سبد خرید شما خالی‌ست!

چراغ مه شکن کشنده دیما HT-490

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC007156
8   امتیاز
8   امتیاز با خرید این کالا
2٬200٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
چراغ مه‌شکن طراحی شده است تا دید راننده را در شرایطی که دید کاهش یافته — مانند مه، باران شدید، برف — بهبود ببخشد. برخلاف چراغ‌های جلو که نور را به جلو و بالاتر می‌تابانند، چراغ مه‌شکن: نور را به صورت گسترده (عرضی) و پایین‌تر به زمین می‌تاباند از تابیدن نور به داخل مه یا باران جلوگیری می‌کند (با زاویه پایین‌تر) به‌ عنوان نور کمکی در کنار چراغ‌های اصلی استفاده می‌شود

۱. عملکرد کلی چراغ مه‌شکن

چراغ مه‌شکن طراحی شده است تا دید راننده را در شرایطی که دید کاهش یافته — مانند مه، باران شدید، برف — بهبود ببخشد. برخلاف چراغ‌های جلو که نور را به جلو و بالاتر می‌تابانند، چراغ مه‌شکن:

  • نور را به صورت گسترده (عرضی) و پایین‌تر به زمین می‌تاباند

  • از تابیدن نور به داخل مه یا باران جلوگیری می‌کند (با زاویه پایین‌تر)

  • به‌ عنوان نور کمکی در کنار چراغ‌های اصلی استفاده می‌شود


۲. اجزای اصلی چراغ مه‌شکن

چند جزء کلیدی را تقریباً در تمام چراغ‌های مه‌شکن می‌توان یافت:

جزء عملکرد
پوشش یا لنز شیشه‌ای / پلاستیکی (Lens / Cover) محافظت از عناصر داخلی و تنظیم توزیع نور
بازتاب‌دهنده (Reflector) بازتاب و هدایت نور از منبع به جهت مطلوب
منبع نور (لامپ یا LED / لامپ هالوژن / HID / LED) تولید نور مورد نیاز
هیت‌سینک / بدنه فلزی دفع حرارت تولیدی در منبع نور (خصوصاً اگر LED باشد)
سیم‌کشی و کانکتور انتقال جریان برق به لامپ
پایه یا براکت نصب ثابت کردن چراغ به بدنه خودرو
پوشش ضد آب / درزگیرها (Seals / Gaskets) جلوگیری از ورود آب، رطوبت یا گرد و غبار به داخل چراغ

 


۳. سیستم‌های جانبی مرتبط

چراغ مه‌شکن معمولاً بخشی از سیستم روشنایی خودرو است و به اجزا زیر وابسته است:

  • سیستم برق خودرو — منبع تغذیه (باتری، دینام)

  • مدار فیوز و رله — چراغ مه‌شکن معمولاً از طریق فیوز و رله کنترل می‌شود تا محافظت از مدار انجام شود

  • سوئیچ یا کنترل داخلی در کابین — برای روشن/خاموش کردن چراغ مه‌شکن

  • سنسورها و کنترل ECU (در خودروهای پیشرفته) — ممکن است در برخی خودروها فعال/غیرفعال شدن مه‌شکن بر اساس شرایط نور محیط کنترل شود

  • سیم‌کشی، زمین (ارت) مناسب — برای اتصال الکتریکی مطمئن


۴. مزایا و معایب

مزایا

  1. بهبود دید در شرایط نامساعد جوی
    در مه یا باران شدید، نور پایین‌تر و پخش‌شده‌تر کمک می‌کند تا جاده و خطوط کنار مسیر بهتر دیده شوند.

  2. افزایش ایمنی
    کاهش احتمال تصادف به دلیل دید ضعیف.

  3. مصرف انرژی پایین (در مدل‌های LED)
    نسبت به لامپ‌های سنتی، مدل LED بازده بیشتری دارد.

  4. طراحی متمرکز نور
    تمرکز بر منطقه پایین جلو، از خیرگی برای رانندگان مقابل کاسته می‌شود.

معایب

  1. محدودیت دید افقی / فاصله دور
    مه‌شکن برای دید‌های دور مناسب نیست؛ فقط برای دید نزدیک استفاده می‌شود.

  2. در صورت نصب نامناسب ممکن است خیرگی ایجاد کند
    اگر زاویه چراغ زیاد باشد، نور به چشم رانندگان مقابل تابیده می‌شود.

