سبد خرید شما خالی‌ست!

دیاق پلاستیکی پله جلو سپر راست کشنده دیما HT-490

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC006881
1   امتیاز
1   امتیاز با خرید این کالا
350٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
«دیاق پلاستیکی پله جلو سپر راست» (در سمت راننده یا شاگرد بسته به تعاریف، ولی اینجا «راست» یعنی سمت راست خروجی نگاه به جلو) یک قطعه جانبی بدنه است که معمولاً در زیر سپر یا در محل کناری سپر جلو نصب می‌گردد. کاری که انجام می‌دهد به‌صورت کلی: پشتیبانی و نگهداری سپر یا قسمت پایین سپر/پله خودرو، جلوگیری از لرزش یا تغییر شکل سپر در شرایط عادی حرکت. محافظت از سپر و نقاط اتصال آن در برابر ضربه‌های جزئی، پاشش سنگریزه، برخورد با موانع کوچک در راه (مثلاً ارتفاع کم‌، لبه جاده). در برخی موارد، هدایت جریان هوا، جلوگیری از ورود گرد و غبار یا آب به محفظه زیر سپر/پله. در طراحی ظاهری به حفظ زیبایی، یکنواختی نمای جانبی خودرو کمک می‌کند و ممکن است نقش آئرودینامیکی جزئی نیز داشته باشد. به عبارت دیگر، نقش ترکیبی نگهدارنده/پوششی دارد.

۱. عملکرد

«دیاق پلاستیکی پله جلو سپر راست» (در سمت راننده یا شاگرد بسته به تعاریف، ولی اینجا «راست» یعنی سمت راست خروجی نگاه به جلو) یک قطعه جانبی بدنه است که معمولاً در زیر سپر یا در محل کناری سپر جلو نصب می‌گردد. کاری که انجام می‌دهد به‌صورت کلی:

  • پشتیبانی و نگهداری سپر یا قسمت پایین سپر/پله خودرو، جلوگیری از لرزش یا تغییر شکل سپر در شرایط عادی حرکت.

  • محافظت از سپر و نقاط اتصال آن در برابر ضربه‌های جزئی، پاشش سنگریزه، برخورد با موانع کوچک در راه (مثلاً ارتفاع کم‌، لبه جاده).

  • در برخی موارد، هدایت جریان هوا، جلوگیری از ورود گرد و غبار یا آب به محفظه زیر سپر/پله.

  • در طراحی ظاهری به حفظ زیبایی، یکنواختی نمای جانبی خودرو کمک می‌کند و ممکن است نقش آئرودینامیکی جزئی نیز داشته باشد.

به عبارت دیگر، نقش ترکیبی نگهدارنده/پوششی دارد.


۲. اجزای اصلی

اگرچه قطعه به خودی خود ساده است، اما اجزای مرتبط با آن عبارت‌اند از:

  • ساختار پلاستیکی اصلی: قالب شده از پلاستیک (یک پلیمر مقاوم در برابر ضربه، شرایط جوی، UV) که شکل پله یا نگه‌دارنده را دارد.

  • بست‌ها و پیچ‌ها: محل‌های اتصال به بدنه یا شاسی، اغلب از پیچ یا پرچ یا گیره‌های پلاستیکی است.

  • زائده‌های پوششی یا آب‌بندی: ممکن است لبه‌های پوششی یا نوار آب‌بندی داشته باشد تا آب یا خاک و سنگریزه به پشت سپر وارد نشود.

  • سطح خارجی نگهدارنده / پله: قسمتی که پای انسان یا ابزار ممکن است روی آن قرار گیرد (اگر «پله» معنی آموزش ورود به کابین دارد) یا نمای جانبی را تشکیل می‌دهد.

  • محل تلاقی با سپر یا گلگیر: نقطه‌ای که این دیاق با سپر یا کناره‌ی بدنه مجاورت دارد، معمولاً دارای لبه‌های تقویتی و جای اتصال دقیق است.


