سبد خرید شما خالی‌ست!

لولای درب راست کشنده دیما HT-490

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC006863
16   امتیاز
16   امتیاز با خرید این کالا
4٬000٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
لولای درب راست نقش مشابه لولای درب چپ دارد، با این تفاوت که در برخی شرایط فشار، باز شدن، جهت باد، و نحوه استفاده ممکن است بار متفاوتی تحمل کند. درب راست معمولاً برای دسترسی و ورود/خروج شاگرد یا مسافر استفاده می‌شود.

عملکرد

لولای درب راست نقش مشابه لولای درب چپ دارد، با این تفاوت که در برخی شرایط فشار، باز شدن، جهت باد، و نحوه استفاده ممکن است بار متفاوتی تحمل کند. درب راست معمولاً برای دسترسی و ورود/خروج شاگرد یا مسافر استفاده می‌شود، و لذا باید تضمین کند که:

  • درب به ‌راحتی باز و بسته شود،

  • در وضعیت بسته محکم و بی‌لرزش قرار گیرد،

  • بدون لقی اضافی یا رفت‌ و آمد غیرمعمول حرکت کند،

  • در شرایط دینامیکی (حرکت خودرو، اصطکاک، ارتعاشات جاده) هم ایمن باشد.


اجزای اصلی

ساختار لولای درب راست کشنده HT‑490 شامل موارد زیر می‌تواند باشد:

  1. پایه ثابت (پایه لولا به بدنه کابین): قسمت متصل به قاب بدنه که لولا بر روی آن نصب می‌شود و وزن درب را منتقل می‌کند.

  2. بخش متحرک لولا (بخش اتصال به درب): که درب را نگه می‌دارد و حول محور لولا حرکت می‌کند.

  3. پین محور یا محوریّت لولا: قطعه‌ای که حرکت چرخشی را امکان‌پذیر می‌کند؛ معمولاً یک پین فلزی سخت است.

  4. بوش، واشر یا یاتاقان: بین پایه و قسمت متحرک برای کاهش سایش و امکان حرکت روان می‌تواند وجود داشته باشد.

  5. پوشش‌ها / عایق‌ها / آب‌بندی‌ها: برای جلوگیری از نفوذ خاک، گرد، آب، نمک جاده و جلوگیری از زنگ زدگی.

  6. پیچ‌ها یا اتصالاتی که لولا را به درب یا بدنه متصل می‌کنند؛ همراه با محل‌هایی برای تنظیم هم‌راستایی (اگر وجود داشته باشد).


سیستم‌های جانبی مؤثر یا مرتبط

لولای درب راست بر سیستم‌های زیر تأثیر دارد یا با آن‌ها تعامل دارد:

  • قفل درب / مکانیزم بسته شدن: درب باید وقتی بسته می‌شود، دقیقاً درگیر قفل باشد؛ لولا تأثیر مستقیم بر هم‌راستایی و تراز بودن درب دارد.

  • درزگیر لاستیکی / عایق هوا و آب: برای جلوگیری از نفوذ صدا، باد، باران یا گرد و غبار؛ اگر لولا کج شده باشد، لاستیک درزگیر ممکن است به خوبی عمل نکند.

  • انواع یراق‌آلات برقی: اگر درب راست شامل پنجره برقی، آینه، بلندگو یا کابل‌های الکتریکی باشد، حرکت لولا باید به شکلی باشد که به سیم‌کشی فشار وارد نکند.

  • پوشش رنگ و ضدزنگ: لولا و بخش‌های اطراف باید دارای پوشش محافظ در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی باشند.


مزایا

اگر لولا با کیفیت مناسب طراحی و تولید شده باشد، مزایایی که معمولاً دارد:

  • استحکام زیاد: تحمل وزن درب، ضربات، فشار باد و ارتعاشات؛ مخصوصاً در کامیون‌ها با کاربری‌های سنگین.

  • دوام در زمان نسبتا طولانی با نیاز به تعمیرات کم، اگر نگهداری مناسب صورت گیرد.

  • حرکت روان و بدون سروصدا در باز و بسته شدن درب.

  • ایمنی بیشتر؛ درب بسته محکم، عدم ورود خطرات یا امکان باز شدن ناگهانی در حین حرکت.

  • سازگاری با شرایط محیطی سخت؛ دماهای بالا/پایین، رطوبت، باران، نمک جاده.


معایب / نقاط ضعف بالقوه

چند نقطه ضعف که ممکن است در لولای درب راست HT‑490 رخ دهد:

  • زنگ‌زدگی و خوردگی: مخصوصاً در پایه لولا یا اطراف محل اتصال به بدنه، اگر پوشش محافظ مناسب نباشد.

  • سایش محور یا بوش: براثر مصرف زیاد، ارتعاشات یا نداشتن روان‌کاری مناسب.

  • لَقی یا تمایل به حرکت اضافی: وقتی درب بسته است، ممکن است درب کمی حرکت کند یا صدا بدهد.

  • سختی حرکت باز/بسته شدن مخصوصاً اگر لولا خم شده باشد یا رسوب یا خوردگی داشته باشد.

  • کج شدن درب به علت ضربه یا فشار زیاد یا نصب نامناسب، که باعث می‌شود قفل به خوبی بسته نشود یا درزگیرها خراب شوند.


نگهداری و عیب‌یابی

برای حفظ عملکرد مناسب:

  1. روان‌کاری منظم: استفاده از گریس با مقاومت بالا یا اسپری روغن ضدسایش بر محور لولا و بوش‌ها.

  2. پاک‌سازی محیط اطراف لولا: از بین بردن گل و لای، نمک، ذرات ساینده.

  3. بازرسی بصری دوره‌ای: بررسی برای وجود ترک، زنگ، لقی، پیچ‌های شل یا فرسوده.

  4. تنظیم هم‌راستایی: اگر درب کج شده باشد یا هنگام بسته شدن فشار غیرطبیعی دیده شود، باید تراز شود.

  5. تعویض بوش یا شفت محور در صورت فرسودگی: اگر لقی یا صدای غیرمعمول وجود دارد، معمولاً بوش یا محور شفت خراب شده‌اند.


علائم خرابی

مواردی که نشان‌دهنده نیاز به تعمیر یا تعویض لولای درب راست هستند:

  • درب لقی دارد یا هنگام حرکت خودرو یا هنگام باز و بسته شدن صدا می‌دهد.

  • باز/بسته شدن درب سخت شده است؛ نیاز به فشار یا کشیدن زیاد دارد.

  • درب خودبخود حرکت می‌کند یا باد آن را باز می‌کند.

  • صدای جیر، تق—تق—سایش فلز به فلز هنگام حرکت درب.

  • درزگیر اطراف درب خراب شده یا درب درست در جای خود نمی‌نشیند؛ ممکن است آب یا باد نفوذ کند.

  • آسیب رنگ / زنگ زدگی در محل لولا یا اطراف روغن‌کاری شده، ترک در فلز.

  • پیچ‌های اتصال لولا به بدنه یا درب شل یا تغییر شکل یافته‌اند.


نتیجه‌گیری

لولای درب راست کشنده دیما HT‑490، اگر طراحی و ساخت مناسبی داشته باشد و نگهداری‌اش به موقع انجام شود، قطعه‌ای کلیدی برای ایمنی، راحتی و کارایی خودرو است. اهمیت آن از این جهت است که درب راست بیشتر برای ورود شاگرد یا دسترسی کمک‌رسان بکار می‌رود، لذا هرگونه مشکل در آن می‌تواند تأثیر مستقیم روی راحتی و ایمنی سرنشینان داشته باشد.

اگر بخواهم جمع‌بندی کنم:

  • نقاط قوت: دوام، توان تحمل بار و شرایط سخت جاده‌ای، ایمنی، راحتی رفت‌و‌آمد.

  • نقاط ضعف: نیاز به نگهداری منظم، حساس به خوردگی، خسارت ناشی از عدم تراز یا ضربه.

  • ضرورت نگهداری: برای جلوگیری از مشکلات بزرگ‌تر مثل شکست فلز یا آسیب به درب، هزینه تعمیرات سنگین‌تر، مشکلات عایق‌بندی و نفوذ آب.

عملکرد

لولای درب راست نقش مشابه لولای درب چپ دارد، با این تفاوت که در برخی شرایط فشار، باز شدن، جهت باد، و نحوه استفاده ممکن است بار متفاوتی تحمل کند. درب راست معمولاً برای دسترسی و ورود/خروج شاگرد یا مسافر استفاده می‌شود، و لذا باید تضمین کند که:

  • درب به ‌راحتی باز و بسته شود،

  • در وضعیت بسته محکم و بی‌لرزش قرار گیرد،

  • بدون لقی اضافی یا رفت‌ و آمد غیرمعمول حرکت کند،

  • در شرایط دینامیکی (حرکت خودرو، اصطکاک، ارتعاشات جاده) هم ایمن باشد.


اجزای اصلی

ساختار لولای درب راست کشنده HT‑490 شامل موارد زیر می‌تواند باشد:

  1. پایه ثابت (پایه لولا به بدنه کابین): قسمت متصل به قاب بدنه که لولا بر روی آن نصب می‌شود و وزن درب را منتقل می‌کند.

  2. بخش متحرک لولا (بخش اتصال به درب): که درب را نگه می‌دارد و حول محور لولا حرکت می‌کند.

  3. پین محور یا محوریّت لولا: قطعه‌ای که حرکت چرخشی را امکان‌پذیر می‌کند؛ معمولاً یک پین فلزی سخت است.

  4. بوش، واشر یا یاتاقان: بین پایه و قسمت متحرک برای کاهش سایش و امکان حرکت روان می‌تواند وجود داشته باشد.

  5. پوشش‌ها / عایق‌ها / آب‌بندی‌ها: برای جلوگیری از نفوذ خاک، گرد، آب، نمک جاده و جلوگیری از زنگ زدگی.

  6. پیچ‌ها یا اتصالاتی که لولا را به درب یا بدنه متصل می‌کنند؛ همراه با محل‌هایی برای تنظیم هم‌راستایی (اگر وجود داشته باشد).


سیستم‌های جانبی مؤثر یا مرتبط

لولای درب راست بر سیستم‌های زیر تأثیر دارد یا با آن‌ها تعامل دارد:

  • قفل درب / مکانیزم بسته شدن: درب باید وقتی بسته می‌شود، دقیقاً درگیر قفل باشد؛ لولا تأثیر مستقیم بر هم‌راستایی و تراز بودن درب دارد.

  • درزگیر لاستیکی / عایق هوا و آب: برای جلوگیری از نفوذ صدا، باد، باران یا گرد و غبار؛ اگر لولا کج شده باشد، لاستیک درزگیر ممکن است به خوبی عمل نکند.

  • انواع یراق‌آلات برقی: اگر درب راست شامل پنجره برقی، آینه، بلندگو یا کابل‌های الکتریکی باشد، حرکت لولا باید به شکلی باشد که به سیم‌کشی فشار وارد نکند.

  • پوشش رنگ و ضدزنگ: لولا و بخش‌های اطراف باید دارای پوشش محافظ در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی باشند.


مزایا

اگر لولا با کیفیت مناسب طراحی و تولید شده باشد، مزایایی که معمولاً دارد:

  • استحکام زیاد: تحمل وزن درب، ضربات، فشار باد و ارتعاشات؛ مخصوصاً در کامیون‌ها با کاربری‌های سنگین.

  • دوام در زمان نسبتا طولانی با نیاز به تعمیرات کم، اگر نگهداری مناسب صورت گیرد.

  • حرکت روان و بدون سروصدا در باز و بسته شدن درب.

  • ایمنی بیشتر؛ درب بسته محکم، عدم ورود خطرات یا امکان باز شدن ناگهانی در حین حرکت.

