بالن عقب اتاق با کمک، یک سیستم مکانیکی-پنوماتیکی است که برای بالا و پایین بردن اتاق کامیون (باکس یا بارگیر) استفاده میشود. این سیستم با بهرهگیری از فشار هوا و مکانیزم کمک فنر یا بالن بادی، امکان تنظیم ارتفاع عقب اتاق و کمک به بارگیری و تخلیه بار را فراهم میکند.
بالن جلو اتاق با کمک کامیون دیما، یک سامانه تعلیق هوایی است که در قسمت جلوی اتاق کامیون نصب میشود و وظیفه آن بهبود راحتی راننده، کاهش لرزشها و ضربات وارد شده به اتاق، و حفظ پایداری خودرو در شرایط مختلف جادهای است. این بالن با استفاده از هوای فشرده، بهعنوان یک فنر عمل میکند و ضربات ناشی از ناهمواریها را جذب میکند.
کیسه باد (Air Spring یا Air Bag) جلو اتاق کامیون دیما وظیفه اصلی آن افزایش راحتی راننده و کاهش انتقال لرزش و ضربات ناشی از ناهمواریهای جاده به کابین است. این کیسه هوا، به عنوان یک سیستم تعلیق کمکی عمل میکند که با استفاده از فشار هوای تنظیمشده، شوکها را جذب و تعادل کابین را حفظ میکند. در نتیجه، علاوه بر بهبود آسایش راننده، موجب افزایش عمر قطعات سیستم تعلیق و شاسی میشود.
کمکفنر عقب در کشنده دیما HT-490 وظیفه کنترل نوسانات ناشی از حرکت فنرها و جذب ضربات وارده از سطح جاده را دارد. بدون کمکفنر، خودرو پس از هر ضربه یا عبور از ناهمواری، دچار نوسانهای شدید میشد. کمکفنرها با تبدیل انرژی جنبشی به حرارتی، این نوسانات را کنترل کرده و رانندگی را ایمنتر، نرمتر و پایدارتر میکنند.
کمک فنر جلو در کشنده دیما HT-490 وظیفه دارد نوسانات ایجادشده در محور جلو ناشی از عبور از ناهمواریهای جاده را جذب و کنترل کند. این قطعه انرژی حاصل از حرکت فنرها را به گرما تبدیل کرده و دفع میکند و از پرش و ناپایداری جلو خودرو جلوگیری میکند. این عمل، پایداری، کنترل فرمان و ایمنی را افزایش میدهد.
در کشندههای سنگین مانند HT-490، کنترل محور جلو اهمیت ویژهای دارد، چون ارتباط مستقیم با فرمان و سیستم ترمز دارد.
واشر لاینر فنر جلوکشنده دیما HT-490، که در بازار ایران با نام شاه فنر جلوکشنده دیما HT490 شناخته میشود، یکی از اجزای حیاتی سیستم تعلیق این کشنده است. این قطعه بهعنوان رابط بین شاسی و سیستم تعلیق عمل کرده و نقش مهمی در جذب ضربات، حفظ تعادل و افزایش راحتی رانندگی ایفا میکند.
بوشهای پایین بازوی تعلیق و میل موجگیر، از جنس لاستیک یا پلیمرهای مقاوم ساخته شدهاند و بین بازوهای تعلیق و شاسی یا میل موجگیر قرار میگیرند. این بوشها به جذب ارتعاشات، کاهش صدا و جلوگیری از سایش فلزات کمک میکنند. در کشنده دیما HT-490، این بوشها بهویژه در قسمتهای زیرین بازوهای تعلیق و اتصالات میل موجگیر نصب میشوند.