جک گازی (یا کمک فنر گازی) جعبه بغل، یک مکانیزم هیدرواستاتیکی است که با استفاده از فشار گاز (معمولا نیتروژن) و روغن داخل محفظه، باز و بسته شدن درب یا پوشش جعبههای جانبی کابین یا بار را تسهیل میکند.
این جکها باعث میشوند دربها یا درپوشهای جعبه بغل به صورت نرم، کنترل شده و بدون نیاز به نیروی زیاد توسط اپراتور باز و بسته شوند و در موقعیت باز ثابت بمانند.
کف رکاب یا توری رکاب، بخش مهمی از ساختار جانبی کشنده است که در زیر دربهای کابین نصب میشود. عملکرد اصلی آن فراهم کردن سطحی محکم و لغزشناپذیر برای ورود و خروج راننده و سرنشینها به کابین است.
این رکاب با طراحی توری شکل، علاوه بر استحکام، اجازه عبور آب، گل، برف و گرد و خاک را میدهد تا سطح خشک و بدون لغزش باقی بماند.
سیم کاپوت نقش مکانیکی و کنترلی در باز و بسته کردن کاپوت کشنده دارد. این سیم معمولاً به عنوان یک سیم آزادسازی کاپوت عمل میکند که به راننده اجازه میدهد کاپوت را از داخل کابین باز کند.
عملکرد اصلی آن انتقال نیروی کششی از دسته یا اهرم داخل کابین به مکانیزم قفل کاپوت است، که باعث آزاد شدن قفل و باز شدن کاپوت میشود.
«دیاق پلاستیکی پله جلو سپر راست» (در سمت راننده یا شاگرد بسته به تعاریف، ولی اینجا «راست» یعنی سمت راست خروجی نگاه به جلو) یک قطعه جانبی بدنه است که معمولاً در زیر سپر یا در محل کناری سپر جلو نصب میگردد. کاری که انجام میدهد بهصورت کلی:
پشتیبانی و نگهداری سپر یا قسمت پایین سپر/پله خودرو، جلوگیری از لرزش یا تغییر شکل سپر در شرایط عادی حرکت.
محافظت از سپر و نقاط اتصال آن در برابر ضربههای جزئی، پاشش سنگریزه، برخورد با موانع کوچک در راه (مثلاً ارتفاع کم، لبه جاده).
در برخی موارد، هدایت جریان هوا، جلوگیری از ورود گرد و غبار یا آب به محفظه زیر سپر/پله.
در طراحی ظاهری به حفظ زیبایی، یکنواختی نمای جانبی خودرو کمک میکند و ممکن است نقش آئرودینامیکی جزئی نیز داشته باشد.
به عبارت دیگر، نقش ترکیبی نگهدارنده/پوششی دارد.
لولا کوچک آلومینیومی جلو پنجره راست کشنده دیما HT-490، یکی از قطعات کلیدی در ساختار بدنه این کامیون سنگین است که وظیفه اتصال و حرکت پنلهای جانبی یا دریچههای تهویه را بر عهده دارد. این قطعه با طراحی دقیق و استفاده از آلیاژ آلومینیوم، ترکیبی از استحکام و وزن سبک را ارائه میدهد. در ادامه، به بررسی فنی این قطعه میپردازیم: