کمکفنر عقب در کشنده دیما HT-490 وظیفه کنترل نوسانات ناشی از حرکت فنرها و جذب ضربات وارده از سطح جاده را دارد. بدون کمکفنر، خودرو پس از هر ضربه یا عبور از ناهمواری، دچار نوسانهای شدید میشد. کمکفنرها با تبدیل انرژی جنبشی به حرارتی، این نوسانات را کنترل کرده و رانندگی را ایمنتر، نرمتر و پایدارتر میکنند.
کمک فنر جلو در کشنده دیما HT-490 وظیفه دارد نوسانات ایجادشده در محور جلو ناشی از عبور از ناهمواریهای جاده را جذب و کنترل کند. این قطعه انرژی حاصل از حرکت فنرها را به گرما تبدیل کرده و دفع میکند و از پرش و ناپایداری جلو خودرو جلوگیری میکند. این عمل، پایداری، کنترل فرمان و ایمنی را افزایش میدهد.
در کشندههای سنگین مانند HT-490، کنترل محور جلو اهمیت ویژهای دارد، چون ارتباط مستقیم با فرمان و سیستم ترمز دارد.
گیربکس تمام اتوماتیک، مخصوصاً مدلهای ZF، برای کنترل خودکار تعویض دندهها، قفل مبدل گشتاور (torque converter lock‑up)، فشار روغن گیربکس، دمای روغن، و تطابق با دور موتور و سرعت خودرو، به مجموعهای از سنسورهای الکترونیکی نیاز دارد. این سنسورها اطلاعات دقیق و بلادرنگ تهیه میکنند و به واحد کنترل گیربکس (TCU = Transmission Control Unit) ارسال میشود تا تصمیمات تعویض دنده و دیگر عملکردهای مرتبط انجام شود.
کارتل (در خودروهای دیزلی و موتورها) محفظهای است که قسمت پایین موتور را پوشش میدهد و روغن موتور را نگه میدارد.
واشر کارتل یک واشر (مِهر و آببندی) است که بین سطح کف موتور (بلوک سیلندر / پایین موتور) و درپوش کارتل قرار میگیرد تا از نشت روغن جلوگیری کند.
در کشنده دیما HT‑490 با توجه به موتور کامنز ISGe5 و ساختاری که دارد، کارتل وسیع و تحت فشار روغن بالاست؛ پس واشر کارتل وظیفه مهمی دارد.
واشر درب موتور (Valve Cover Gasket) بین درب (کاور) موتور و سرسیلندر قرار میگیرد و وظیفه آببندی کامل این اتصال را دارد.
از نشت روغن موتور و سایر مایعات داخلی موتور به بیرون جلوگیری میکند.
همچنین مانع ورود گرد و خاک و ذرات خارجی به داخل سرسیلندر میشود.
حفظ فشار و پاکیزگی داخل محفظه سرسیلندر برای روانکاری صحیح قطعات متحرک از جمله میل سوپاپها و سوپاپها اهمیت دارد.
سنسور فشار روغن وظیفه اندازهگیری فشار روغن موتور را دارد و اطلاعات را به واحد کنترل موتور (ECU) یا به نمایشگر راننده منتقل میکند.
فشار روغن مناسب برای روانکاری قطعات موتور ضروری است و کمبود فشار روغن میتواند باعث آسیب جدی به موتور شود.
سنسور فشار روغن هشدارهای لازم را در صورت افت فشار روغن به راننده میدهد (مثلاً چراغ هشدار فشار روغن روشن میشود).
این سنسور نقش حیاتی در حفظ ایمنی موتور و جلوگیری از خرابیهای بزرگ دارد.
در خودروهای سنگین با سیستم تعلیق بادی (Air Suspension)، مانند کشنده دیما HT‑490، تعلیق عقب معمولاً از بالنهای هوایی (air springs / airbags) همراه با کمکفنر استفاده میشود. سنسور تنظیم ارتفاع (Height Sensor یا Level Sensor) یکی از اجزای مهم این سیستم است. وظیفهٔ آن حفظ ارتفاع مشخص شاسی نسبت به محور عقب است، بدون توجه به تغییر بار یا ناهمواری جاده.
