سبد خرید شما خالی‌ست!

پمپ کلاچ بالا کامیونت 5.2 آمیکو

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: 000
موجود نیست
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
پمپ کلاچ بالا کامیونت 5.2 آمیکو پمپ کلاچ بالا کد 1705910 کامیونت 5.2 آمیکو هم خودروهایی که گیربکس دستی دارند و هم خودروهایی که به صورت هیدرولیک کار می کنند دارای این قطعه می باشند. کلاچ یکی از قطعات خودروها است که به نوعی تعویض دنده ماشین را برعهده دارد. کلاچ، مجهز به یک سیلندر اصلی است که از طریق آن، روغن روان کننده برای حرکت قطعات تأمین می‌شود. اگر هنگام رانندگی و تعویض دنده متوجه یک اتفاق غیر عادی هنگام گرفتن یا رها کردن کلاچ شوید، لازم است این قطعات را بررسی کنید. ممکن است اشکال اصلی از سیلندر کلاچ باشد. این احتمال هم وجود دارد که پمپ کلاچ خراب شده و هنگام درگیری قطعات، به درستی کار نمی کند. علائم زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مشکلی در سیلندر و پمپ کلاچ به وجود آمده است. اگر مایعات کلاچ نشتی داشته باشند متوجه می‌شوید که پمپ کلاچ خراب شده است یا به درستی کار نمی کند. رانندگی با کلاچ آسیب دیده خطرناک است؛ به خصوص اگر در جاده در حال حرکت باشید. در این حالت قادر به تعویض دنده نخواهید بود و ممکن است هم به خودرو آسیب برسد و هم تصادفات احتمالی را موجب شود.

1. معرفی و عملکرد پمپ کلاچ بالا کامیونت آمیکو 5.2

پمپ کلاچ (Master Clutch Cylinder) در کامیونت آمیکو 5.2 نقش مهمی در سیستم کلاچ هیدرولیکی دارد. وظیفه اصلی آن، انتقال فشار هیدرولیکی از پدال کلاچ به سیلندر کلاچ پایین (Slave Cylinder) جهت جداسازی دیسک کلاچ از صفحه کلاچ است.
این فشار باعث می‌شود دیسک کلاچ از صفحه فلایویل جدا شده و انتقال نیرو از موتور به گیربکس قطع شود تا راننده بتواند دنده تعویض کند یا خودرو را متوقف نماید.


2. اجزای اصلی پمپ کلاچ بالا

  • بدنه پمپ: معمولاً آلومینیوم یا آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی و فشار.

  • پیستون هیدرولیکی: حرکت آن باعث ایجاد فشار در روغن هیدرولیک می‌شود.

  • کاسه نمد و اورینگ‌ها: برای جلوگیری از نشت روغن و حفظ فشار.

  • درپوش و منبع روغن (ریزروایر): معمولاً یک مخزن کوچک روی پمپ برای ذخیره روغن.

  • خار و فنر بازگشت: بازگشت پیستون به موقعیت اولیه بعد از رهاسازی کلاچ.

  • کانکشن ورودی و خروجی روغن هیدرولیک: ورودی روغن از مخزن و خروجی به سیلندر پایین.


3. سیستم‌های جانبی مرتبط

  • سیلندر کلاچ پایین (Slave Cylinder): دریافت فشار هیدرولیک از پمپ و اعمال نیرو به صفحه کلاچ.

  • لوله‌های فشار هیدرولیک: انتقال روغن بین پمپ و سیلندر پایین.

  • روغن هیدرولیک مخصوص کلاچ: معمولاً روغن ترمز DOT3 یا DOT4.

  • پدال کلاچ: نیروی مکانیکی اولیه برای فعال شدن پمپ.

  • محل نصب و بست‌ها: که پمپ را روی بدنه موتور یا شاسی نگه می‌دارند.