  • سازگاری با شرایط محیطی سخت؛ دماهای بالا/پایین، رطوبت، باران، نمک جاده.


معایب / نقاط ضعف بالقوه

چند نقطه ضعف که ممکن است در لولای درب راست HT‑490 رخ دهد:

  • زنگ‌زدگی و خوردگی: مخصوصاً در پایه لولا یا اطراف محل اتصال به بدنه، اگر پوشش محافظ مناسب نباشد.

  • سایش محور یا بوش: براثر مصرف زیاد، ارتعاشات یا نداشتن روان‌کاری مناسب.

  • لَقی یا تمایل به حرکت اضافی: وقتی درب بسته است، ممکن است درب کمی حرکت کند یا صدا بدهد.

  • سختی حرکت باز/بسته شدن مخصوصاً اگر لولا خم شده باشد یا رسوب یا خوردگی داشته باشد.

  • کج شدن درب به علت ضربه یا فشار زیاد یا نصب نامناسب، که باعث می‌شود قفل به خوبی بسته نشود یا درزگیرها خراب شوند.


نگهداری و عیب‌یابی

برای حفظ عملکرد مناسب:

  1. روان‌کاری منظم: استفاده از گریس با مقاومت بالا یا اسپری روغن ضدسایش بر محور لولا و بوش‌ها.

  2. پاک‌سازی محیط اطراف لولا: از بین بردن گل و لای، نمک، ذرات ساینده.

  3. بازرسی بصری دوره‌ای: بررسی برای وجود ترک، زنگ، لقی، پیچ‌های شل یا فرسوده.

  4. تنظیم هم‌راستایی: اگر درب کج شده باشد یا هنگام بسته شدن فشار غیرطبیعی دیده شود، باید تراز شود.

  5. تعویض بوش یا شفت محور در صورت فرسودگی: اگر لقی یا صدای غیرمعمول وجود دارد، معمولاً بوش یا محور شفت خراب شده‌اند.


علائم خرابی

مواردی که نشان‌دهنده نیاز به تعمیر یا تعویض لولای درب راست هستند:

  • درب لقی دارد یا هنگام حرکت خودرو یا هنگام باز و بسته شدن صدا می‌دهد.

  • باز/بسته شدن درب سخت شده است؛ نیاز به فشار یا کشیدن زیاد دارد.

  • درب خودبخود حرکت می‌کند یا باد آن را باز می‌کند.

  • صدای جیر، تق—تق—سایش فلز به فلز هنگام حرکت درب.

  • درزگیر اطراف درب خراب شده یا درب درست در جای خود نمی‌نشیند؛ ممکن است آب یا باد نفوذ کند.

  • آسیب رنگ / زنگ زدگی در محل لولا یا اطراف روغن‌کاری شده، ترک در فلز.

  • پیچ‌های اتصال لولا به بدنه یا درب شل یا تغییر شکل یافته‌اند.


نتیجه‌گیری

لولای درب راست کشنده دیما HT‑490، اگر طراحی و ساخت مناسبی داشته باشد و نگهداری‌اش به موقع انجام شود، قطعه‌ای کلیدی برای ایمنی، راحتی و کارایی خودرو است. اهمیت آن از این جهت است که درب راست بیشتر برای ورود شاگرد یا دسترسی کمک‌رسان بکار می‌رود، لذا هرگونه مشکل در آن می‌تواند تأثیر مستقیم روی راحتی و ایمنی سرنشینان داشته باشد.

اگر بخواهم جمع‌بندی کنم:

  • نقاط قوت: دوام، توان تحمل بار و شرایط سخت جاده‌ای، ایمنی، راحتی رفت‌و‌آمد.

  • نقاط ضعف: نیاز به نگهداری منظم، حساس به خوردگی، خسارت ناشی از عدم تراز یا ضربه.

  • ضرورت نگهداری: برای جلوگیری از مشکلات بزرگ‌تر مثل شکست فلز یا آسیب به درب، هزینه تعمیرات سنگین‌تر، مشکلات عایق‌بندی و نفوذ آب.