سبد خرید شما خالی‌ست!

ریموت ( برد ) قفل درب کشنده دیما HT-490

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC006858
36   امتیاز
36   امتیاز با خرید این کالا
9٬000٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
ریموت قفل درب، یک دستگاه الکترونیکی برای باز یا قفل کردن درب‌های خودرو از راه دور، بدون نیاز به کلید فیزیکی است.

عملکرد

ریموت قفل درب، یک دستگاه الکترونیکی برای باز یا قفل کردن درب‌های خودرو از راه دور، بدون نیاز به کلید فیزیکی است. در مشخصات کشنده دیما HT‑490 قفل مرکزی درب‌ها و کنترل از راه دور (ریموت) وجود دارد.

عملکرد کلی معمولاً به این شکل است:

  • ریموت با فشردن دکمه ارسال سیگنال الکترونیکی (فرکانس رادیویی RF) به گیرنده‌ای در خودرو (ماژول قفل مرکزی یا ECU مربوطه).

  • این گیرنده سیگنال را پردازش می‌کند و دستور باز یا قفل یا گاهاً عمل دیگری مانند هشدار را اجرا می‌کند.

  • سیستم غالباً نیاز دارد ریموت ثبت (پروگرم) شده باشد در حافظه ماژول تا فرمان‌هایش معتبر شناخته شوند.


اجزای اصلی ریموت

یک ریموت کنترل معمولی برای سیستم قفل مرکزی خودرو مثل آنچه HT‑490 دارد معمولاً شامل اجزای زیر است:

  1. بدنه (پوسته): پلاستیکی مقاوم در برابر ضربه، رطوبت، گرد و خاک. دکمه‌ها در آن تعبیه شده‌اند.

  2. دکمه‌ها: برای باز کردن درب‌ها، قفل کردن، گاهاً عملکرد دومثل باز کردن صندوق یا راه‌انداز هشدار.

  3. مدار الکترونیکی داخلی:

    • فرستنده RF (ماژول ارسال امواج رادیویی)

    • کریستال یا اسیلاتور برای تعیین فرکانس دقیق

    • مدار تغذیه (باتری)

    • مدار محافظ (برای جلوگیری از اختلال یا قطع و وصل ناگهانی)

    • گاهی یک مدار LED یا لامپ کوچک برای نشان دادن ارسال سیگنال یا وضعیت باتری

  4. باتری داخلی: معمولاً باتری سکه‌ای یا سلولی کوچک مناسب برای تأمین ولتاژ مدار فرستنده (برای مثال ۱۲ـ۳ ولت بسته به طراحی).

  5. مدار گیرنده داخلی خودرو (جزء ریموت نیست اما بخشی از کل سیستم است): گیرنده RF، واحد کنترل مرکزی (ECU) یا ماژول قفل مرکزی که سیگنال را دریافت می‌کند، تشخیص می‌دهد، و فرمان می‌دهد تا موتور قفل‌ها را فعال/غیرفعال کند.

  6. ایمنی‌ها / کدگذاری: رمزگذاری سیگنال برای جلوگیری از تداخل و تقلب. ممکن است از کد ثابت استفاده کند یا کدهای متغیر (Rolling Code) که امنیت بیشتری دارند.


سیستم‌های جانبی مرتبط

ریمو‌ت قفل درب با سیستم‌ها و اجزای جانبی زیر تعامل دارد:

  • قفل مرکزی درب‌ها: موتور یا عملگرهایی که مکانیسم مکانیکی قفل را باز یا بسته می‌کنند.

  • سیستم برق خودرو: تغذیه گیرندهٔ سیگنال، باتری خودرو، فیوزها، کابل‌کشی.

  • سیستم ضد سرقت / آژیر: در بعضی خودروها ریموت علاوه بر باز/قفل، توانایی فعال کردن حالت ضد سرقت (هشدار) را دارد.

  • نمایشگر وضعیت: ممکن است ضبط وضعیت LED روی ریموت برای اطلاع از ارسال یا چراغ قفل مرکزی / فلاشر‌ها باشد.