۳. سیستم‌های جانبی مرتبط

اگرچه این قطعه به تنهایی سیستم پیچیده‌ای نیست، ولی در عملکرد کلی خودرو ارتباط دارد با:

  • سیستم بدنه (Body Structure): قطعه باید با بدنه و سپر منطبق باشد و در ساختار بدنه درست فیت شود.

  • سیستم پیشگیری از ضربه یا جذب انرژی: اگر سپر ضربه‌ای ببیند، دیاق می‌تواند بخشی از انتقال نیرو یا محافظت سپر را بپذیرد.

  • سیستم آئرودینامیک/هواگیری: گاهی این قطعه با هدایت جریان هوا زیر سپر یا کاهش پاشش آب و خاک ارتباط دارد.

  • سیستم نگهداری کابین یا ورود/خروج (اگر «پله» معنی راه‌پله ورود به کابین دارد): قطعه ممکن است ستون پله‌ای برای ورود راننده باشد، پس با مقاطع ورودی کابین ارتباط دارد.


۴. مزایا

  • محافظت از سپر و بخش جلوی بدنه در برابر ضربه‌های جزئی و سنگریزه‌ها.

  • کاهش هزینه تعمیر سپر یا بدنه به‌واسطهٔ محافظت اضافی.

  • حفظ ظاهر بدنه و نمای جانبی خودرو، به‌ویژه در خودروهای سنگین مثل دیما HT490 که نمای بزرگ و شاخص دارند.

  • احتمالا نصب راحت و تعویض سریع‌تر نسبت به قطعات بدنه فلزی سنگین.

  • وزن کمتر نسبت به قطعات فلزی سالم، که در خودروهای سنگین اهمیت دارد.


۵. معایب

  • چون پلاستیکی است، ممکن است در مقابل ضربه شدید مقاومت کمتر داشته باشد و شکسته یا ترک بخورد.

  • در شرایط جوی شدید (گرما، سرما، تابش UV) ممکن است پلاستیک شکننده شده یا رنگ و ظاهر آن خراب شود.

  • اگر نصب یا فیتینگ آن دقیق نباشد، ممکن است لرزش، صدای اضافی، یا ورود آب و خاک به پشت سپر رخ دهد.

  • در خودروهای سنگین، ممکن است در برخورد جدی با موانع سنگین، حفاظت کافی نداشته باشد؛ به‌عنوان مثال قطعه فلزی تقویتی ممکن است بهتر باشد.


۶. نگهداری و عیب یابی

نگهداری:

  • به‌صورت دوره‌ای بازدید کنید: ببینید پلاستیک ترک نخورده، خوردگی یا رنگ‌پریدگی شدید ندارد.

  • بست‌ها و پیچ‌های اتصال را چک کنید که شل نشده باشند.

  • اگر زیر سپر یا پله قرار دارد، پس از عبور از جاده‌های پرسنگریزه یا ناهموار، بررسی شود که سنگ یا آوار زیر آن گیر نکرده باشد.

  • تمیز نگه داشتن قطعه: پاک‌کردن خاک، گل، آب نمک (در مناطق سرد یا نزدیک دریا) که می‌تواند عمر پلاستیک را کاهش دهد.

  • در صورت رنگ‌پریدگی یا ترک، تعویض به‌موقع قطعه موجب جلوگیری از آسیب بدنه یا سپر شود.

عیب­یابی: علائم مشکل

  • ترک یا شکستگی در پلاستیک دیاق.

  • پیچ یا گیره‌های شل یا گم‌شده.

  • لرزش یا جیرجیر کردن قسمت سپر یا پله هنگام عبور از ناهمواری‌ها.

  • ورود آب، خاک یا سنگ‌ریزه به محفظه پشت سپر یا زیر بدنه که قبلاً چنین نبود.

  • نمای ناهموار یا زوایای تغییر شکل یافته در سپر یا پله (نشان‌دهنده این که نگهدارنده کار خود را درست انجام نمی‌دهد).

  • صدای اضافی یا ارتعاشات هنگام حرکت یا عبور از سرعت بالا.


۷. نتیجه‌گیری

قطعه «دیاق پلاستیکی پله جلو سپر راست» در کشنده دیما HT490، با وجود اینکه ممکن است جزئی به نظر برسد، نقش مهمی در حفظ ساختار بدنه، ظاهر، و محافظت از سپر و بخش جلوی خودرو دارد. با نگهداری مناسب و بررسی منظم، می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های تعمیر بدنه و افزایش عمر قطعات شود. اما باید معایب آن را هم پذیرفت؛ پلاستیک محدودیت مقاومت دارد و در مواجهه با ضربه شدید یا شرایط خاص ممکن است عملکرد کامل نداشته باشد. پس در استفاده از مسیرهای سخت یا صنعتی، توجه ویژه به وضعیت آن ضروری است.

۱. عملکرد

«دیاق پلاستیکی پله جلو سپر راست» (در سمت راننده یا شاگرد بسته به تعاریف، ولی اینجا «راست» یعنی سمت راست خروجی نگاه به جلو) یک قطعه جانبی بدنه است که معمولاً در زیر سپر یا در محل کناری سپر جلو نصب می‌گردد. کاری که انجام می‌دهد به‌صورت کلی:

  • پشتیبانی و نگهداری سپر یا قسمت پایین سپر/پله خودرو، جلوگیری از لرزش یا تغییر شکل سپر در شرایط عادی حرکت.

  • محافظت از سپر و نقاط اتصال آن در برابر ضربه‌های جزئی، پاشش سنگریزه، برخورد با موانع کوچک در راه (مثلاً ارتفاع کم‌، لبه جاده).

  • در برخی موارد، هدایت جریان هوا، جلوگیری از ورود گرد و غبار یا آب به محفظه زیر سپر/پله.

  • در طراحی ظاهری به حفظ زیبایی، یکنواختی نمای جانبی خودرو کمک می‌کند و ممکن است نقش آئرودینامیکی جزئی نیز داشته باشد.

به عبارت دیگر، نقش ترکیبی نگهدارنده/پوششی دارد.


۲. اجزای اصلی

اگرچه قطعه به خودی خود ساده است، اما اجزای مرتبط با آن عبارت‌اند از:

  • ساختار پلاستیکی اصلی: قالب شده از پلاستیک (یک پلیمر مقاوم در برابر ضربه، شرایط جوی، UV) که شکل پله یا نگه‌دارنده را دارد.

  • بست‌ها و پیچ‌ها: محل‌های اتصال به بدنه یا شاسی، اغلب از پیچ یا پرچ یا گیره‌های پلاستیکی است.

  • زائده‌های پوششی یا آب‌بندی: ممکن است لبه‌های پوششی یا نوار آب‌بندی داشته باشد تا آب یا خاک و سنگریزه به پشت سپر وارد نشود.

  • سطح خارجی نگهدارنده / پله: قسمتی که پای انسان یا ابزار ممکن است روی آن قرار گیرد (اگر «پله» معنی آموزش ورود به کابین دارد) یا نمای جانبی را تشکیل می‌دهد.

  • محل تلاقی با سپر یا گلگیر: نقطه‌ای که این دیاق با سپر یا کناره‌ی بدنه مجاورت دارد، معمولاً دارای لبه‌های تقویتی و جای اتصال دقیق است.


۳. سیستم‌های جانبی مرتبط

اگرچه این قطعه به تنهایی سیستم پیچیده‌ای نیست، ولی در عملکرد کلی خودرو ارتباط دارد با:

  • سیستم بدنه (Body Structure): قطعه باید با بدنه و سپر منطبق باشد و در ساختار بدنه درست فیت شود.

  • سیستم پیشگیری از ضربه یا جذب انرژی: اگر سپر ضربه‌ای ببیند، دیاق می‌تواند بخشی از انتقال نیرو یا محافظت سپر را بپذیرد.

  • سیستم آئرودینامیک/هواگیری: گاهی این قطعه با هدایت جریان هوا زیر سپر یا کاهش پاشش آب و خاک ارتباط دارد.

