سبد خرید شما خالی‌ست!

براکت راست رادیاتور کشنده دیما HT-490 ( نگهدارنده راست رادیاتور )

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC007486
1   امتیاز
1   امتیاز با خرید این کالا
400٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
براکت راست رادیاتور (Right Radiator Bracket) وظیفه دارد بخش راست رادیاتور را به شاسی یا چهارچوب نگهدارنده موتور متصل و پایدار نگه دارد. این قطعه بخشی از مجموعه‌ی پشتیبانی رادیاتور است و در کنار براکت چپ، لرزش، ضربه، وزن و تغییرات حرارتی واردشده به رادیاتور را کنترل می‌کند. نقش آن: تحمل وزن یک‌طرفه‌ی رادیاتور (به‌ویژه سمت راست که ممکن است شامل لوله‌های برگشت یا سنسورها باشد) جلوگیری از جابه‌جایی یا لرزش بیش‌ازحد رادیاتور در حین حرکت حفظ تراز و موقعیت صحیح رادیاتور برای جریان هوای بهینه از جلوی خودرو

✅ عملکرد براکت راست رادیاتور

براکت راست رادیاتور (Right Radiator Bracket) وظیفه دارد بخش راست رادیاتور را به شاسی یا چهارچوب نگهدارنده موتور متصل و پایدار نگه دارد. این قطعه بخشی از مجموعه‌ی پشتیبانی رادیاتور است و در کنار براکت چپ، لرزش، ضربه، وزن و تغییرات حرارتی واردشده به رادیاتور را کنترل می‌کند.

نقش آن:

  • تحمل وزن یک‌طرفه‌ی رادیاتور (به‌ویژه سمت راست که ممکن است شامل لوله‌های برگشت یا سنسورها باشد)

  • جلوگیری از جابه‌جایی یا لرزش بیش‌ازحد رادیاتور در حین حرکت

  • حفظ تراز و موقعیت صحیح رادیاتور برای جریان هوای بهینه از جلوی خودرو


✅ اجزای اصلی

  1. پایه یا شاسی براکت (Base Plate)
    ساخته‌شده از فولاد مستحکم یا آلومینیوم ضخیم مقاوم در برابر لرزش و فشار.

  2. بوش یا لرزه‌گیر (Rubber Damper / Insulator)
    برای جذب ضربات و لرزش‌های ناشی از حرکت و موتور.

  3. پیچ و مهره‌ها / اتصال‌دهنده‌ها
    برای اتصال به بدنه یا شاسی و به رادیاتور. معمولاً از فولاد ضدزنگ با روکش ضدخوردگی هستند.

  4. صفحه نگهدارنده رادیاتور (Clamp Plate)
    بخش‌هایی که سطح رادیاتور را نگه می‌دارند و مانع لغزش می‌شوند.

  5. جوش یا نقطه اتصال سازه‌ای
    که ممکن است براکت را به ساختار یکپارچه موتور یا شاسی جوش داده یا پیچ کند.


✅ سیستم‌های جانبی مرتبط

  • رادیاتور موتور (Engine Radiator)
    متصل مستقیم به این براکت است.

  • براکت چپ رادیاتور
    مکمل براکت راست برای نگهداری متقارن.

  • فن خنک‌کننده
    که پشت رادیاتور نصب می‌شود و موقعیت آن باید دقیقاً توسط براکت‌ها تنظیم شود.

  • لوله‌های ورودی/خروجی مایع خنک‌کننده
    باید بدون کشش یا فشار نصب شوند؛ عملکرد براکت نقش کلیدی دارد.

  • سنسور دمای مایع خنک‌کننده (در بعضی مدل‌ها)
    اگر در سمت راست نصب شده باشد، نیاز به ثبات مکانیکی دارد.


✅ مزایا

  • ثبات بالا در نصب رادیاتور
    باعث می‌شود لرزش یا حرکت اضافه‌ای که ممکن است موجب ترک یا نشتی شود، کنترل گردد.

  • کاهش نویز و ارتعاشات موتور
    مخصوصاً با استفاده از بوش لاستیکی یا لرزه‌گیر.

  • افزایش عمر رادیاتور
    زیرا از خستگی متریال، شکستگی لوله‌ها و ترک جلوگیری می‌کند.

  • قابل تعویض بودن آسان
    در صورت خرابی، نسبتاً سریع قابل جایگزینی است.