  3. نفوذ رطوبت و گرد و غبار
    اگر درزگیرها ضعیف باشند، رطوبت یا گرد و غبار به داخل می‌آید و کیفیت نور کاهش می‌یابد.

  4. خرابی منبع نور یا قطعات الکترونیکی
    به‌خصوص در مدل‌های LED، درایور یا برد ممکن است خراب شوند.


۵. نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری پیشگیرانه

  • تمیز کردن لنزها: گرد و غبار یا جرم را به‌صورت دوره‌ای پاک کنید

  • بررسی درزگیرها: مطمئن شوید که واشرها سالم هستند

  • بررسی اتصال الکتریکی و سیم‌ها: از قطعی، شل بودن یا خوردگی اجتناب کنید

  • بررسی دمای بدنه و هیت‌سینک (در مدل LED): اگر حرارت زیادی تولید شود، ممکن است نشان‌دهنده بار زیاد یا خرابی تهویه باشد

  • تست عملکرد منظم: گاهی روشن/خاموش کردن و دیدن یکنواختی نور

عیب‌یابی معمول

مشکل علامت علت احتمالی راه حل پیشنهادی
چراغ روشن نمی‌شود هیچ نوری فیوز سوخته، سیم قطع، اتصال زمین خراب، لامپ سوخته بررسی فیوز، مدار، قطع/اتصال، تعویض لامپ
نور کم یا کدر شدت کم لنز کثیف، بازتاب‌دهنده خراب، منبع نور ضعیف تمیز کردن لنز، بررسی بازتاب‌دهنده، تعویض منبع
لرزش یا تغییر موقعیت چراغ لق شده براکت یا پیچ‌های نگهدارنده شل هستند Tighten پیچ‌ها، بررسی براکت
نفوذ آب / بخار بخار در داخل لنز درزگیر آسیب دیده تعویض یا تعمیر درزگیر
داغ شدن بسیار زیاد (LED) گرمای شدید بدنه هیت‌سینک ضعیف، تهویه نامناسب، بار زیاد بررسی هیت‌سینک، کاهش بار، تهویه بهتر
خیرگی برای رانندگان مقابل زاویه نامناسب تنظیم نادرست چراغ تنظیم زاویه چراغ به استاندارد مناسب

۶. علائم خرابی

  • چراغ روشن نمی‌شود

  • نور ضعیف یا پخش غیر یکنواخت

  • نفوذ بخار یا قطرات آب داخل چراغ

  • لرزش یا موقعیت نامناسب

  • افزایش حرارت نا معمول

  • تداخل یا خیرگی برای خودروهای مقابل


 

۱. عملکرد کلی چراغ مه‌شکن

چراغ مه‌شکن طراحی شده است تا دید راننده را در شرایطی که دید کاهش یافته — مانند مه، باران شدید، برف — بهبود ببخشد. برخلاف چراغ‌های جلو که نور را به جلو و بالاتر می‌تابانند، چراغ مه‌شکن:

  • نور را به صورت گسترده (عرضی) و پایین‌تر به زمین می‌تاباند

  • از تابیدن نور به داخل مه یا باران جلوگیری می‌کند (با زاویه پایین‌تر)

  • به‌ عنوان نور کمکی در کنار چراغ‌های اصلی استفاده می‌شود


۲. اجزای اصلی چراغ مه‌شکن

چند جزء کلیدی را تقریباً در تمام چراغ‌های مه‌شکن می‌توان یافت:

جزء عملکرد
پوشش یا لنز شیشه‌ای / پلاستیکی (Lens / Cover) محافظت از عناصر داخلی و تنظیم توزیع نور
بازتاب‌دهنده (Reflector) بازتاب و هدایت نور از منبع به جهت مطلوب
منبع نور (لامپ یا LED / لامپ هالوژن / HID / LED) تولید نور مورد نیاز
هیت‌سینک / بدنه فلزی دفع حرارت تولیدی در منبع نور (خصوصاً اگر LED باشد)
سیم‌کشی و کانکتور انتقال جریان برق به لامپ
پایه یا براکت نصب ثابت کردن چراغ به بدنه خودرو
پوشش ضد آب / درزگیرها (Seals / Gaskets) جلوگیری از ورود آب، رطوبت یا گرد و غبار به داخل چراغ

 


۳. سیستم‌های جانبی مرتبط

چراغ مه‌شکن معمولاً بخشی از سیستم روشنایی خودرو است و به اجزا زیر وابسته است:

  • سیستم برق خودرو — منبع تغذیه (باتری، دینام)

  • مدار فیوز و رله — چراغ مه‌شکن معمولاً از طریق فیوز و رله کنترل می‌شود تا محافظت از مدار انجام شود

  • سوئیچ یا کنترل داخلی در کابین — برای روشن/خاموش کردن چراغ مه‌شکن

  • سنسورها و کنترل ECU (در خودروهای پیشرفته) — ممکن است در برخی خودروها فعال/غیرفعال شدن مه‌شکن بر اساس شرایط نور محیط کنترل شود

  • سیم‌کشی، زمین (ارت) مناسب — برای اتصال الکتریکی مطمئن


۴. مزایا و معایب

مزایا

  1. بهبود دید در شرایط نامساعد جوی
    در مه یا باران شدید، نور پایین‌تر و پخش‌شده‌تر کمک می‌کند تا جاده و خطوط کنار مسیر بهتر دیده شوند.

  2. افزایش ایمنی
    کاهش احتمال تصادف به دلیل دید ضعیف.

  3. مصرف انرژی پایین (در مدل‌های LED)
    نسبت به لامپ‌های سنتی، مدل LED بازده بیشتری دارد.

  4. طراحی متمرکز نور
    تمرکز بر منطقه پایین جلو، از خیرگی برای رانندگان مقابل کاسته می‌شود.

معایب

  1. محدودیت دید افقی / فاصله دور
    مه‌شکن برای دید‌های دور مناسب نیست؛ فقط برای دید نزدیک استفاده می‌شود.

  2. در صورت نصب نامناسب ممکن است خیرگی ایجاد کند
    اگر زاویه چراغ زیاد باشد، نور به چشم رانندگان مقابل تابیده می‌شود.

  3. نفوذ رطوبت و گرد و غبار
    اگر درزگیرها ضعیف باشند، رطوبت یا گرد و غبار به داخل می‌آید و کیفیت نور کاهش می‌یابد.

  4. خرابی منبع نور یا قطعات الکترونیکی
    به‌خصوص در مدل‌های LED، درایور یا برد ممکن است خراب شوند.


۵. نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری پیشگیرانه

  • تمیز کردن لنزها: گرد و غبار یا جرم را به‌صورت دوره‌ای پاک کنید

  • بررسی درزگیرها: مطمئن شوید که واشرها سالم هستند

  • بررسی اتصال الکتریکی و سیم‌ها: از قطعی، شل بودن یا خوردگی اجتناب کنید

  • بررسی دمای بدنه و هیت‌سینک (در مدل LED): اگر حرارت زیادی تولید شود، ممکن است نشان‌دهنده بار زیاد یا خرابی تهویه باشد

  • تست عملکرد منظم: گاهی روشن/خاموش کردن و دیدن یکنواختی نور

عیب‌یابی معمول

مشکل علامت علت احتمالی راه حل پیشنهادی
چراغ روشن نمی‌شود هیچ نوری فیوز سوخته، سیم قطع، اتصال زمین خراب، لامپ سوخته بررسی فیوز، مدار، قطع/اتصال، تعویض لامپ
نور کم یا کدر شدت کم لنز کثیف، بازتاب‌دهنده خراب، منبع نور ضعیف تمیز کردن لنز، بررسی بازتاب‌دهنده، تعویض منبع
لرزش یا تغییر موقعیت چراغ لق شده براکت یا پیچ‌های نگهدارنده شل هستند Tighten پیچ‌ها، بررسی براکت
نفوذ آب / بخار بخار در داخل لنز درزگیر آسیب دیده تعویض یا تعمیر درزگیر
داغ شدن بسیار زیاد (LED) گرمای شدید بدنه هیت‌سینک ضعیف، تهویه نامناسب، بار زیاد بررسی هیت‌سینک، کاهش بار، تهویه بهتر
خیرگی برای رانندگان مقابل زاویه نامناسب تنظیم نادرست چراغ تنظیم زاویه چراغ به استاندارد مناسب

۶. علائم خرابی

  • چراغ روشن نمی‌شود

  • نور ضعیف یا پخش غیر یکنواخت

  • نفوذ بخار یا قطرات آب داخل چراغ

  • لرزش یا موقعیت نامناسب

  • افزایش حرارت نا معمول

  • تداخل یا خیرگی برای خودروهای مقابل