  • واحد کنترل الکترونیکی (ECU یا ماژول امنیت / بدنه): برای تشخیص سیگنال ریموت، مچ کردن آن، و ارسال فرمان به موتورهای قفل.


مزایا

استفاده از ریموت کنترل در سیستم قفل مرکزی خودرو‑کامیون HT‑490 مزایای زیر دارد:

  • راحتی و سهولت استفاده: باز/قفل درب بدون کلید فیزیکی، مخصوصاً در شرایطی که دست‌ها پر هستند یا سریع باید وارد/خارج شد.

  • افزایش ایمنی نسبت به قفل سنتی: امکان ضد سرقت، امنیت بیشتر اگر رمزگذاری مناسب باشد، کاهش خطر ورود غیرمجاز.

  • کاهش اجبار به استفاده مکرر از کلید مکانیکی که خود ممکن است باعث ساییدگی قفل یا کلید شود.

  • سرعت درعملکرد و پاسخ سریع نسبت به فشار دکمه، در مقایسه با باز/بسته کردن دستی.

  • امکان ادغام با امکانات جانبی مانند هشدار، دزدگیر، نور، سیستم مرکزی کنترل بدنه.


معایب / نقاط ضعف بالقوه

در کنار مزایا، ریموت قفل درب دارای چالش‌ها و نقاط ضعف نیز هست:

  • مصرف باتری داخلی: ریموت نیاز دارد باتری داشته باشد؛ باتری تمام شود، ریموت از کار می‌افتد.

  • خرابی الکترونیکی: ممکن است مدار فرستنده خراب شود، دکمه‌ها فرسوده شوند، یا بدنه ریموت آسیب ببیند (آب، گرد و غبار، ضربه).

  • اختلال سیگنال: موانع فیزیکی، تداخل فرکانسی، فاصله زیاد ممکن است باعث از دست رفتن سیگنال شود.

  • ایمنی کم در بعضی مدل‌های ساده اگر رمزگذاری قوی نداشته باشند، امکان کپی‌برداری سیگنال یا هک وجود دارد.

  • نیاز به برنامه‌ریزی (پروگرم کردن): اگر ریموت جدید نصب شود، معمولاً باید با ماژول کنترل مرکزی خودرو مچ شود.

  • هزینه تعمیر یا تعویض در صورتی که قطعه خاصی خراب شود.


نگهداری و عیب‌یابی

برای اینکه ریموت و سیستم قفل مرکزی مدت طولانی به خوبی کار کنند، موارد زیر مفید است:

  1. تعویض باتری: بطور دوره‌ای بررسی شده و در صورت ضعیف شدن، تعویض شود. اگر پاسخ ریموت ضعیف شده، یا فاصلهٔ مؤثر کم شده است، احتمالاً باتری نیاز به تعویض دارد.

  2. تمیز نگه داشتن دکمه‌ها و بدنه: جلوگیری از نفوذ رطوبت و گرد و غبار، از بین بردن آلودگی دور دکمه‌ها که ممکن است زیر دکمه‌ها فشار وارد نکند.

  3. جلوگیری از ضربه و رطوبت زیاد: ریموت را در جای امن نگه دارید؛ اگر خیس شد، سریعا خشک شود.

  4. نگهداری گیرنده و اتصالات داخل خودرو: اطمینان از سلامت فیوزها، سیم‌کشی، اتصالات، ماژول کنترل مرکزی، تا مطمئن شوید فرمان ریموت به موتورها یا مکانیزم قفل مرکزی برسد.

  5. پروگرم دوباره ریموت: اگر ریموت جدید نصب شد یا باتری یا برق خودرو قطع شده است و ردۀ ریموت پاک شده، باید مجدداً با ماژول خودرو مچ شود.

  6. بررسی سیگنال و فرکانس: اگر تداخل وجود دارد، یا در منطقه‌ای با امواج زیاد هستید، ممکن است اختلال سیگنال باعث عمل نکردن ریموت شود.