❌ معایب

  • اگر از متریال بی‌کیفیت ساخته شود (مثل فلز نازک یا جوشکاری ضعیف)، به‌مرور ترک می‌خورد.

  • قرارگیری در معرض رطوبت، خاک، یا نمک جاده → مستعد زنگ‌زدگی در مدل‌های فلزی.

  • اگر نصب آن دقیق نباشد، ممکن است باعث ایجاد فشار مضاعف به رادیاتور شود.

  • احتمال خشک شدن لرزه‌گیر و ایجاد صدای اضافه در طول زمان.


🔧 نگهداری و عیب‌یابی

🔹 نگهداری

  • بازرسی دوره‌ای برای زنگ‌زدگی، ترک و شل شدن پیچ‌ها.

  • تمیز کردن سطح خارجی و محل اتصالات.

  • روغن‌کاری یا اسپری ضدزنگ روی پیچ‌ها و نقاط اتصال.

  • بررسی لرزه‌گیرها و تعویض در صورت خشک شدن یا ترک‌خوردگی.

🔹 عیب‌یابی

  • لرزش یا صدای تق‌تق از جلو: شل شدن براکت یا خراب شدن لرزه‌گیر
  • نشت از لوله رادیاتور سمت راست: فشار یا کشیدگی ناشی از تغییر زاویه براکت
  • ترک‌ خوردگی روی براکت: خستگی متریال یا ضربه شدید
  • فن رادیاتور با قاب تماس دارد: تغییر مکان یا کج شدن براکت راست
 

🚨 علائم خرابی

  • صدای غیرمعمول هنگام استارت یا حرکت در دست‌اندازها

  • مشاهده ترک، زنگ‌زدگی یا شکستگی روی بدنه براکت

  • لرزش رادیاتور هنگام کارکرد موتور یا در دور بالا

  • نشتی از اتصالات نزدیک براکت سمت راست

  • خرابی فن خنک‌کننده به دلیل تماس با بدنه رادیاتور


✅ نتیجه‌گیری

براکت راست رادیاتور در کشنده دیما HT-490، نقشی کلیدی در پایداری عملکرد سیستم خنک‌کننده دارد. این قطعه با وجود ساده بودن ظاهری، اگر دچار اشکال شود، می‌تواند به خرابی‌های گسترده‌تری مثل نشتی رادیاتور، افزایش دمای موتور یا خرابی فن منجر شود.

✔ توصیه‌ها:

  • بازدید هر ۱۰٫۰۰۰ کیلومتر یا همزمان با سرویس سیستم خنک‌کننده

  • استفاده از قطعات یدکی اصلی یا تاییدشده کارخانه

  • در تعویض براکت، همیشه لرزه‌گیر هم بررسی و در صورت لزوم تعویض شود

✅ عملکرد براکت راست رادیاتور

براکت راست رادیاتور (Right Radiator Bracket) وظیفه دارد بخش راست رادیاتور را به شاسی یا چهارچوب نگهدارنده موتور متصل و پایدار نگه دارد. این قطعه بخشی از مجموعه‌ی پشتیبانی رادیاتور است و در کنار براکت چپ، لرزش، ضربه، وزن و تغییرات حرارتی واردشده به رادیاتور را کنترل می‌کند.

نقش آن:

  • تحمل وزن یک‌طرفه‌ی رادیاتور (به‌ویژه سمت راست که ممکن است شامل لوله‌های برگشت یا سنسورها باشد)

  • جلوگیری از جابه‌جایی یا لرزش بیش‌ازحد رادیاتور در حین حرکت

  • حفظ تراز و موقعیت صحیح رادیاتور برای جریان هوای بهینه از جلوی خودرو


✅ اجزای اصلی

  1. پایه یا شاسی براکت (Base Plate)
    ساخته‌شده از فولاد مستحکم یا آلومینیوم ضخیم مقاوم در برابر لرزش و فشار.

  2. بوش یا لرزه‌گیر (Rubber Damper / Insulator)
    برای جذب ضربات و لرزش‌های ناشی از حرکت و موتور.

  3. پیچ و مهره‌ها / اتصال‌دهنده‌ها
    برای اتصال به بدنه یا شاسی و به رادیاتور. معمولاً از فولاد ضدزنگ با روکش ضدخوردگی هستند.

  4. صفحه نگهدارنده رادیاتور (Clamp Plate)
    بخش‌هایی که سطح رادیاتور را نگه می‌دارند و مانع لغزش می‌شوند.

  5. جوش یا نقطه اتصال سازه‌ای
    که ممکن است براکت را به ساختار یکپارچه موتور یا شاسی جوش داده یا پیچ کند.


✅ سیستم‌های جانبی مرتبط

  • رادیاتور موتور (Engine Radiator)
    متصل مستقیم به این براکت است.

  • براکت چپ رادیاتور
    مکمل براکت راست برای نگهداری متقارن.

  • فن خنک‌کننده
    که پشت رادیاتور نصب می‌شود و موقعیت آن باید دقیقاً توسط براکت‌ها تنظیم شود.

  • لوله‌های ورودی/خروجی مایع خنک‌کننده
    باید بدون کشش یا فشار نصب شوند؛ عملکرد براکت نقش کلیدی دارد.

  • سنسور دمای مایع خنک‌کننده (در بعضی مدل‌ها)
    اگر در سمت راست نصب شده باشد، نیاز به ثبات مکانیکی دارد.


✅ مزایا

  • ثبات بالا در نصب رادیاتور
    باعث می‌شود لرزش یا حرکت اضافه‌ای که ممکن است موجب ترک یا نشتی شود، کنترل گردد.

  • کاهش نویز و ارتعاشات موتور
    مخصوصاً با استفاده از بوش لاستیکی یا لرزه‌گیر.

  • افزایش عمر رادیاتور
    زیرا از خستگی متریال، شکستگی لوله‌ها و ترک جلوگیری می‌کند.

  • قابل تعویض بودن آسان
    در صورت خرابی، نسبتاً سریع قابل جایگزینی است.


❌ معایب

  • اگر از متریال بی‌کیفیت ساخته شود (مثل فلز نازک یا جوشکاری ضعیف)، به‌مرور ترک می‌خورد.

  • قرارگیری در معرض رطوبت، خاک، یا نمک جاده → مستعد زنگ‌زدگی در مدل‌های فلزی.

  • اگر نصب آن دقیق نباشد، ممکن است باعث ایجاد فشار مضاعف به رادیاتور شود.

  • احتمال خشک شدن لرزه‌گیر و ایجاد صدای اضافه در طول زمان.


🔧 نگهداری و عیب‌یابی

🔹 نگهداری

  • بازرسی دوره‌ای برای زنگ‌زدگی، ترک و شل شدن پیچ‌ها.

  • تمیز کردن سطح خارجی و محل اتصالات.

  • روغن‌کاری یا اسپری ضدزنگ روی پیچ‌ها و نقاط اتصال.

  • بررسی لرزه‌گیرها و تعویض در صورت خشک شدن یا ترک‌خوردگی.

🔹 عیب‌یابی

  • لرزش یا صدای تق‌تق از جلو: شل شدن براکت یا خراب شدن لرزه‌گیر
  • نشت از لوله رادیاتور سمت راست: فشار یا کشیدگی ناشی از تغییر زاویه براکت
  • ترک‌ خوردگی روی براکت: خستگی متریال یا ضربه شدید
  • فن رادیاتور با قاب تماس دارد: تغییر مکان یا کج شدن براکت راست
 

🚨 علائم خرابی

  • صدای غیرمعمول هنگام استارت یا حرکت در دست‌اندازها

  • مشاهده ترک، زنگ‌زدگی یا شکستگی روی بدنه براکت

  • لرزش رادیاتور هنگام کارکرد موتور یا در دور بالا

  • نشتی از اتصالات نزدیک براکت سمت راست

  • خرابی فن خنک‌کننده به دلیل تماس با بدنه رادیاتور


✅ نتیجه‌گیری

براکت راست رادیاتور در کشنده دیما HT-490، نقشی کلیدی در پایداری عملکرد سیستم خنک‌کننده دارد. این قطعه با وجود ساده بودن ظاهری، اگر دچار اشکال شود، می‌تواند به خرابی‌های گسترده‌تری مثل نشتی رادیاتور، افزایش دمای موتور یا خرابی فن منجر شود.

✔ توصیه‌ها:

  • بازدید هر ۱۰٫۰۰۰ کیلومتر یا همزمان با سرویس سیستم خنک‌کننده

  • استفاده از قطعات یدکی اصلی یا تاییدشده کارخانه

  • در تعویض براکت، همیشه لرزه‌گیر هم بررسی و در صورت لزوم تعویض شود