جلوپنجره مشبک بالا در کشنده دیما HT-490 نقش مهمی در تهویه هوا و محافظت از موتور و قطعات داخلی خودرو دارد. این جلوپنجره امکان عبور جریان هوا به داخل بخش موتور و رادیاتور را فراهم میکند تا دما و عملکرد سیستمهای حرارتی بهینه بماند. همچنین به عنوان سپر حفاظتی در برابر ورود گرد و غبار، سنگریزه و اشیاء خارجی به محفظه موتور عمل میکند.
جلوپنجره مشبک پایین نقش مهمی در تامین جریان هوای مورد نیاز برای سیستمهای خنککننده و موتور کشنده دیما HT-490 دارد. این جلوپنجره باعث عبور هوای تازه به داخل بخشهایی مانند رادیاتور، اینترکولر و سایر سیستمهای حرارتی میشود. علاوه بر این، به عنوان یک سد حفاظتی از ورود گرد و غبار، سنگریزه و اشیاء خارجی بزرگ به محفظه موتور جلوگیری میکند.
رام سپر جلو نقش چارچوب نگهدارنده و محافظ سپر جلوی کشنده دیما HT-490 را ایفا میکند. این قطعه ساختاری است که سپر را به بدنه خودرو متصل و تثبیت میکند و باعث جذب و توزیع ضربات در برخوردهای احتمالی میشود. همچنین به حفظ شکل و موقعیت سپر کمک کرده و از آسیب دیدگی قطعات داخلی خودرو محافظت میکند.
پله رکاب بالا چپ به عنوان یک سکوی کوچک و محکم در بخش کناری کشنده دیما HT-490 عمل میکند که امکان ورود و خروج آسان راننده و سرنشینان را فراهم میکند. این قطعه به ویژه در خودروهای سنگین و کشنده که ارتفاع بدنه نسبتاً زیاد است، بسیار ضروری است تا دسترسی به کابین به راحتی انجام شود. علاوه بر کاربرد ورود و خروج، پله رکاب به محافظت از بدنه در برابر ضربات و آسیبهای جانبی نیز کمک میکند.
پله رکاب بالا راست به عنوان سکویی محکم و ایمن در سمت راست کشنده دیما HT-490 نصب شده که امکان ورود و خروج آسان راننده و سرنشینان را به کابین فراهم میکند. با توجه به ارتفاع بالای بدنه کشندهها، این قطعه نقش مهمی در تسهیل دسترسی به کابین دارد. همچنین به حفاظت از بخشهای کناری بدنه در برابر ضربه و آسیبهای احتمالی کمک میکند.
سپر وسط جا پلاک بخش میانی سپر جلو کشنده دیما HT-490 است که علاوه بر نقش محافظتی، جایگاه نصب پلاک جلو را نیز فراهم میکند. این سپر با جذب ضربات کوچک و متوسط، از بدنه و اجزای داخلی خودرو محافظت میکند و همچنین به زیبایی و نظم ظاهری کشنده کمک میکند. جایگاه پلاک نیز به گونهای طراحی شده که پلاک خودرو به صورت محکم و در معرض دید مناسب نصب شود.
قاب مشکی بالا جا پلاکی، که معمولاً در بخش جلوی خودرو، بالای سپر یا زیر جلوپنجره قرار دارد، وظیفه استحکام نگهداری پلاک جلو، محافظت از لبه پلاک و جلوگیری از آسیب در اثر ضربه، فشار هوا، لرزش و همچنین زیبایی بصری دارد. همچنین ممکن است در آن محل، نصب چراغ پلاک یا چراغهای جانبی یا المانهای تزئینی انجام شود.
برای کشندههای سنگین، به دلیل ارتعاشات زیاد وسایل نقلیه سنگین، شوکها و لرزشهایی که از جاده منتقل میشود، اهمیت مقاومت مکانیکی این قاب زیاد است.
«لپی بالا چراغ چپ» معمولاً به قسمت بالایی محفظه چراغ جلو سمت چپ گفته میشود که ممکن است شامل بخش شیشهای یا پلاستیکیِ لنز، قاب بالایی، بخش تنظیم نور، بازتابدهنده، سیمکشی مربوطه، و موارد جانبی آن باشد.
