سبد خرید شما خالی‌ست!

سنسور فشار پایین باد کشنده دیما HT-490

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC006871
6   امتیاز
6   امتیاز با خرید این کالا
1٬700٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
هنگامی‌که فشار هوا در مدار ترمز از حد مجاز (معمولاً زیر 6.5 بار) پایین‌تر بیاید، سنسور فعال شده و سیگنال هشدار (معمولاً به شکل روشن شدن چراغ هشدار یا بوق) به راننده ارسال می‌کند. هدف اصلی این سنسور، جلوگیری از حرکت یا ترمزگیری ناامن خودرو در صورت ناکافی بودن فشار هواست.

1. عملکرد (Function)

سنسور فشار پایین باد (Low Air Pressure Sensor) در کشنده دیما HT-490 برای پایش مداوم فشار سیستم ترمز بادی طراحی شده است.
هنگامی‌که فشار هوا در مدار ترمز از حد مجاز (معمولاً زیر 6.5 بار) پایین‌تر بیاید، سنسور فعال شده و سیگنال هشدار (معمولاً به شکل روشن شدن چراغ هشدار یا بوق) به راننده ارسال می‌کند.

هدف اصلی این سنسور، جلوگیری از حرکت یا ترمزگیری ناامن خودرو در صورت ناکافی بودن فشار هواست.


2. اجزای اصلی (Main Components)

  • بدنه سنسور: معمولاً فلزی یا ترکیبی از فلز و پلاستیک، مقاوم در برابر خوردگی و لرزش.

  • سنسور فشاری داخلی: تشخیص و اندازه‌گیری فشار هوای سیستم.

  • کنتاکت سوئیچی یا الکترونیکی: که در فشار پایین، مدار هشدار را فعال می‌کند.

  • خروجی الکتریکی (سیم/سوکت): جهت انتقال سیگنال به سیستم هشدار.

  • درگاه اتصال به خط باد: اتصال به مدار ترمز جهت دریافت فشار.


3. سیستم‌های جانبی مرتبط (Related Systems)

  • سیستم ترمز بادی (Air Brake System): محل اندازه‌گیری فشار توسط سنسور.

  • سیستم هشدار راننده (Warning System): نمایشگر یا بوق برای اطلاع از افت فشار.

  • واحد کنترل مرکزی (ECU یا BCM): پردازش سیگنال سنسور و کنترل عملکرد هشدار.

  • منبع تأمین باد (کمپرسور و مخازن هوا): که فشار مورد نیاز سیستم را تأمین می‌کنند.


4. مزایا (Advantages)

  • افزایش ایمنی راننده و خودرو با هشدار به‌موقع کاهش فشار.

  • طراحی ساده، مقاوم و قابل اعتماد.

  • هزینه پایین تعمیر و تعویض.

  • جلوگیری از آسیب به سیستم ترمز در اثر فشار ناکافی.

  • سازگار با اکثر سیستم‌های بادی استاندارد خودروهای سنگین.


5. معایب (Disadvantages)

  • ممکن است در صورت عدم نگهداری صحیح، دچار خرابی مکانیکی یا الکتریکی شود.

  • در صورت کالیبراسیون نادرست، هشدار اشتباه یا دیرهنگام صادر می‌کند.

  • برخی سنسورها نسبت به رطوبت یا آلودگی‌های سیستم هوا حساس هستند.

  • وابسته به سلامت کلی سیستم باد؛ خرابی در منبع یا فیلتر هوا ممکن است باعث هشدارهای پی‌در‌پی شود.


6. نگهداری و عیب‌یابی (Maintenance & Troubleshooting)

✅ نگهداری:

  • بازرسی دوره‌ای سنسور و اتصالات الکتریکی.

  • بررسی خط باد متصل به سنسور برای نشت یا گرفتگی.

  • تمیز کردن پورت ورودی سنسور در صورت وجود روغن یا آب در خطوط هوا.

  • تست عملکرد با فشارسنج یا دیاگ.

🔧 عیب‌یابی:

مورد توضیح
🔹 هشدار مداوم فشار پایین بررسی شود که آیا فشار سیستم واقعاً کم است یا سنسور خراب است.
🔹 عدم نمایش هشدار ممکن است سنسور در فشار پایین، عمل نکند (خرابی یا گیر مکانیکی).
🔹 نشت باد از محل سنسور احتمال ترک‌خوردگی بدنه یا شل بودن اتصال.
🔹 قطع یا اتصالی در سیم‌کشی سنسور بررسی کانکتورها و سیم‌ها با مولتی‌متر.

7. علائم خرابی (Symptoms of Failure)

  • روشن ماندن چراغ هشدار فشار باد، حتی در فشار نرمال.

  • عدم نمایش هشدار در فشار پایین (خطای خطرناک).

  • صدای نشتی هوا از محل نصب سنسور.

  • ارور در ECU یا سیستم مانیتورینگ.

  • هشدارهای متناوب یا ناگهانی بدون تغییر واقعی در فشار.


