گیربکس تمام اتوماتیک، مخصوصاً مدلهای ZF، برای کنترل خودکار تعویض دندهها، قفل مبدل گشتاور (torque converter lock‑up)، فشار روغن گیربکس، دمای روغن، و تطابق با دور موتور و سرعت خودرو، به مجموعهای از سنسورهای الکترونیکی نیاز دارد. این سنسورها اطلاعات دقیق و بلادرنگ تهیه میکنند و به واحد کنترل گیربکس (TCU = Transmission Control Unit) ارسال میشود تا تصمیمات تعویض دنده و دیگر عملکردهای مرتبط انجام شود.
سنسور فشار روغن وظیفه اندازهگیری فشار روغن موتور را دارد و اطلاعات را به واحد کنترل موتور (ECU) یا به نمایشگر راننده منتقل میکند.
فشار روغن مناسب برای روانکاری قطعات موتور ضروری است و کمبود فشار روغن میتواند باعث آسیب جدی به موتور شود.
سنسور فشار روغن هشدارهای لازم را در صورت افت فشار روغن به راننده میدهد (مثلاً چراغ هشدار فشار روغن روشن میشود).
این سنسور نقش حیاتی در حفظ ایمنی موتور و جلوگیری از خرابیهای بزرگ دارد.
در خودروهای سنگین با سیستم تعلیق بادی (Air Suspension)، مانند کشنده دیما HT‑490، تعلیق عقب معمولاً از بالنهای هوایی (air springs / airbags) همراه با کمکفنر استفاده میشود. سنسور تنظیم ارتفاع (Height Sensor یا Level Sensor) یکی از اجزای مهم این سیستم است. وظیفهٔ آن حفظ ارتفاع مشخص شاسی نسبت به محور عقب است، بدون توجه به تغییر بار یا ناهمواری جاده.
سنسور دورخوان یا RPM Sensor وظیفه اندازهگیری سرعت چرخش موتور یا قطعه متحرک (مثل شفت موتور) را دارد. در مدل دیما HT-490، این سنسور با استفاده از روشهای مغناطیسی یا نوری، تعداد دور در دقیقه (RPM) را ثبت میکند و سیگنالی الکتریکی متناسب با سرعت چرخش تولید میکند که به واحد کنترل موتور ارسال میشود.
سنسور باد ترمز کشنده HT-490 وظیفه اندازهگیری فشار هوای ترمز کشنده را بر عهده دارد. این سنسور فشار هوا در سیستم ترمز بادی کشندهها (تریلرها) استفاده میشود و اطلاعات دقیق از میزان فشار باد در مدار ترمز را به سیستم کنترل ارسال میکند. این اطلاعات برای فعالسازی ترمزها، کنترل پایداری و اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ترمز حیاتی هستند.