  • سیستم نگهداری کابین یا ورود/خروج (اگر «پله» معنی راه‌پله ورود به کابین دارد): قطعه ممکن است ستون پله‌ای برای ورود راننده باشد، پس با مقاطع ورودی کابین ارتباط دارد.


۴. مزایا

  • محافظت از سپر و بخش جلوی بدنه در برابر ضربه‌های جزئی و سنگریزه‌ها.

  • کاهش هزینه تعمیر سپر یا بدنه به‌واسطهٔ محافظت اضافی.

  • حفظ ظاهر بدنه و نمای جانبی خودرو، به‌ویژه در خودروهای سنگین مثل دیما HT490 که نمای بزرگ و شاخص دارند.

  • احتمالا نصب راحت و تعویض سریع‌تر نسبت به قطعات بدنه فلزی سنگین.

  • وزن کمتر نسبت به قطعات فلزی سالم، که در خودروهای سنگین اهمیت دارد.


۵. معایب

  • چون پلاستیکی است، ممکن است در مقابل ضربه شدید مقاومت کمتر داشته باشد و شکسته یا ترک بخورد.

  • در شرایط جوی شدید (گرما، سرما، تابش UV) ممکن است پلاستیک شکننده شده یا رنگ و ظاهر آن خراب شود.

  • اگر نصب یا فیتینگ آن دقیق نباشد، ممکن است لرزش، صدای اضافی، یا ورود آب و خاک به پشت سپر رخ دهد.

  • در خودروهای سنگین، ممکن است در برخورد جدی با موانع سنگین، حفاظت کافی نداشته باشد؛ به‌عنوان مثال قطعه فلزی تقویتی ممکن است بهتر باشد.


۶. نگهداری و عیب یابی

نگهداری:

  • به‌صورت دوره‌ای بازدید کنید: ببینید پلاستیک ترک نخورده، خوردگی یا رنگ‌پریدگی شدید ندارد.

  • بست‌ها و پیچ‌های اتصال را چک کنید که شل نشده باشند.

  • اگر زیر سپر یا پله قرار دارد، پس از عبور از جاده‌های پرسنگریزه یا ناهموار، بررسی شود که سنگ یا آوار زیر آن گیر نکرده باشد.

  • تمیز نگه داشتن قطعه: پاک‌کردن خاک، گل، آب نمک (در مناطق سرد یا نزدیک دریا) که می‌تواند عمر پلاستیک را کاهش دهد.

  • در صورت رنگ‌پریدگی یا ترک، تعویض به‌موقع قطعه موجب جلوگیری از آسیب بدنه یا سپر شود.

عیب­یابی: علائم مشکل

  • ترک یا شکستگی در پلاستیک دیاق.

  • پیچ یا گیره‌های شل یا گم‌شده.

  • لرزش یا جیرجیر کردن قسمت سپر یا پله هنگام عبور از ناهمواری‌ها.

  • ورود آب، خاک یا سنگ‌ریزه به محفظه پشت سپر یا زیر بدنه که قبلاً چنین نبود.

  • نمای ناهموار یا زوایای تغییر شکل یافته در سپر یا پله (نشان‌دهنده این که نگهدارنده کار خود را درست انجام نمی‌دهد).

  • صدای اضافی یا ارتعاشات هنگام حرکت یا عبور از سرعت بالا.


۷. نتیجه‌گیری

قطعه «دیاق پلاستیکی پله جلو سپر راست» در کشنده دیما HT490، با وجود اینکه ممکن است جزئی به نظر برسد، نقش مهمی در حفظ ساختار بدنه، ظاهر، و محافظت از سپر و بخش جلوی خودرو دارد. با نگهداری مناسب و بررسی منظم، می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های تعمیر بدنه و افزایش عمر قطعات شود. اما باید معایب آن را هم پذیرفت؛ پلاستیک محدودیت مقاومت دارد و در مواجهه با ضربه شدید یا شرایط خاص ممکن است عملکرد کامل نداشته باشد. پس در استفاده از مسیرهای سخت یا صنعتی، توجه ویژه به وضعیت آن ضروری است.