8. نتیجه‌گیری (Conclusion)

سنسور فشار پایین باد کشنده دیما HT-490 یکی از اجزای کلیدی ایمنی سیستم ترمز بادی است که در صورت عملکرد صحیح، می‌تواند از بروز حوادث جدی جلوگیری کند.
با توجه به حساسیت آن به فشار دقیق و شرایط محیطی، بازرسی منظم، نگهداری اصولی و تعویض به موقع سنسور معیوب برای حفظ ایمنی راننده و خودرو کاملاً ضروری است.

1. عملکرد (Function)

سنسور فشار پایین باد (Low Air Pressure Sensor) در کشنده دیما HT-490 برای پایش مداوم فشار سیستم ترمز بادی طراحی شده است.
هنگامی‌که فشار هوا در مدار ترمز از حد مجاز (معمولاً زیر 6.5 بار) پایین‌تر بیاید، سنسور فعال شده و سیگنال هشدار (معمولاً به شکل روشن شدن چراغ هشدار یا بوق) به راننده ارسال می‌کند.

هدف اصلی این سنسور، جلوگیری از حرکت یا ترمزگیری ناامن خودرو در صورت ناکافی بودن فشار هواست.


2. اجزای اصلی (Main Components)

  • بدنه سنسور: معمولاً فلزی یا ترکیبی از فلز و پلاستیک، مقاوم در برابر خوردگی و لرزش.

  • سنسور فشاری داخلی: تشخیص و اندازه‌گیری فشار هوای سیستم.

  • کنتاکت سوئیچی یا الکترونیکی: که در فشار پایین، مدار هشدار را فعال می‌کند.

  • خروجی الکتریکی (سیم/سوکت): جهت انتقال سیگنال به سیستم هشدار.

  • درگاه اتصال به خط باد: اتصال به مدار ترمز جهت دریافت فشار.


3. سیستم‌های جانبی مرتبط (Related Systems)

  • سیستم ترمز بادی (Air Brake System): محل اندازه‌گیری فشار توسط سنسور.

  • سیستم هشدار راننده (Warning System): نمایشگر یا بوق برای اطلاع از افت فشار.

  • واحد کنترل مرکزی (ECU یا BCM): پردازش سیگنال سنسور و کنترل عملکرد هشدار.

  • منبع تأمین باد (کمپرسور و مخازن هوا): که فشار مورد نیاز سیستم را تأمین می‌کنند.


4. مزایا (Advantages)

  • افزایش ایمنی راننده و خودرو با هشدار به‌موقع کاهش فشار.

  • طراحی ساده، مقاوم و قابل اعتماد.

  • هزینه پایین تعمیر و تعویض.

  • جلوگیری از آسیب به سیستم ترمز در اثر فشار ناکافی.

  • سازگار با اکثر سیستم‌های بادی استاندارد خودروهای سنگین.


5. معایب (Disadvantages)

  • ممکن است در صورت عدم نگهداری صحیح، دچار خرابی مکانیکی یا الکتریکی شود.

  • در صورت کالیبراسیون نادرست، هشدار اشتباه یا دیرهنگام صادر می‌کند.

  • برخی سنسورها نسبت به رطوبت یا آلودگی‌های سیستم هوا حساس هستند.

  • وابسته به سلامت کلی سیستم باد؛ خرابی در منبع یا فیلتر هوا ممکن است باعث هشدارهای پی‌در‌پی شود.


6. نگهداری و عیب‌یابی (Maintenance & Troubleshooting)

✅ نگهداری:

  • بازرسی دوره‌ای سنسور و اتصالات الکتریکی.

  • بررسی خط باد متصل به سنسور برای نشت یا گرفتگی.

  • تمیز کردن پورت ورودی سنسور در صورت وجود روغن یا آب در خطوط هوا.

  • تست عملکرد با فشارسنج یا دیاگ.

🔧 عیب‌یابی:

مورد توضیح
🔹 هشدار مداوم فشار پایین بررسی شود که آیا فشار سیستم واقعاً کم است یا سنسور خراب است.
🔹 عدم نمایش هشدار ممکن است سنسور در فشار پایین، عمل نکند (خرابی یا گیر مکانیکی).
🔹 نشت باد از محل سنسور احتمال ترک‌خوردگی بدنه یا شل بودن اتصال.
🔹 قطع یا اتصالی در سیم‌کشی سنسور بررسی کانکتورها و سیم‌ها با مولتی‌متر.

7. علائم خرابی (Symptoms of Failure)

  • روشن ماندن چراغ هشدار فشار باد، حتی در فشار نرمال.

  • عدم نمایش هشدار در فشار پایین (خطای خطرناک).

  • صدای نشتی هوا از محل نصب سنسور.

  • ارور در ECU یا سیستم مانیتورینگ.

  • هشدارهای متناوب یا ناگهانی بدون تغییر واقعی در فشار.


8. نتیجه‌گیری (Conclusion)

سنسور فشار پایین باد کشنده دیما HT-490 یکی از اجزای کلیدی ایمنی سیستم ترمز بادی است که در صورت عملکرد صحیح، می‌تواند از بروز حوادث جدی جلوگیری کند.
با توجه به حساسیت آن به فشار دقیق و شرایط محیطی، بازرسی منظم، نگهداری اصولی و تعویض به موقع سنسور معیوب برای حفظ ایمنی راننده و خودرو کاملاً ضروری است.