رکاب دو پله پایین راست، یکی از اجزای بدنه و تجهیزات دسترسی در کامیون دیما است که وظیفه اصلی آن تسهیل ورود و خروج راننده یا سرنشین از کابین بهخصوص در کامیونهایی با ارتفاع بالا از سطح زمین میباشد.
رکابها معمولاً به صورت دو پله طراحی میشوند تا با ایجاد پلههای ایمن و پایدار، خطر لغزش یا سقوط به حداقل برسد. پله پایینتر مستقیماً به شاسی یا زیر درب نصب شده و پله بالایی به بدنه یا اسکلت درب متصل است.
رکاب دو پله پایین سمت چپ در کامیون دیما یک قطعه ساختاری و کاربری است که برای تسهیل دسترسی راننده به کابین طراحی شده است. به دلیل ارتفاع بالای کابین کامیون، استفاده از رکاب دو پله باعث ورود و خروج راحتتر، ایمنتر و سریعتر به داخل یا خارج از کامیون میشود.
رکابها اغلب از متریال مقاوم ساخته شدهاند و شامل دو سطح پلهای هستند که به ترتیب از پایینترین نقطه شاسی تا لبه پایینی درب کابین امتداد دارند.
گوشه سپر چپ یکی از قطعات مهم بدنه سپر کامیون دیما است که در قسمت چپ جلو یا عقب نصب میشود. این قطعه نقش محافظتی و زیبایی دارد و در برابر برخوردهای سطحی یا ضربات کوچک به بدنه و اجزای زیر سپر، محافظت ایجاد میکند. همچنین به حفظ یکپارچگی ساختار سپر و کمک به جذب ضربه در هنگام تصادفات کمک میکند.
گوشه سپر راست یکی از قطعات مهم در ساختار سپر کامیون دیما است که در بخش راست جلو یا عقب سپر نصب میشود. این قطعه وظیفه محافظت از قسمتهای کناری سپر و بدنه خودرو را در برابر ضربات کوچک و برخوردهای سطحی برعهده دارد و نقش مهمی در جذب و توزیع انرژی ضربه جهت جلوگیری از آسیبهای جدیتر ایفا میکند. علاوه بر کارکرد حفاظتی، گوشه سپر راست در حفظ ظاهر یکپارچه و زیبایی بدنه کامیون نیز مؤثر است.
عملکرد:
سپر جلو یکی از اجزای حفاظتی مهم کامیون پیلسان است که وظیفه اصلی آن محافظت از بخشهای جلویی خودرو در برابر ضربات و آسیبهای احتمالی ناشی از برخوردها، تصادفات جزئی، و برخورد با اجسام خارجی است. سپر جلو علاوه بر حفاظت، نقش مهمی در بهبود آئرودینامیک، زیبایی ظاهری و کاهش آسیبهای وارده به قطعات حساس مثل رادیاتور، چراغها و موتور دارد.
آینه در وسایل نقلیه سنگین مثل کشندهها، یکی از اجزای ایمنی مهم است. آینه چپ وظیفه دارد:
دید وسیع به سمت چپ و عقبِ وسیله نقلیه فراهم کند
نقاط کور (blind spots) را کاهش دهد
هنگام تغییر لاین، گردش، پارک یا مانور در کنار موانع، راننده بتواند محیط اطراف را بهتر کنترل کند
در شرایط کمنور یا شب با بازتاب مناسب یا گرمکن، تصویر واضح داشته باشد
در دیما HT‑490 آینهها معمولاً به صورت قیچی هستند (یادآور آینههای بزرگ بغل کامیون) و امکانات جانبی مانند گرمکن دارند تا بخار و یخ روی شیشه برطرف شود.
آینه راست، مشابه آینه سمت چپ، برای دید عقب و محیط اطراف کشنده به سمت راست استفاده میشود. کارکردهای اصلی آن:
دید به نقاط کور سمت راست در تغییر لاین، دور زدن، پارک
کمک به مانور در کنار موانع یا در هنگام عبور از کنار دیوارها یا در ترافیکهای سنگین
فراهم آوردن دید مناسب برای دنده عقب و عقب راست خودرو
به همراه آینه چپ، ایجاد دید دو طرفه برای راننده و افزایش ایمنی
آینه نقطه کور به منظور گسترش دید جانبی راننده در مناطقی است که در آینههای معمولی (آینه بغل و آینه عقب) پوشش داده نمیشوند — ویژه در قسمت کناری عقب کشنده در زاویهای که وسیله نقلیه یا عابر/ دوچرخهسوار در آن باشد ولی راننده نتواند آن را در آینه معمولی ببیند.
در کشندهها که عرض وسیله بیشتر است، این نقاط کور معمولاً بزرگترند؛ آینه محدب، یا آینه مخصوص نقطه کور کمک میکند:
دید زاویهای وسیعتر
تشخیص موتور، دوچرخهسوار، یا خودرو در همان لاین یا نزدیک آن
افزایش ایمنی هنگام تغییر لاین، سبقت گرفتن، پیچیدن، پارکینگ کناری
آینه جلو بین، معمولاً آینه کوچکی است در قسمت جلوی کشنده، پایین یا در سقف کابین، برای دیدی به منطقه جلوی جلو یا پایین خودرو – منطقهای که دید راننده از آینههای بغل و جلو عقب “مستقیم” به آن نمیرسد. این آینه به راننده کمک میکند:
مانور دقیقتر هنگام نزدیک شدن به موانع جلوی خودرو
پارکینگ کناری یا کنار جدول معابر
جلوگیری از برخورد با اجسام کوچک یا عابران یا موتورسواران که نزدیک سطح زمیناند
افزایش ایمنی در شرایط شهری یا مانورها
براکت رادیاتور پلی به اتصال ساختاری رادیاتور به شاسی یا فریم موتور است. وظایف اصلی آن:
نگه داشتن رادیاتور در موقعیت درست در جلوی موتور، طوری که جریان هوا از جلو به آن برسد
تحمل وزن رادیاتور، مایع داخل آن، اتصالات (شلنگها، فنها) و ارتعاشات و ضربات ناشی از حرکت جاده
جلوگیری از لرزش بیش از حد که میتواند منجر به خستگی متریال، شکستگی و نشت شود
حفظ تراز بودن رادیاتور تا مایع به طور مناسب در بین هستهها جریان داشته باشد و عملکرد خنککننده بهینه باشد
براکت راست رادیاتور (Right Radiator Bracket) وظیفه دارد بخش راست رادیاتور را به شاسی یا چهارچوب نگهدارنده موتور متصل و پایدار نگه دارد. این قطعه بخشی از مجموعهی پشتیبانی رادیاتور است و در کنار براکت چپ، لرزش، ضربه، وزن و تغییرات حرارتی واردشده به رادیاتور را کنترل میکند.
نقش آن:
تحمل وزن یکطرفهی رادیاتور (بهویژه سمت راست که ممکن است شامل لولههای برگشت یا سنسورها باشد)
جلوگیری از جابهجایی یا لرزش بیشازحد رادیاتور در حین حرکت
حفظ تراز و موقعیت صحیح رادیاتور برای جریان هوای بهینه از جلوی خودرو
براکت چپ رادیاتور نقش حمایت و تثبیت سمت چپ رادیاتور را بر عهده دارد. این قطعه، رادیاتور را به شاسی یا قاب بدنه متصل کرده و وزن، لرزش و ارتعاشات وارد شده از سمت چپ را تحمل میکند. هدف نهایی براکت، حفظ موقعیت صحیح رادیاتور برای جریان بهینه هوا و عملکرد مطلوب سیستم خنککننده است.
لگنی پشت چراغ به عنوان قاب یا محفظه پشت چراغ جلو چپ عمل میکند که وظیفه نگهداری و استقرار چراغ را دارد و از اجزای چراغ در برابر عوامل محیطی مانند گرد و غبار، رطوبت و ضربه محافظت میکند. این قطعه همچنین به انتقال صحیح نور و نصب ایمن چراغ کمک میکند.
لگنی پشت چراغ راست، همانند سمت چپ، به عنوان قاب و نگهدارنده چراغ جلو عمل میکند و چراغ را در جای خود ثابت نگه میدارد. همچنین محافظت از اجزای داخلی چراغ در برابر گرد و غبار، رطوبت و ضربه از وظایف اصلی آن است. این قطعه کمک میکند تا چراغ در موقعیت درست خود نصب شود و عملکرد نوری بهینه داشته باشد.
زیر دری راست کشنده دیما HT-490 دستگاهی است که معمولاً برای کنترل و تنظیم درهای سنگین و بزرگ (مثل درهای ورودی ساختمانهای صنعتی، انبارها یا پارکینگها) به کار میرود. این دستگاه با ایجاد نیرو و حرکت مکانیکی، باعث باز و بسته شدن در به صورت کنترلشده میشود.
کارکرد آن شامل کشیدن یا هل دادن در به سمت راست یا چپ است (بسته به نوع نصب) تا در به طور روان و بدون نیاز به نیروی زیاد باز و بسته شود.
این دستگاه مکانیکی-الکتریکی برای باز و بسته کردن درهای سنگین با حرکت کششی به سمت چپ طراحی شده است. عملکرد اصلی دستگاه به این صورت است که با دریافت فرمان باز یا بسته شدن، موتور شروع به کار کرده و با انتقال نیرو از طریق سیستم مکانیکی، در را به آرامی و با کنترل دقیق به سمت چپ میکشد یا رها میکند تا در باز یا بسته شود. این حرکت نرم و بدون ضربه باعث افزایش طول عمر در و جلوگیری از آسیبدیدگی آن میشود.
زه زیر چراغ راست کشنده دیما HT-490 معمولا بهعنوان قطعهای مکانیکی برای تثبیت، محافظت و هدایت حرکت چراغ راست یا بخشهای جانبی مرتبط با آن استفاده میشود. عملکرد آن کشیدن یا ثابت نگه داشتن بخشی از چراغ یا قطعه متحرک در جای خود است، که به صورت راستکش عمل میکند تا اطمینان حاصل شود چراغ در جای خود محکم و بدون لرزش قرار دارد و در عملکرد سیستم نوردهی خللی ایجاد نشود.
این زه به منظور تثبیت، نگهداری و محافظت از چراغ سمت چپ خودرو طراحی شده است. عملکرد اصلی آن کشیدن و نگه داشتن چراغ در جای خود به صورت محکم و بدون لرزش است. همچنین زه باعث میشود که چراغ با کمترین لرزش و بیشترین پایداری کار کند و نوردهی بهینه حفظ شود.
دیاق آلومینیومی چراغ چپ نقش نگهدارنده و محافظ ساختاری چراغ سمت چپ کشنده دیما HT-490 را ایفا میکند. این قطعه به منظور حفظ جایگاه دقیق چراغ و محافظت از آن در برابر ضربات، لرزشها و تغییرات محیطی طراحی شده است. همچنین دیاق با استحکام بالا به تثبیت چراغ کمک کرده و از آسیب دیدگی در هنگام رانندگی در شرایط سخت جلوگیری میکند.
دیاق آلومینیومی چراغ راست نقش نگهدارنده و محافظ ساختاری چراغ سمت راست کشنده دیما HT-490 را ایفا میکند. این قطعه وظیفه دارد چراغ را در جای خود تثبیت کرده و از ضربات، لرزشها و آسیبهای احتمالی محافظت کند. همچنین دیاق به حفظ تراز و موقعیت دقیق چراغ کمک کرده و باعث میشود چراغ در شرایط سخت محیطی و جادهای به درستی عمل کند.