لنت ترمز یکی از قطعات حیاتی سیستم ترمز در کامیون دیما است که وظیفه اصلی آن ایجاد نیروی اصطکاکی برای کاهش سرعت یا توقف وسیله نقلیه است. این لنتها با اعمال فشار بر دیسک یا کاسه ترمز، انرژی جنبشی خودرو را به گرما تبدیل میکنند و باعث توقف یا کاهش سرعت کامیون میشوند.
لنت ترمز یکی از قطعات حیاتی سیستم ترمز در کامیون دیما است که وظیفه اصلی آن ایجاد نیروی اصطکاکی برای کاهش سرعت یا توقف وسیله نقلیه است. این لنتها با اعمال فشار بر دیسک یا کاسه ترمز، انرژی جنبشی خودرو را به گرما تبدیل میکنند و باعث توقف یا کاهش سرعت کامیون میشوند.
لنت ترمز یکی از قطعات حیاتی سیستم ترمز در کامیون دیما است که وظیفه اصلی آن ایجاد نیروی اصطکاکی برای کاهش سرعت یا توقف وسیله نقلیه است. این لنتها با اعمال فشار بر دیسک یا کاسه ترمز، انرژی جنبشی خودرو را به گرما تبدیل میکنند و باعث توقف یا کاهش سرعت کامیون میشوند.
لنت ترمز یکی از قطعات حیاتی سیستم ترمز در کامیون دیما است که وظیفه اصلی آن ایجاد نیروی اصطکاکی برای کاهش سرعت یا توقف وسیله نقلیه است. این لنتها با اعمال فشار بر دیسک یا کاسه ترمز، انرژی جنبشی خودرو را به گرما تبدیل میکنند و باعث توقف یا کاهش سرعت کامیون میشوند.
منبع انبساط (Expansion Tank) در سیستم خنککننده موتور وظیفه دارد با تغییر حجم مایع خنککننده در اثر افزایش دما، فشار اضافی را جذب کند و از فشار بیش از حد در سیستم جلوگیری نماید. وقتی موتور گرم میشود، آبخنککننده منبسط میشود و حجم بیشتری پیدا میکند؛ منبع انبساط فضایی برای این افزایش حجم فراهم میکند. هنگام سرد شدن، مایع منقبض شده به سیستم بازمیگردد. این عملکرد کمک میکند تا:
جلوگیری از شکست شلنگها و اتصالات ناشی از فشار زیاد
کمک به حفظ فشار مناسب در سیستم خنککننده
جلوگیری از هواگیری مکرر سیستم بخاطر خلأ در بازگشت مایع وقتی موتور سرد میشود
کلید تنظیم آینه وظیفه دارد به راننده اجازه دهد موقعیت آینههای جانبی (چپ و راست یا آینه نقطه کور) را از داخل کابین به صورت برقی و دقیق تنظیم کند. این کلید معمولا چند جهته بوده و فرمان حرکت موتورهای کوچک الکتریکی متصل به آینه را صادر میکند.
عملکرد کلید به صورت ارسال سیگنال الکتریکی به موتورهای الکتریکی آینه است که موجب تغییر زاویه آینه (افقی و عمودی) میشود.
کمپرسور کولر کشنده دیما HT-490 وظیفه فشردهسازی گاز مبرد در سیکل تبرید کولر را بر عهده دارد. این کمپرسور با مکش گاز مبرد در فشار پایین و فشرده کردن آن به فشار بالا، باعث حرکت مبرد در سیستم کولر میشود و به تبادل حرارت و خنکسازی محیط کمک میکند.
چراغ جلو وظیفه تامین روشنایی مسیر در شب و شرایط کمنور را دارد. این چراغ همچنین نقش مهمی در هشدار به سایر رانندگان و افزایش ایمنی رانندگی ایفا میکند. چراغ جلو چپ در کشنده دیما HT-490 با تمرکز نور به جلو و پهلو، دید راننده را افزایش میدهد.
چراغ جلو راست همانند چراغ جلو چپ، وظیفه تأمین روشنایی مسیر در شرایط شب یا نور کم را دارد و نقش حیاتی در افزایش دید راننده و ایمنی رانندگی ایفا میکند. این چراغ نور را به سمت جلو و پهلو هدایت میکند تا مسیر رانندگی روشن و ایمن باشد.
چراغ موقعیت یا چراغ پارک جلو راست وظیفه نشان دادن موقعیت کشنده در شرایط کمنور یا پارک را دارد. این چراغ معمولاً نور ضعیفتر و ثابت دارد و باعث میشود سایر رانندگان یا عابران محل کشنده را در شب یا شرایط دید محدود تشخیص دهند.
چراغ موقعیت جلو چپ وظیفه نشان دادن موقعیت وسیله نقلیه در شرایط کم نور و پارک را دارد. این چراغ با انتشار نور کم و ثابت، به دیگر رانندگان کمک میکند تا وجود کشنده را در شب یا شرایط نامناسب دید تشخیص دهند و از برخورد احتمالی جلوگیری شود.