4. مزایا

  • عملکرد نرم و بدون نیاز به نیروی زیاد دست راننده (کاهش خستگی راننده)

  • کنترل دقیق و سریع‌تر تعویض دنده نسبت به کلاچ‌های مکانیکی

  • کاهش سایش قطعات کلاچ به دلیل انتقال نیرو یکنواخت

  • سازگاری با سیستم‌های هیدرولیک خودرو و آسانی در تعمیر و تعویض

  • ابعاد مناسب و نصب راحت در کامیونت آمیکو 5.2


5. معایب

  • احتمال نشت روغن از اورینگ‌ها یا بدنه پمپ در اثر فرسودگی

  • نیاز به نگهداری دوره‌ای و بررسی سطح روغن هیدرولیک

  • وابستگی به کیفیت روغن هیدرولیک و احتمال خرابی در صورت آلودگی

  • حساسیت به دماهای بسیار بالا یا پایین که ممکن است منجر به ترکیدگی یا کاهش عملکرد شود

  • اگر نشتی ایجاد شود، امکان هوا گرفتن سیستم و کاهش فشار انتقال نیرو وجود دارد


6. نگهداری و مراقبت

  • بررسی دوره‌ای سطح روغن هیدرولیک در منبع و افزودن روغن مناسب

  • چک کردن سلامت لوله‌ها و اتصالات برای جلوگیری از نشت

  • تعویض روغن هیدرولیک هر ۲۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ کیلومتر یا طبق توصیه سازنده

  • بازرسی ظاهری پمپ و واشرها برای تشخیص نشتی یا ترک

  • رفع سریع هرگونه نشتی یا کاهش عملکرد جهت جلوگیری از خرابی بیشتر

  • تنظیم صحیح پدال کلاچ برای عملکرد بهتر پمپ و سیستم


7. عیب‌یابی و علائم خرابی

علامت خرابی علت محتمل راهکار اولیه
پدال کلاچ نرم و تهی یا بدون مقاومت هوا گرفتن در سیستم هیدرولیک یا نشتی روغن هواگیری سیستم، بررسی و رفع نشتی
نیاز به فشار زیاد روی پدال فرسودگی پیستون یا اورینگ‌ها، نشتی داخلی تعویض اورینگ‌ها یا پمپ کامل
تعویض دنده دشوار یا ناقص فشار ناکافی به سیلندر پایین به علت خرابی پمپ بررسی فشار سیستم و تعویض قطعات معیوب
نشتی روغن در زیر پمپ یا اطراف آن خرابی واشرها، ترک در بدنه یا لوله‌ها تعویض واشرها، تعمیر یا تعویض پمپ
صدای غیرمعمول یا ساییدگی داخلی فرسودگی قطعات داخلی تعویض پمپ
لرزش یا عدم بازگشت سریع پدال خرابی فنر بازگشت یا انسداد در مسیر روغن بررسی فنر و مسیر روغن، تعمیر یا تعویض قطعات

8. نتیجه‌گیری

پمپ کلاچ بالا در کامیونت آمیکو 5.2 یکی از قطعات کلیدی سیستم کلاچ هیدرولیک است که باعث سهولت و روانی تعویض دنده می‌شود. عملکرد صحیح آن باعث افزایش طول عمر قطعات کلاچ و راحتی راننده می‌شود. نگهداری منظم، استفاده از روغن هیدرولیک مناسب و چک کردن نشتی‌ها از عوامل مهم حفظ سلامت پمپ هستند. عیب‌یابی سریع و رفع مشکلات باعث جلوگیری از خرابی‌های بزرگتر و هزینه‌های اضافی خواهد شد.

1. معرفی و عملکرد پمپ کلاچ بالا کامیونت آمیکو 5.2

پمپ کلاچ (Master Clutch Cylinder) در کامیونت آمیکو 5.2 نقش مهمی در سیستم کلاچ هیدرولیکی دارد. وظیفه اصلی آن، انتقال فشار هیدرولیکی از پدال کلاچ به سیلندر کلاچ پایین (Slave Cylinder) جهت جداسازی دیسک کلاچ از صفحه کلاچ است.
این فشار باعث می‌شود دیسک کلاچ از صفحه فلایویل جدا شده و انتقال نیرو از موتور به گیربکس قطع شود تا راننده بتواند دنده تعویض کند یا خودرو را متوقف نماید.


2. اجزای اصلی پمپ کلاچ بالا

  • بدنه پمپ: معمولاً آلومینیوم یا آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی و فشار.

  • پیستون هیدرولیکی: حرکت آن باعث ایجاد فشار در روغن هیدرولیک می‌شود.

  • کاسه نمد و اورینگ‌ها: برای جلوگیری از نشت روغن و حفظ فشار.

  • درپوش و منبع روغن (ریزروایر): معمولاً یک مخزن کوچک روی پمپ برای ذخیره روغن.

  • خار و فنر بازگشت: بازگشت پیستون به موقعیت اولیه بعد از رهاسازی کلاچ.

  • کانکشن ورودی و خروجی روغن هیدرولیک: ورودی روغن از مخزن و خروجی به سیلندر پایین.


3. سیستم‌های جانبی مرتبط

  • سیلندر کلاچ پایین (Slave Cylinder): دریافت فشار هیدرولیک از پمپ و اعمال نیرو به صفحه کلاچ.

  • لوله‌های فشار هیدرولیک: انتقال روغن بین پمپ و سیلندر پایین.

  • روغن هیدرولیک مخصوص کلاچ: معمولاً روغن ترمز DOT3 یا DOT4.

  • پدال کلاچ: نیروی مکانیکی اولیه برای فعال شدن پمپ.

  • محل نصب و بست‌ها: که پمپ را روی بدنه موتور یا شاسی نگه می‌دارند.


4. مزایا

  • عملکرد نرم و بدون نیاز به نیروی زیاد دست راننده (کاهش خستگی راننده)

  • کنترل دقیق و سریع‌تر تعویض دنده نسبت به کلاچ‌های مکانیکی

  • کاهش سایش قطعات کلاچ به دلیل انتقال نیرو یکنواخت

  • سازگاری با سیستم‌های هیدرولیک خودرو و آسانی در تعمیر و تعویض

  • ابعاد مناسب و نصب راحت در کامیونت آمیکو 5.2


5. معایب

  • احتمال نشت روغن از اورینگ‌ها یا بدنه پمپ در اثر فرسودگی

  • نیاز به نگهداری دوره‌ای و بررسی سطح روغن هیدرولیک

  • وابستگی به کیفیت روغن هیدرولیک و احتمال خرابی در صورت آلودگی

  • حساسیت به دماهای بسیار بالا یا پایین که ممکن است منجر به ترکیدگی یا کاهش عملکرد شود

  • اگر نشتی ایجاد شود، امکان هوا گرفتن سیستم و کاهش فشار انتقال نیرو وجود دارد


6. نگهداری و مراقبت

  • بررسی دوره‌ای سطح روغن هیدرولیک در منبع و افزودن روغن مناسب

  • چک کردن سلامت لوله‌ها و اتصالات برای جلوگیری از نشت

  • تعویض روغن هیدرولیک هر ۲۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ کیلومتر یا طبق توصیه سازنده

  • بازرسی ظاهری پمپ و واشرها برای تشخیص نشتی یا ترک

  • رفع سریع هرگونه نشتی یا کاهش عملکرد جهت جلوگیری از خرابی بیشتر

  • تنظیم صحیح پدال کلاچ برای عملکرد بهتر پمپ و سیستم


7. عیب‌یابی و علائم خرابی

علامت خرابی علت محتمل راهکار اولیه
پدال کلاچ نرم و تهی یا بدون مقاومت هوا گرفتن در سیستم هیدرولیک یا نشتی روغن هواگیری سیستم، بررسی و رفع نشتی
نیاز به فشار زیاد روی پدال فرسودگی پیستون یا اورینگ‌ها، نشتی داخلی تعویض اورینگ‌ها یا پمپ کامل
تعویض دنده دشوار یا ناقص فشار ناکافی به سیلندر پایین به علت خرابی پمپ بررسی فشار سیستم و تعویض قطعات معیوب
نشتی روغن در زیر پمپ یا اطراف آن خرابی واشرها، ترک در بدنه یا لوله‌ها تعویض واشرها، تعمیر یا تعویض پمپ
صدای غیرمعمول یا ساییدگی داخلی فرسودگی قطعات داخلی تعویض پمپ
لرزش یا عدم بازگشت سریع پدال خرابی فنر بازگشت یا انسداد در مسیر روغن بررسی فنر و مسیر روغن، تعمیر یا تعویض قطعات

8. نتیجه‌گیری

پمپ کلاچ بالا در کامیونت آمیکو 5.2 یکی از قطعات کلیدی سیستم کلاچ هیدرولیک است که باعث سهولت و روانی تعویض دنده می‌شود. عملکرد صحیح آن باعث افزایش طول عمر قطعات کلاچ و راحتی راننده می‌شود. نگهداری منظم، استفاده از روغن هیدرولیک مناسب و چک کردن نشتی‌ها از عوامل مهم حفظ سلامت پمپ هستند. عیب‌یابی سریع و رفع مشکلات باعث جلوگیری از خرابی‌های بزرگتر و هزینه‌های اضافی خواهد شد.