سبد خرید شما خالی‌ست!

پنل بغل جاپایی راست کشنده دیما HT-490

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC005391
16   امتیاز
16   امتیاز با خرید این کالا
4٬000٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
Side Step Panel – RH

⚙️ 1. عملکرد (وظیفه اصلی پنل بغل جاپایی)

پنل بغل جاپایی راست (Side Step Panel – RH) یکی از اجزای بدنه در کشنده DIMA HT-490 است که وظیفه‌ی آن:

  • پوشاندن و محافظت از فضای زیر درب و قسمت جاپایی راننده یا شاگرد در سمت راست خودرو است.

  • ایجاد سطح صاف و ایمن برای پا گذاشتن راننده هنگام ورود یا خروج از کابین.

  • بهبود آیرودینامیک بدنه و زیبایی ظاهری کامیون.

  • جلوگیری از نفوذ گرد و خاک، آب و سنگ‌ریزه به بخش‌های داخلی شاسی یا مخازن کناری.


🧩 2. اجزای اصلی پنل بغل جاپایی

  1. بدنه اصلی پنل – معمولاً از پلاستیک فشرده ABS یا فایبرگلاس تقویت‌شده ساخته می‌شود.

  2. محل جاپایی (Step Surface) – دارای سطح ضدلغزش یا طرح برجسته برای ایمنی پا.

  3. براکت‌ها و بست‌های فلزی – برای اتصال ایمن به شاسی یا درب کابین.

  4. درپوش‌های تزئینی یا لوگو – در برخی مدل‌ها با برند “DIMA” قالب‌زنی شده است.

  5. نوار آب‌بند یا لاستیکی – جهت جلوگیری از لرزش و نفوذ رطوبت.

  6. چراغ جانبی (در بعضی نسخه‌ها) – ممکن است در لبه پنل چراغ کوچک LED جهت دید جانبی نصب شود.


🔄 3. سیستم‌های جانبی مرتبط

پنل بغل جاپایی با چند سیستم دیگر در ارتباط مستقیم است:

  • کابین و درب راست (در محل ورود و خروج راننده یا شاگرد).

  • شاسی اصلی کامیون (پایه نصب).

  • مخزن سوخت و باتری باکس (زیر این پنل نصب می‌شوند).

  • سیستم سیم‌کشی روشنایی جانبی (در مدل‌هایی با چراغ).

  • سیستم تهویه زیرکابین و محافظ شاسی (در برخی مدل‌ها).


4. مزایا

  • وزن سبک و در عین حال مقاوم در برابر ضربه.

  • نصب و باز کردن سریع برای سرویس‌های دوره‌ای.

  • محافظت از اجزای زیر بدنه در برابر گرد و خاک و ضربه.

  • طراحی زیبا و هماهنگ با خطوط آیرودینامیکی کابین.

  • قابل رنگ‌آمیزی برای هماهنگی با رنگ بدنه.


⚠️ 5. معایب

  • در اثر ضربه با جدول یا برخورد اجسام ممکن است ترک یا شکستگی ایجاد شود.

  • در دمای پایین، پلاستیک ممکن است خشک و شکننده شود.

  • در نصب غیراستاندارد، لرزش و صدا در حرکت به گوش می‌رسد.

  • در صورت تماس طولانی با اگزوز یا حرارت زیاد، تغییر شکل یا سوختگی سطحی ممکن است رخ دهد.


🧰 6. نگهداری و سرویس

  • شست‌وشوی منظم با آب و مواد شوینده ملایم.

  • بازدید بست‌ها و براکت‌ها هر ۶ ماه برای جلوگیری از شل‌شدن یا زنگ‌زدگی.

  • بررسی سطح جاپایی برای لغزندگی یا شکستگی.

  • در صورت وجود چراغ جانبی، کنترل سالم بودن سیم‌کشی و سوکت‌ها.

  • استفاده از اسپری محافظ UV برای جلوگیری از رنگ‌پریدگی.


🔍 7. عیب‌یابی و علائم خرابی

علامت خرابی علت احتمالی اقدام اصلاحی
صدای تق‌تق یا لرزش در حرکت بست‌ها شل شده یا پایه شکسته سفت کردن بست‌ها یا تعویض پایه
ترک یا شکستگی بدنه ضربه فیزیکی یا عمر زیاد پلاستیک تعویض کامل پنل
تغییر رنگ یا مات شدن سطح تابش مستقیم آفتاب استفاده از پوشش محافظ یا رنگ‌آمیزی مجدد
شل شدن محل جاپایی شکستگی نقاط اتصال زیرین تعمیر یا تعویض پنل
جدا شدن چراغ جانبی یا رطوبت درون آن نفوذ آب یا خرابی واشر خشک‌کردن، تعویض سوکت یا چراغ

🧾 8. نتیجه‌گیری

پنل بغل جاپایی راست کشنده دیما HT-490 یک قطعه بدنه‌ای کاربردی است که علاوه بر نقش زیبایی و آیرودینامیک، به ایمنی و راحتی راننده هنگام ورود و خروج کمک می‌کند.
در عین حال، از اجزای زیر بدنه در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌نماید.

⚙️ 1. عملکرد (وظیفه اصلی پنل بغل جاپایی)

پنل بغل جاپایی راست (Side Step Panel – RH) یکی از اجزای بدنه در کشنده DIMA HT-490 است که وظیفه‌ی آن:

  • پوشاندن و محافظت از فضای زیر درب و قسمت جاپایی راننده یا شاگرد در سمت راست خودرو است.

  • ایجاد سطح صاف و ایمن برای پا گذاشتن راننده هنگام ورود یا خروج از کابین.

  • بهبود آیرودینامیک بدنه و زیبایی ظاهری کامیون.

  • جلوگیری از نفوذ گرد و خاک، آب و سنگ‌ریزه به بخش‌های داخلی شاسی یا مخازن کناری.


🧩 2. اجزای اصلی پنل بغل جاپایی

  1. بدنه اصلی پنل – معمولاً از پلاستیک فشرده ABS یا فایبرگلاس تقویت‌شده ساخته می‌شود.

  2. محل جاپایی (Step Surface) – دارای سطح ضدلغزش یا طرح برجسته برای ایمنی پا.

  3. براکت‌ها و بست‌های فلزی – برای اتصال ایمن به شاسی یا درب کابین.

  4. درپوش‌های تزئینی یا لوگو – در برخی مدل‌ها با برند “DIMA” قالب‌زنی شده است.

  5. نوار آب‌بند یا لاستیکی – جهت جلوگیری از لرزش و نفوذ رطوبت.

  6. چراغ جانبی (در بعضی نسخه‌ها) – ممکن است در لبه پنل چراغ کوچک LED جهت دید جانبی نصب شود.


🔄 3. سیستم‌های جانبی مرتبط

پنل بغل جاپایی با چند سیستم دیگر در ارتباط مستقیم است:

  • کابین و درب راست (در محل ورود و خروج راننده یا شاگرد).

  • شاسی اصلی کامیون (پایه نصب).

  • مخزن سوخت و باتری باکس (زیر این پنل نصب می‌شوند).

  • سیستم سیم‌کشی روشنایی جانبی (در مدل‌هایی با چراغ).

  • سیستم تهویه زیرکابین و محافظ شاسی (در برخی مدل‌ها).


4. مزایا

  • وزن سبک و در عین حال مقاوم در برابر ضربه.

  • نصب و باز کردن سریع برای سرویس‌های دوره‌ای.

  • محافظت از اجزای زیر بدنه در برابر گرد و خاک و ضربه.

  • طراحی زیبا و هماهنگ با خطوط آیرودینامیکی کابین.

  • قابل رنگ‌آمیزی برای هماهنگی با رنگ بدنه.


⚠️ 5. معایب

  • در اثر ضربه با جدول یا برخورد اجسام ممکن است ترک یا شکستگی ایجاد شود.

  • در دمای پایین، پلاستیک ممکن است خشک و شکننده شود.

  • در نصب غیراستاندارد، لرزش و صدا در حرکت به گوش می‌رسد.

  • در صورت تماس طولانی با اگزوز یا حرارت زیاد، تغییر شکل یا سوختگی سطحی ممکن است رخ دهد.


🧰 6. نگهداری و سرویس

  • شست‌وشوی منظم با آب و مواد شوینده ملایم.

  • بازدید بست‌ها و براکت‌ها هر ۶ ماه برای جلوگیری از شل‌شدن یا زنگ‌زدگی.

  • بررسی سطح جاپایی برای لغزندگی یا شکستگی.

  • در صورت وجود چراغ جانبی، کنترل سالم بودن سیم‌کشی و سوکت‌ها.

  • استفاده از اسپری محافظ UV برای جلوگیری از رنگ‌پریدگی.


🔍 7. عیب‌یابی و علائم خرابی

علامت خرابی علت احتمالی اقدام اصلاحی
صدای تق‌تق یا لرزش در حرکت بست‌ها شل شده یا پایه شکسته سفت کردن بست‌ها یا تعویض پایه
ترک یا شکستگی بدنه ضربه فیزیکی یا عمر زیاد پلاستیک تعویض کامل پنل
تغییر رنگ یا مات شدن سطح تابش مستقیم آفتاب استفاده از پوشش محافظ یا رنگ‌آمیزی مجدد
شل شدن محل جاپایی شکستگی نقاط اتصال زیرین تعمیر یا تعویض پنل
جدا شدن چراغ جانبی یا رطوبت درون آن نفوذ آب یا خرابی واشر خشک‌کردن، تعویض سوکت یا چراغ

🧾 8. نتیجه‌گیری

پنل بغل جاپایی راست کشنده دیما HT-490 یک قطعه بدنه‌ای کاربردی است که علاوه بر نقش زیبایی و آیرودینامیک، به ایمنی و راحتی راننده هنگام ورود و خروج کمک می‌کند.
در عین حال، از اجزای زیر بدنه در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌نماید.