سبد خرید شما خالی‌ست!

واشر کارتل کشنده دیما HT-490

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC007169
14   امتیاز
14   امتیاز با خرید این کالا
3٬500٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
کارتل (در خودروهای دیزلی و موتورها) محفظه‌ای است که قسمت پایین موتور را پوشش می‌دهد و روغن موتور را نگه می‌دارد. واشر کارتل یک واشر (مِهر و آب‌بندی) است که بین سطح کف موتور (بلوک سیلندر / پایین موتور) و درپوش کارتل قرار می‌گیرد تا از نشت روغن جلوگیری کند. در کشنده دیما HT‑490 با توجه به موتور کامنز ISGe5 و ساختاری که دارد، کارتل وسیع و تحت فشار روغن بالاست؛ پس واشر کارتل وظیفه مهمی دارد.

کارتل و واشر کارتل — تعریف و اهمیت

  • کارتل (در خودروهای دیزلی و موتورها) محفظه‌ای است که قسمت پایین موتور را پوشش می‌دهد و روغن موتور را نگه می‌دارد.

  • واشر کارتل یک واشر (مِهر و آب‌بندی) است که بین سطح کف موتور (بلوک سیلندر / پایین موتور) و درپوش کارتل قرار می‌گیرد تا از نشت روغن جلوگیری کند.

  • در کشنده دیما HT‑490 با توجه به موتور کامنز ISGe5 و ساختاری که دارد، کارتل وسیع و تحت فشار روغن بالاست؛ پس واشر کارتل وظیفه مهمی دارد.


عملکرد واشر کارتل

  • ایجاد مهر آب‌بندی محکم بین کارتل و بلوک موتور، برای جلوگیری از نشت روغن.

  • کمک به حفظ فشار روغن لازم در مدار روغنکاری موتور؛ اگر واشر نشتی داشته باشد، روغن خارج شده و فشار افت می‌کند.

  • جلوگیری از ورود آلودگی‌ها (گرد و غبار، خاک، گرد و غبار جاده و ذرات خارجی) به محفظه روغن.

  • نگهداری روغن موتور در دمای مناسب (کارتل بخشی از سیستم خنک‌کننده روغن است)؛ اگر روغن کم شود، توان خنک‌کنندگی و روغن‌کاری کاهش می‌یابد.


اجزای اصلی و سیستم‌های جانبی مرتبط

واشر کارتل به تنهایی قطعه ساده‌ای است، اما در سیستم بزرگ‌تر ترکیب می‌شود با:

  • کارـتل: درپوش زیر بلوک موتور، قاب چدنی یا آلومینیومی، جایگاه روغن را دارد.

  • پیچ‌ها / بولت‌های کارتل: برای بستن کارتل به بلوک موتور. واشر باید با این پیچ‌ها فشرده شود.

  • سطوح تماس: کف بلوک موتور و سطح داخلی درپوش کارتل، باید صاف و عاری از برآمدگی، خراش، یا نقص باشند تا واشر بتواند مهر خوبی بسازد.

  • روغن موتور: روغنی که کارتل را پر می‌کند؛ فشار، دما، ویسکوزیته روغن بر عملکرد واشر مؤثر است (مثلاً روغن خیلی رقیق در دمای بالا ممکن است از طریق ترک‌ها یا فضاهای کوچک نشت کند).

  • سطوح ارتعاشی / حرارتی موتور: حرکت ناشی از ارتعاش و انبساط حرارتی بلوک موتور و کارتل باید در طراحی و میزان فشردگی واشر مورد ملاحظه باشد.


مزایا و معایب واشر کارتل در این ساختار

مزایا:

  • بخش حیاتی در جلوگیری از نشت روغن است؛ اگر واشر سالم باشد، موتور پاک‌تر، مصرف روغن کمتر، آلودگی محیطی کمتر.

  • هزینه تعویض واشر معمولاً نسبت به تعمیرات بزرگ موتور پایین‌تر است.

  • اگر درست نصب شده باشد، واشر می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد، حتی در شرایط کاری شدید مثل کشنده با بار زیاد و مسافت‌های طولانی.

معایب / محدودیت‌ها:

  • واشر اگر کیفیت پایین داشته باشد یا نامناسب برای موتور (جنس، ضخامت، طراحی) باشد، عمر کوتاه خواهد داشت.

  • نصب نامناسب (پیچ‌ها به‌صورت ناصاف سفت شده، سطح تماس صاف نباشد) باعث نشتی می‌شود.

  • فشار روغن بالا، دمای زیاد یا تغییرات دمایی زیاد می‌تواند باعث گشاد شدن قطعات شود و واشر تحت تنش گردد.

  • واشر ممکن است تحت تأثیر لرزش‌های زیاد یا ضربه‌های ناگهانی آسیب ببیند.

  • اگر از روغن غیر استاندارد استفاده شود یا فیلتر روغن به موقع تعویض نشود، ذرات ریز می‌توانند به سطح تماس واشر و کف کارتل آسیب برسانند.


نگهداری و عیب‌یابی واشر کارتل

نگهداری:

  • بررسی دوره‌ای سطح روغن موتور، توجه به کاهش سطح روغن که می‌تواند نشانه نشت باشد.

  • هنگام سرویس روغن، بازدید بصری زیر موتور برای مشاهده روغن‌ریزی یا لکه‌های روغن.

  • استفاده از قطعات با کیفیت اصلی یا معادل استاندارد برای واشر، مطابق توصیه سازنده.

  • اطمینان از اینکه سطح کارتل و بلوک موتور کاملاً تمیز شده‌اند پیش از نصب واشر جدید؛ سطح باید بدون جرم، زنگ‌زدگی، خوردگی یا خراش باشد.

  • پیچ‌بندی مناسب: گشتاور (Torque) پیچ‌ها مطابق مشخصات فنی، و به ترتیب پیشنهادی (مثلاً از وسط به اطراف) سفت شوند تا فشار بر واشر به طور یکنواخت توزیع شود.

  • اگر موتور در شرایط دمایی شدید یا بار زیاد کار می‌کند، بررسی واشر بیشتر انجام گیرد.

عیب‌یابی:

  • بازرسی بصری زیر موتور — آیا روغن روی سطح بیرونی کارتل دیده می‌شود؟ مخصوصاً در محل اتصال واشر.

  • استفاده از دستمال یا کاغذ جذب روغن زیر کارتل پس از خاموش شدن موتور برای چند دقیقه؛ اگر روغن تازه یافت شود در اطراف واشر، نشت دارد.

  • بررسی بوی روغن سوخته (گاهی روغن لیک شده به مانیفولدهای اگزوز یا قطعات داغ می‌چسبد و می‌سوزد).

  • بررسی فشار روغن؛ اگر فشار روغن در دور بالا یا تحت بار کاهش یابد، ممکن است نشتی از واشر باعث کاهش سطح روغن یا افت فشار شده باشد.

  • صداهای غیرمعمول: روغن‌کاری نامناسب ناشی از کمبود روغن ممکن است باعث صدای برخی قطعات گردد (یاتاقان‌ها، میل‌لنگ، قطعات متحرک در قسمت پایین موتور).


علائم خرابی واشر کارتل

چند علامت رایج که نشان می‌دهد واشر کارتل ممکن است خراب شده باشد:

  1. نشت روغن: روغن زیر موتور، تراوش یا قطره قطره در محل اتصال کارتل به بلوک.

  2. کاهش سطح روغن موتور بدون اینکه روغن‌سوزی در موتور وجود داشته باشد.

  3. چکه روغن پس از خاموش شدن موتور — مخصوصاً اگر روی زمین لکه روغنی تازه باشد.

  4. دود سیاه یا بوی سوختگی در زیر موتور اگر روغن به قطرات اگزوز یا قطعات داغ برسد.

  5. افت فشار روغن: با اینکه پمپ روغن سالم است و روغن کافی وجود دارد، اما فشار روغن پایین‌تر از مقدار توصیه‌شده است (علیرغم بار و دور موتور مناسب).

  6. مصرف روغن زیاد و نیاز به افزودن روغن بین سرویس‌ها.

  7. رسوبات یا لکه‌های روغنی روی قسمت پایین موتور یا روی قطعات زیر موتور — جوشکاری، لرزش و شل شدن پیچ‌ها.


نتیجه‌گیری

واشر کارتل یک قطعه ساده ولی حیاتی است در موتور کشنده دیما HT‑490. سلامت آن مستقیماً بر دوام موتور، عملکرد روغن‌کاری، مصرف روغن و هزینه نگهداری تأثیر دارد. اگر واشر با کیفیت باشد، نصب دقیق انجام شده باشد، و موتور در شرایط مناسب کاری و دمایی قرار داشته باشد، واشر می‌تواند طول عمر خوبی داشته باشد. اما غفلت از این قسمت می‌تواند به مشکلات جدی منجر شود: کاهش فشار روغن، آسیب به قطعات زیرین موتور، افزایش مصرف روغن و تعمیرات پرهزینه.

کارتل و واشر کارتل — تعریف و اهمیت

  • کارتل (در خودروهای دیزلی و موتورها) محفظه‌ای است که قسمت پایین موتور را پوشش می‌دهد و روغن موتور را نگه می‌دارد.

  • واشر کارتل یک واشر (مِهر و آب‌بندی) است که بین سطح کف موتور (بلوک سیلندر / پایین موتور) و درپوش کارتل قرار می‌گیرد تا از نشت روغن جلوگیری کند.

  • در کشنده دیما HT‑490 با توجه به موتور کامنز ISGe5 و ساختاری که دارد، کارتل وسیع و تحت فشار روغن بالاست؛ پس واشر کارتل وظیفه مهمی دارد.


عملکرد واشر کارتل

  • ایجاد مهر آب‌بندی محکم بین کارتل و بلوک موتور، برای جلوگیری از نشت روغن.

  • کمک به حفظ فشار روغن لازم در مدار روغنکاری موتور؛ اگر واشر نشتی داشته باشد، روغن خارج شده و فشار افت می‌کند.

  • جلوگیری از ورود آلودگی‌ها (گرد و غبار، خاک، گرد و غبار جاده و ذرات خارجی) به محفظه روغن.

  • نگهداری روغن موتور در دمای مناسب (کارتل بخشی از سیستم خنک‌کننده روغن است)؛ اگر روغن کم شود، توان خنک‌کنندگی و روغن‌کاری کاهش می‌یابد.


اجزای اصلی و سیستم‌های جانبی مرتبط

واشر کارتل به تنهایی قطعه ساده‌ای است، اما در سیستم بزرگ‌تر ترکیب می‌شود با:

  • کارـتل: درپوش زیر بلوک موتور، قاب چدنی یا آلومینیومی، جایگاه روغن را دارد.

  • پیچ‌ها / بولت‌های کارتل: برای بستن کارتل به بلوک موتور. واشر باید با این پیچ‌ها فشرده شود.

  • سطوح تماس: کف بلوک موتور و سطح داخلی درپوش کارتل، باید صاف و عاری از برآمدگی، خراش، یا نقص باشند تا واشر بتواند مهر خوبی بسازد.

  • روغن موتور: روغنی که کارتل را پر می‌کند؛ فشار، دما، ویسکوزیته روغن بر عملکرد واشر مؤثر است (مثلاً روغن خیلی رقیق در دمای بالا ممکن است از طریق ترک‌ها یا فضاهای کوچک نشت کند).

  • سطوح ارتعاشی / حرارتی موتور: حرکت ناشی از ارتعاش و انبساط حرارتی بلوک موتور و کارتل باید در طراحی و میزان فشردگی واشر مورد ملاحظه باشد.


مزایا و معایب واشر کارتل در این ساختار

مزایا:

  • بخش حیاتی در جلوگیری از نشت روغن است؛ اگر واشر سالم باشد، موتور پاک‌تر، مصرف روغن کمتر، آلودگی محیطی کمتر.

  • هزینه تعویض واشر معمولاً نسبت به تعمیرات بزرگ موتور پایین‌تر است.

  • اگر درست نصب شده باشد، واشر می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد، حتی در شرایط کاری شدید مثل کشنده با بار زیاد و مسافت‌های طولانی.

معایب / محدودیت‌ها:

  • واشر اگر کیفیت پایین داشته باشد یا نامناسب برای موتور (جنس، ضخامت، طراحی) باشد، عمر کوتاه خواهد داشت.

  • نصب نامناسب (پیچ‌ها به‌صورت ناصاف سفت شده، سطح تماس صاف نباشد) باعث نشتی می‌شود.

  • فشار روغن بالا، دمای زیاد یا تغییرات دمایی زیاد می‌تواند باعث گشاد شدن قطعات شود و واشر تحت تنش گردد.

  • واشر ممکن است تحت تأثیر لرزش‌های زیاد یا ضربه‌های ناگهانی آسیب ببیند.

  • اگر از روغن غیر استاندارد استفاده شود یا فیلتر روغن به موقع تعویض نشود، ذرات ریز می‌توانند به سطح تماس واشر و کف کارتل آسیب برسانند.


نگهداری و عیب‌یابی واشر کارتل

نگهداری:

  • بررسی دوره‌ای سطح روغن موتور، توجه به کاهش سطح روغن که می‌تواند نشانه نشت باشد.

  • هنگام سرویس روغن، بازدید بصری زیر موتور برای مشاهده روغن‌ریزی یا لکه‌های روغن.

  • استفاده از قطعات با کیفیت اصلی یا معادل استاندارد برای واشر، مطابق توصیه سازنده.

  • اطمینان از اینکه سطح کارتل و بلوک موتور کاملاً تمیز شده‌اند پیش از نصب واشر جدید؛ سطح باید بدون جرم، زنگ‌زدگی، خوردگی یا خراش باشد.

  • پیچ‌بندی مناسب: گشتاور (Torque) پیچ‌ها مطابق مشخصات فنی، و به ترتیب پیشنهادی (مثلاً از وسط به اطراف) سفت شوند تا فشار بر واشر به طور یکنواخت توزیع شود.

  • اگر موتور در شرایط دمایی شدید یا بار زیاد کار می‌کند، بررسی واشر بیشتر انجام گیرد.

عیب‌یابی:

  • بازرسی بصری زیر موتور — آیا روغن روی سطح بیرونی کارتل دیده می‌شود؟ مخصوصاً در محل اتصال واشر.

  • استفاده از دستمال یا کاغذ جذب روغن زیر کارتل پس از خاموش شدن موتور برای چند دقیقه؛ اگر روغن تازه یافت شود در اطراف واشر، نشت دارد.

  • بررسی بوی روغن سوخته (گاهی روغن لیک شده به مانیفولدهای اگزوز یا قطعات داغ می‌چسبد و می‌سوزد).

  • بررسی فشار روغن؛ اگر فشار روغن در دور بالا یا تحت بار کاهش یابد، ممکن است نشتی از واشر باعث کاهش سطح روغن یا افت فشار شده باشد.

  • صداهای غیرمعمول: روغن‌کاری نامناسب ناشی از کمبود روغن ممکن است باعث صدای برخی قطعات گردد (یاتاقان‌ها، میل‌لنگ، قطعات متحرک در قسمت پایین موتور).


علائم خرابی واشر کارتل

چند علامت رایج که نشان می‌دهد واشر کارتل ممکن است خراب شده باشد:

  1. نشت روغن: روغن زیر موتور، تراوش یا قطره قطره در محل اتصال کارتل به بلوک.

  2. کاهش سطح روغن موتور بدون اینکه روغن‌سوزی در موتور وجود داشته باشد.

  3. چکه روغن پس از خاموش شدن موتور — مخصوصاً اگر روی زمین لکه روغنی تازه باشد.

  4. دود سیاه یا بوی سوختگی در زیر موتور اگر روغن به قطرات اگزوز یا قطعات داغ برسد.

  5. افت فشار روغن: با اینکه پمپ روغن سالم است و روغن کافی وجود دارد، اما فشار روغن پایین‌تر از مقدار توصیه‌شده است (علیرغم بار و دور موتور مناسب).

  6. مصرف روغن زیاد و نیاز به افزودن روغن بین سرویس‌ها.

  7. رسوبات یا لکه‌های روغنی روی قسمت پایین موتور یا روی قطعات زیر موتور — جوشکاری، لرزش و شل شدن پیچ‌ها.


نتیجه‌گیری

واشر کارتل یک قطعه ساده ولی حیاتی است در موتور کشنده دیما HT‑490. سلامت آن مستقیماً بر دوام موتور، عملکرد روغن‌کاری، مصرف روغن و هزینه نگهداری تأثیر دارد. اگر واشر با کیفیت باشد، نصب دقیق انجام شده باشد، و موتور در شرایط مناسب کاری و دمایی قرار داشته باشد، واشر می‌تواند طول عمر خوبی داشته باشد. اما غفلت از این قسمت می‌تواند به مشکلات جدی منجر شود: کاهش فشار روغن، آسیب به قطعات زیرین موتور، افزایش مصرف روغن و تعمیرات پرهزینه.