این قسمت مسئول نوری است که چراغ بالا (معمولاً نور بالاِ چراغ جلو یا نورِ بزرگ) منتشر میکند، و در دید در شب یا شرایط نیاز به روشنایی بیشتر استفاده میشود.
«لپی بالا چراغ راست» در کشنده دیما HT-490 بخشی از مجموعه چراغ جلو است که وظیفه اصلی آن تأمین نور بالا (نور زیاد) برای روشنایی مسیر در فواصل دور در هنگام شب یا شرایط دید کم است.
در کشنده دیما HT-490، اصطلاح «پیم خرگوشی» (یا «پیم خرگوشی گیربکس») به نوعی از سیستم اتصال میلهای اشاره دارد که برای انتقال گشتاور از موتور به گیربکس یا بالعکس استفاده میشود. این سیستم بهویژه در خودروهای سنگین برای کاهش لرزشها و شوکهای گشتاوری طراحی شده است.
نمدی کف پالونی اتاق در کشنده دیما HT-490 بهعنوان یک عایق صوتی، حرارتی و ضد لرزش عمل میکند. این قطعه در قسمت زیرین کابین و روی ناحیه اتصال گیربکس یا پالونی نصب میشود.
این قطعه برای بستن، نگهداری و تثبیت بخشی از شاسی/کابین در پشت اتاق در سمت راست است، تا در زمان حرکت، ارتعاشات، بار و ضربهها، درب یا بخش های اتصالدهنده به سمت عقب یا کناره باز یا لق نشوند.
پایه جک اتاق کشنده دیما HT-490، که بهعنوان پایه نگهدارنده جک در هنگام بارگیری و تخلیه استفاده میشود، وظیفه حفظ تعادل و پایداری کشنده را در زمانهایی که بار روی کشنده قرار ندارد، بر عهده دارد.
صندلی راست کشنده دیما HT-490 به عنوان یکی از اجزای کلیدی کابین، وظیفه تأمین راحتی و ایمنی سرنشین (معمولاً کمکراننده) را دارد. این صندلی به گونهای طراحی شده که در برابر لرزشها و ضربات ناشی از حرکت کشنده مقاومت کند و همزمان امکان تنظیمات متنوع برای تطبیق با ارگونومی بدن سرنشین را فراهم آورد.
صندلی چپ کشنده دیما HT-490 معمولاً به عنوان صندلی راننده طراحی شده و نقش مهمی در راحتی، ایمنی و کنترل کامل راننده بر وسیله نقلیه دارد. این صندلی با سیستمهای تعلیق و تنظیمات پیشرفته، لرزشها و ضربات ناشی از سطح جاده را کاهش داده و امکان تنظیم دقیق ارتفاع، شیب و موقعیت صندلی را فراهم میکند تا راننده در بهترین حالت ارگونومیک قرار گیرد.
بوش عقب اتاق در کشنده دیما HT-490، قطعهای لاستیکی-فلزی است که در محل اتصال اتاق (کابین) به شاسی عقب نصب میشود. این بوش به عنوان یک جاذب ضربه و لرزش عمل کرده و مانع انتقال مستقیم نیروهای ارتعاشی، پیچشی یا ضربهای بین اتاق و شاسی میشود.
هدف آن، کاهش خستگی سازهای و افزایش عمر اتاق، راحتی راننده و حفظ پایداری کشنده در مسیرهای ناهموار است.
لولای درب چپ (Left Door Hinge) در نقش نقطه اتصال بین درب و بدنهٔ کابین است. این لولا امکان باز و بسته شدن درب را فراهم میکند، ضمن اینکه باید وزن درب و بارهای جانبی (مثلاً فشار باد، ارتعاشات، ضربه) را تحمل کند.
در کشندهای مثل دیما HT‑490، درب کابین معمولاً سنگین است (به دلیل پانلهای عایق، شیشه، قاب درب، یراقآلات، دستهها و غیره)، بنابراین لولا باید مقاومت مکانیکی کافی داشته باشد، حرکت روان داشته باشد، و در برابر رطوبت، گرد و غبار، و عوامل محیطی دوام بیاورد.
لولای درب راست نقش مشابه لولای درب چپ دارد، با این تفاوت که در برخی شرایط فشار، باز شدن، جهت باد، و نحوه استفاده ممکن است بار متفاوتی تحمل کند. درب راست معمولاً برای دسترسی و ورود/خروج شاگرد یا مسافر استفاده میشود.