ضربهگیر گیربکس (که بعضی وقتها “دَمپر گیربکس”، یا “کلاچ دمپر”، “تورک دمپر” و غیره هم نامیده میشود) قطعهای است که برای کاهش ارتعاشات، ضربههای انتقالی گشتاور بین موتور و گیربکس یا داخل اجزای داخلی گیربکس به کار میرود. در کامیونهای سنگین مثل دیما HT‑490 که دارای گیربکس اتوماتیک ZF (با مبدل گشتاور یا مبدل کلاج / Torque Converter) هستند، ضربهگیرها اهمیت زیادی دارند برای محافظت گیربکس، بهبود راحتی راننده، کاهش صدا و کاهش استرس در اشکال مختلف بار و تغییر دنده.
میللنگ کشنده HT-490 بهعنوان قطعهای مهم در سیستم انتقال قدرت کشنده دیما عمل میکند و وظیفه اصلی آن انتقال گشتاور از موتور به سیستم انتقال (گیربکس و سپس به چرخها) است. این قطعه با تبدیل حرکت دورانی موتور به حرکت چرخشی، امکان حرکت خودرو را فراهم میکند.
این لوله وظیفه انتقال هوای فشردهشده توسط توربوشارژر به اینترکولر را دارد. هوای خروجی از توربو به دلیل فشرده شدن گرم شده و با عبور از این لوله، به اینترکولر (رادیاتور هوای ورودی) میرسد تا خنک شود. عملکرد صحیح این لوله باعث حفظ فشار و دمای مناسب هوا و در نتیجه بهبود راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت میشود.
سنسور دورخوان یا RPM Sensor وظیفه اندازهگیری سرعت چرخش موتور یا قطعه متحرک (مثل شفت موتور) را دارد. در مدل دیما HT-490، این سنسور با استفاده از روشهای مغناطیسی یا نوری، تعداد دور در دقیقه (RPM) را ثبت میکند و سیگنالی الکتریکی متناسب با سرعت چرخش تولید میکند که به واحد کنترل موتور ارسال میشود.
سنسور باد ترمز کشنده HT-490 وظیفه اندازهگیری فشار هوای ترمز کشنده را بر عهده دارد. این سنسور فشار هوا در سیستم ترمز بادی کشندهها (تریلرها) استفاده میشود و اطلاعات دقیق از میزان فشار باد در مدار ترمز را به سیستم کنترل ارسال میکند. این اطلاعات برای فعالسازی ترمزها، کنترل پایداری و اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ترمز حیاتی هستند.
سیم کشی درب راست کشنده HT-490 وظیفه انتقال سیگنالها و برق لازم به اجزای مختلف درب راست کشنده را بر عهده دارد. این سیم کشی شامل کابلها و کانکتورهایی است که اجزای الکتریکی و الکترونیکی مانند چراغها، قفلها، سنسورها و کلیدها را به واحد کنترل و سیستم برق کشنده متصل میکند. عملکرد صحیح این سیم کشی باعث هماهنگی و عملکرد بهینه قطعات درب کشنده میشود.
سیم کشی درب چپ کشنده دیما HT-490 مسئول انتقال جریان برق و سیگنالهای کنترلی به اجزای الکتریکی و الکترونیکی داخل درب چپ کشنده است. این سیم کشی ارتباط بین کلیدها، سنسورها، قفل مرکزی، چراغها و سیستم هشدار را با واحد کنترل مرکزی برقرار میکند. عملکرد صحیح این سیم کشی برای اطمینان از کارکرد مناسب اجزای درب و امنیت کشنده حیاتی است.
ترمز دستی کشنده دیما HT-490 یک سیستم مکانیکی-هیدرولیکی (یا بادی بسته به نوع کشنده) است که برای قفل کردن چرخهای کشنده در حالت توقف استفاده میشود. این ترمز به راننده امکان میدهد که خودرو را در جای خود ثابت نگه دارد، حتی در سطوح شیبدار، بدون استفاده از ترمز اصلی پا. در کشندهها، ترمز دستی معمولاً به سیستم ترمز بادی متصل است و با کنترل فشار باد عمل میکند.
هنگامیکه فشار هوا در مدار ترمز از حد مجاز (معمولاً زیر 6.5 بار) پایینتر بیاید، سنسور فعال شده و سیگنال هشدار (معمولاً به شکل روشن شدن چراغ هشدار یا بوق) به راننده ارسال میکند.
هدف اصلی این سنسور، جلوگیری از حرکت یا ترمزگیری ناامن خودرو در صورت ناکافی بودن فشار هواست.