چراغ راهنما پله رکاب راست وظیفه روشن کردن مسیر پله و فضای اطراف رکاب کشنده را دارد تا هنگام ورود و خروج راننده یا سرنشینان، دید کافی برای جلوگیری از لغزش یا سقوط ایجاد کند. این چراغ معمولاً نور ملایم و گستردهای را منتشر میکند و به ایمنی حرکت کمک میکند.
چراغ راهنما پله رکاب چپ وظیفه روشن کردن فضای اطراف پله و رکاب سمت چپ کشنده را دارد تا در هنگام ورود و خروج راننده یا سرنشین، دید کافی فراهم شود و خطر لغزش یا سقوط کاهش یابد. این چراغ معمولاً نور ملایم و یکنواختی را پخش میکند.
رادیاتور اینترکولر وظیفه خنک کردن هوای فشرده شده توسط توربوشارژر قبل از ورود به موتور را دارد. با کاهش دمای هوای ورودی، چگالی هوا افزایش یافته و موتور میتواند هوای بیشتری را با سوخت مخلوط کند، که منجر به بهبود احتراق، افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی میشود.
فن کلاچ (Fan Clutch) نقش مهمی در سیستم خنککننده موتور دارد و وظیفه کنترل و تنظیم سرعت چرخش فن را بر عهده دارد. این قطعه باعث میشود فن فقط زمانی که نیاز به خنککاری بیشتر است (مثلاً زمانی که موتور گرم میشود) فعال شود و در زمانهای دیگر با سرعت کمتر یا خاموش باشد تا انرژی موتور صرفهجویی شود و مصرف سوخت کاهش یابد.
چراغ خطر عقب راست یکی از اجزای مهم سیستم روشنایی و ایمنی کشنده است که وظیفه اصلی آن:
اطلاعرسانی به رانندگان عقبسر هنگام:
کاهش سرعت یا ترمز گرفتن (چراغ ترمز)
تغییر مسیر یا گردش (چراغ راهنما)
روشن شدن چراغهای شب (چراغ عقب)
وضعیت توقف یا پارک اضطراری (چراغ فلاشر)
این چراغ موجب کاهش تصادف از پشت و افزایش ایمنی در شب یا شرایط کمنور میشود.
چراغ خطر عقب چپ یکی از اجزای حیاتی سیستم ایمنی و روشنایی کشنده است که چندین وظیفه مهم را ایفا میکند:
نمایش وضعیت ترمزگیری: روشن شدن لامپ قرمز هنگام ترمز گرفتن.
نشان دادن موقعیت وسیله در شب: با روشن شدن چراغ شب (پوزیشن).
راهنما چپ: نمایش گردش به چپ یا تغییر مسیر.
فلاشر اضطراری: فعال شدن همزمان با چراغ راست هنگام بروز مشکل.
چراغ دنده عقب (در برخی مدلهای مجتمع): نمایش حرکت به عقب.
هدف اصلی این چراغ، افزایش ایمنی رانندگی در شب، باران، مه یا ترافیک و کاهش احتمال تصادف از پشت است.
زه زیر چراغ راست کشنده دیما HT-490 معمولا بهعنوان قطعهای مکانیکی برای تثبیت، محافظت و هدایت حرکت چراغ راست یا بخشهای جانبی مرتبط با آن استفاده میشود. عملکرد آن کشیدن یا ثابت نگه داشتن بخشی از چراغ یا قطعه متحرک در جای خود است، که به صورت راستکش عمل میکند تا اطمینان حاصل شود چراغ در جای خود محکم و بدون لرزش قرار دارد و در عملکرد سیستم نوردهی خللی ایجاد نشود.
درب باک دیما HT-490 قطعهای است که وظیفه پوشش و محافظت مخزن سوخت (باک) خودرو یا دستگاه را بر عهده دارد. این درب مانع نفوذ آلودگی، گرد و غبار، آب و همچنین تبخیر سوخت میشود. علاوه بر این، درب باک نقش مهمی در ایمنی و جلوگیری از نشت سوخت دارد. در مدلهای کشنده، این درب ممکن است دارای مکانیزم قفل و بازشو خودکار یا نیمهاتوماتیک باشد که باز و بسته شدن آن را تسهیل میکند.
کلید قطع کن کنار باطری (Battery Disconnect Switch) یک کلید ایمنی است که برای قطع و وصل جریان برق اصلی کشنده دیما HT-490 طراحی شده است. این سوییچ به ویژه در مواقع اضطراری، تعمیرات، یا توقف طولانی مدت خودرو کاربرد دارد تا از مصرف بیرویه برق باتری جلوگیری کند و همچنین از خطرات احتمالی ناشی از جریان برق جلوگیری نماید.