علائم خرابی

چند نشانهٔ معمول که نشان می‌دهند ریموت یا سیستم قفل مرکزی مرتبط ممکن است خراب شده باشد:

  • ریموت به درستی عمل نمی‌کند: مثلاً دکمه فشرده شده اما درب‌ها باز یا قفل نمی‌شوند.

  • فاصله مؤثر کاهش یافته است؛ باید به خودرو نزدیک‌تر باشید تا ریموت جواب دهد.

  • دکمه‌ها سفت شده‌اند یا پاسخ آنها بد است یا بعضی دکمه‌ها کار نمی‌کنند.

  • نویز یا اختلال صوتی یا LED نشان‌دهنده سیگنال داخل ریموت غیرعادی است یا نمی‌آید.

  • وقتی ریموت فشار داده می‌شود، چراغ‌ نشانگر داخل بدنه خودرو، فلاشر، یا صدای موتورها برای قفل مرکزی شنیده نمی‌شود.

  • درب‌ها بعضی مواقع قفل نمی‌شوند یا تقریباً قفل می‎شوند اما محکم نیستند.

  • ممکن است گیرنده داخل خودرو خراب باشد، سیم‌کشی قطع یا پوسیده باشد یا فیوز مرتبط سوخته باشد.


نتیجه‌گیری

ریموت قفل درب کشنده دیما HT‑490 یک جزء کلیدی در سیستم راحتی و ایمنی خودرو است. وقتی به درستی طراحی شده، نصب و نگه‌داری شود، امکانات زیر را فراهم می‌آورد:

  • راحتی بالا برای راننده و سرنشینان؛

  • امنیت زیاد با سیستم قفل مرکزی و کنترل از راه دور؛

  • کاهش زمان و زحمت در باز و بسته کردن درب‌ها؛

  • کاهش سایش و آسیب به مکانیزم کلید مکانیکی.

ولی بدون نگهداری مناسب، یا اگر قطعات الکترونیکی یا الکتریکی آن ضعیف باشند، مشکلات زیر ممکن است رخ دهند:

  • عدم اطمینان در عملکرد؛

  • خرابی یا از دست رفتن کنترل قفل؛

  • هزینه تعمیرات بیشتر؛

  • احتمال نفوذ آب یا رطوبت که ممکن است باعث خرابی کامل ریموت شود.

عملکرد

ریموت قفل درب، یک دستگاه الکترونیکی برای باز یا قفل کردن درب‌های خودرو از راه دور، بدون نیاز به کلید فیزیکی است. در مشخصات کشنده دیما HT‑490 قفل مرکزی درب‌ها و کنترل از راه دور (ریموت) وجود دارد.

عملکرد کلی معمولاً به این شکل است:

  • ریموت با فشردن دکمه ارسال سیگنال الکترونیکی (فرکانس رادیویی RF) به گیرنده‌ای در خودرو (ماژول قفل مرکزی یا ECU مربوطه).

  • این گیرنده سیگنال را پردازش می‌کند و دستور باز یا قفل یا گاهاً عمل دیگری مانند هشدار را اجرا می‌کند.

  • سیستم غالباً نیاز دارد ریموت ثبت (پروگرم) شده باشد در حافظه ماژول تا فرمان‌هایش معتبر شناخته شوند.


اجزای اصلی ریموت

یک ریموت کنترل معمولی برای سیستم قفل مرکزی خودرو مثل آنچه HT‑490 دارد معمولاً شامل اجزای زیر است:

  1. بدنه (پوسته): پلاستیکی مقاوم در برابر ضربه، رطوبت، گرد و خاک. دکمه‌ها در آن تعبیه شده‌اند.

  2. دکمه‌ها: برای باز کردن درب‌ها، قفل کردن، گاهاً عملکرد دومثل باز کردن صندوق یا راه‌انداز هشدار.

  3. مدار الکترونیکی داخلی:

    • فرستنده RF (ماژول ارسال امواج رادیویی)

    • کریستال یا اسیلاتور برای تعیین فرکانس دقیق

    • مدار تغذیه (باتری)

    • مدار محافظ (برای جلوگیری از اختلال یا قطع و وصل ناگهانی)

    • گاهی یک مدار LED یا لامپ کوچک برای نشان دادن ارسال سیگنال یا وضعیت باتری

  4. باتری داخلی: معمولاً باتری سکه‌ای یا سلولی کوچک مناسب برای تأمین ولتاژ مدار فرستنده (برای مثال ۱۲ـ۳ ولت بسته به طراحی).

  5. مدار گیرنده داخلی خودرو (جزء ریموت نیست اما بخشی از کل سیستم است): گیرنده RF، واحد کنترل مرکزی (ECU) یا ماژول قفل مرکزی که سیگنال را دریافت می‌کند، تشخیص می‌دهد، و فرمان می‌دهد تا موتور قفل‌ها را فعال/غیرفعال کند.

  6. ایمنی‌ها / کدگذاری: رمزگذاری سیگنال برای جلوگیری از تداخل و تقلب. ممکن است از کد ثابت استفاده کند یا کدهای متغیر (Rolling Code) که امنیت بیشتری دارند.


سیستم‌های جانبی مرتبط

ریمو‌ت قفل درب با سیستم‌ها و اجزای جانبی زیر تعامل دارد:

  • قفل مرکزی درب‌ها: موتور یا عملگرهایی که مکانیسم مکانیکی قفل را باز یا بسته می‌کنند.

  • سیستم برق خودرو: تغذیه گیرندهٔ سیگنال، باتری خودرو، فیوزها، کابل‌کشی.

  • سیستم ضد سرقت / آژیر: در بعضی خودروها ریموت علاوه بر باز/قفل، توانایی فعال کردن حالت ضد سرقت (هشدار) را دارد.

  • نمایشگر وضعیت: ممکن است ضبط وضعیت LED روی ریموت برای اطلاع از ارسال یا چراغ قفل مرکزی / فلاشر‌ها باشد.

  • واحد کنترل الکترونیکی (ECU یا ماژول امنیت / بدنه): برای تشخیص سیگنال ریموت، مچ کردن آن، و ارسال فرمان به موتورهای قفل.


مزایا

استفاده از ریموت کنترل در سیستم قفل مرکزی خودرو‑کامیون HT‑490 مزایای زیر دارد:

  • راحتی و سهولت استفاده: باز/قفل درب بدون کلید فیزیکی، مخصوصاً در شرایطی که دست‌ها پر هستند یا سریع باید وارد/خارج شد.

  • افزایش ایمنی نسبت به قفل سنتی: امکان ضد سرقت، امنیت بیشتر اگر رمزگذاری مناسب باشد، کاهش خطر ورود غیرمجاز.

  • کاهش اجبار به استفاده مکرر از کلید مکانیکی که خود ممکن است باعث ساییدگی قفل یا کلید شود.

  • سرعت درعملکرد و پاسخ سریع نسبت به فشار دکمه، در مقایسه با باز/بسته کردن دستی.

  • امکان ادغام با امکانات جانبی مانند هشدار، دزدگیر، نور، سیستم مرکزی کنترل بدنه.


معایب / نقاط ضعف بالقوه

در کنار مزایا، ریموت قفل درب دارای چالش‌ها و نقاط ضعف نیز هست:

  • مصرف باتری داخلی: ریموت نیاز دارد باتری داشته باشد؛ باتری تمام شود، ریموت از کار می‌افتد.

  • خرابی الکترونیکی: ممکن است مدار فرستنده خراب شود، دکمه‌ها فرسوده شوند، یا بدنه ریموت آسیب ببیند (آب، گرد و غبار، ضربه).

  • اختلال سیگنال: موانع فیزیکی، تداخل فرکانسی، فاصله زیاد ممکن است باعث از دست رفتن سیگنال شود.

  • ایمنی کم در بعضی مدل‌های ساده اگر رمزگذاری قوی نداشته باشند، امکان کپی‌برداری سیگنال یا هک وجود دارد.

  • نیاز به برنامه‌ریزی (پروگرم کردن): اگر ریموت جدید نصب شود، معمولاً باید با ماژول کنترل مرکزی خودرو مچ شود.

  • هزینه تعمیر یا تعویض در صورتی که قطعه خاصی خراب شود.


نگهداری و عیب‌یابی

برای اینکه ریموت و سیستم قفل مرکزی مدت طولانی به خوبی کار کنند، موارد زیر مفید است:

  1. تعویض باتری: بطور دوره‌ای بررسی شده و در صورت ضعیف شدن، تعویض شود. اگر پاسخ ریموت ضعیف شده، یا فاصلهٔ مؤثر کم شده است، احتمالاً باتری نیاز به تعویض دارد.

  2. تمیز نگه داشتن دکمه‌ها و بدنه: جلوگیری از نفوذ رطوبت و گرد و غبار، از بین بردن آلودگی دور دکمه‌ها که ممکن است زیر دکمه‌ها فشار وارد نکند.

  3. جلوگیری از ضربه و رطوبت زیاد: ریموت را در جای امن نگه دارید؛ اگر خیس شد، سریعا خشک شود.

  4. نگهداری گیرنده و اتصالات داخل خودرو: اطمینان از سلامت فیوزها، سیم‌کشی، اتصالات، ماژول کنترل مرکزی، تا مطمئن شوید فرمان ریموت به موتورها یا مکانیزم قفل مرکزی برسد.

  5. پروگرم دوباره ریموت: اگر ریموت جدید نصب شد یا باتری یا برق خودرو قطع شده است و ردۀ ریموت پاک شده، باید مجدداً با ماژول خودرو مچ شود.

  6. بررسی سیگنال و فرکانس: اگر تداخل وجود دارد، یا در منطقه‌ای با امواج زیاد هستید، ممکن است اختلال سیگنال باعث عمل نکردن ریموت شود.


علائم خرابی

چند نشانهٔ معمول که نشان می‌دهند ریموت یا سیستم قفل مرکزی مرتبط ممکن است خراب شده باشد:

  • ریموت به درستی عمل نمی‌کند: مثلاً دکمه فشرده شده اما درب‌ها باز یا قفل نمی‌شوند.

  • فاصله مؤثر کاهش یافته است؛ باید به خودرو نزدیک‌تر باشید تا ریموت جواب دهد.

  • دکمه‌ها سفت شده‌اند یا پاسخ آنها بد است یا بعضی دکمه‌ها کار نمی‌کنند.

  • نویز یا اختلال صوتی یا LED نشان‌دهنده سیگنال داخل ریموت غیرعادی است یا نمی‌آید.

  • وقتی ریموت فشار داده می‌شود، چراغ‌ نشانگر داخل بدنه خودرو، فلاشر، یا صدای موتورها برای قفل مرکزی شنیده نمی‌شود.

  • درب‌ها بعضی مواقع قفل نمی‌شوند یا تقریباً قفل می‎شوند اما محکم نیستند.

  • ممکن است گیرنده داخل خودرو خراب باشد، سیم‌کشی قطع یا پوسیده باشد یا فیوز مرتبط سوخته باشد.


نتیجه‌گیری

ریموت قفل درب کشنده دیما HT‑490 یک جزء کلیدی در سیستم راحتی و ایمنی خودرو است. وقتی به درستی طراحی شده، نصب و نگه‌داری شود، امکانات زیر را فراهم می‌آورد:

  • راحتی بالا برای راننده و سرنشینان؛

  • امنیت زیاد با سیستم قفل مرکزی و کنترل از راه دور؛

  • کاهش زمان و زحمت در باز و بسته کردن درب‌ها؛

  • کاهش سایش و آسیب به مکانیزم کلید مکانیکی.

ولی بدون نگهداری مناسب، یا اگر قطعات الکترونیکی یا الکتریکی آن ضعیف باشند، مشکلات زیر ممکن است رخ دهند:

  • عدم اطمینان در عملکرد؛

  • خرابی یا از دست رفتن کنترل قفل؛

  • هزینه تعمیرات بیشتر؛

  • احتمال نفوذ آب یا رطوبت که ممکن است باعث خرابی کامل ریموت شود.