سبد خرید شما خالی‌ست!

فنر تخت عقب کشنده دیما HT-490

  • برند:
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا
30 ماه گارانتی شرکتی معتبر
به روزرسانی قیمت: 1 روز گذشته
کد انبار: KBC006978
141   امتیاز
141   امتیاز با خرید این کالا
35٬000٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید

1) عملکرد فنر تخت عقب

فنر تخت عقب یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم تعلیق کشنده دیما HT-490 است و وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • تحمل و توزیع وزن محور عقب و بار کشنده

  • جذب ضربات و نوسانات ناشی از ناهمواری‌های جاده

  • حفظ تماس دائم چرخ‌ها با سطح جاده

  • کمک به پایداری خودرو در ترمز، شتاب و پیچ‌ها

  • انتقال نیروی رانش از محور به شاسی (در کشنده‌ها بسیار مهم)

در کشنده‌های سنگین مانند HT-490، فنر تخت عقب نقش دوگانه دارد:

  1. عضو باربر (Load Bearing)

  2. عضو هدایت‌کننده محور (Axle Location)


2) اجزای اصلی فنر تخت عقب

مجموعه فنر تخت عقب از اجزای زیر تشکیل شده است:

  1. برگ اصلی (Main Leaf)

    • دارای چشم فنر در دو سر

    • متصل به شاسی

  2. برگ‌های کمکی (Secondary / Helper Leaves)

    • افزایش ظرفیت باربری

    • جلوگیری از نشست بیش‌ازحد

  3. پین مرکزی (Center Bolt)

    • نگه‌دارنده برگ‌ها روی هم

    • تنظیم موقعیت محور

  4. بوش‌های فنر

    • در محل اتصال به شاسی

    • جذب لرزش و کاهش سایش

  5. بست‌ها یا گیره‌ها (Clamps)

    • حفظ هم‌راستایی برگ‌ها

  6. U-Bolt

    • اتصال مجموعه فنر به دیفرانسیل

  7. شکل‌دهی قوسی (Camber)

    • تعیین ارتفاع و نرمی تعلیق


3) سیستم‌های جانبی مرتبط

فنر تخت عقب با سیستم‌های زیر در ارتباط مستقیم است:

  • سیستم تعلیق عقب

  • کمک‌فنرها

  • دیفرانسیل و محور عقب

  • سیستم ترمز (کاسه‌ای یا دیسکی)

  • شاسی و اتصالات عرضی

  • سیستم تعادل خودرو (پایداری در بار)

خرابی فنر تخت می‌تواند باعث آسیب زنجیره‌ای به این سیستم‌ها شود.


4) مزایای فنر تخت عقب (در کشنده‌ها)

  • تحمل بارهای سنگین و پیوسته

  • دوام بالا در شرایط کاری سخت

  • ساختار ساده و قابل تعمیر

  • پایداری خوب در مسیرهای طولانی

  • هزینه نگهداری کمتر نسبت به تعلیق بادی

  • عملکرد قابل‌اعتماد در شرایط جاده‌ای ضعیف


5) معایب و محدودیت‌ها

  • نرمی کمتر نسبت به سیستم تعلیق بادی

  • انتقال بیشتر ضربات به شاسی و کابین

  • وزن بالاتر

  • کاهش راحتی رانندگی در مسیرهای ناهموار

  • افت خاصیت ارتجاعی در بلندمدت


6) نگهداری و سرویس دوره‌ای

توصیه‌های نگهداری:

  • بازدید چشمی هر ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر

  • بررسی:

    • ترک یا شکستگی برگ‌ها

    • نشست بیش‌ازحد محور عقب

    • زنگ‌زدگی شدید

    • شل بودن U-Boltها

  • کنترل سلامت بوش‌های فنر

  • سفت‌کاری پیچ‌ها طبق گشتاور استاندارد

  • جلوگیری از اضافه‌بار مداوم

نکته مهم:

اضافه‌بار مهم‌ترین عامل شکست فنر تخت عقب در کشنده‌ها است.


7) عیب‌یابی (عیب → علت → نتیجه)

عیب علت احتمالی نتیجه
کج شدن عقب کشنده شکست یک یا چند برگ ناپایداری خودرو
ضربه شدید در دست‌انداز خستگی فنر کاهش جذب ضربه
صدای تق‌تق از عقب ترک یا جابه‌جایی برگ آسیب به شاسی
سایش نامتوازن تایر تغییر ارتفاع محور هزینه لاستیک
نشست دائمی عقب اضافه‌بار یا فرسودگی افت ایمنی

8) علائم خرابی فنر تخت عقب

علائم رایج در کشنده دیما HT-490:

  • کاهش ارتفاع عقب خودرو

  • کج شدن یک سمت محور

  • خشکی بیش‌ازحد تعلیق

  • صدای ضربه یا تقه از عقب

  • لرزش غیرعادی کابین

  • شکستگی قابل مشاهده برگ فنر

  • سایش غیرعادی لاستیک‌های عقب


9) نتیجه‌گیری نهایی

فنر تخت عقب در کشنده دیما HT-490 یک قطعه کلیدی و باربر است که مستقیماً با:

  • ایمنی

  • پایداری

  • دوام شاسی

  • هزینه‌های تعمیراتی

در ارتباط می‌باشد.

با بازدید منظم، جلوگیری از اضافه‌بار، تعویض به‌موقع بوش‌ها و استفاده از فنر استاندارد می‌توان عمر مفید این قطعه را به‌طور قابل‌توجهی افزایش داد و از خرابی‌های پرهزینه جلوگیری کرد.

1) عملکرد فنر تخت عقب

فنر تخت عقب یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم تعلیق کشنده دیما HT-490 است و وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • تحمل و توزیع وزن محور عقب و بار کشنده

  • جذب ضربات و نوسانات ناشی از ناهمواری‌های جاده

  • حفظ تماس دائم چرخ‌ها با سطح جاده

  • کمک به پایداری خودرو در ترمز، شتاب و پیچ‌ها

  • انتقال نیروی رانش از محور به شاسی (در کشنده‌ها بسیار مهم)

در کشنده‌های سنگین مانند HT-490، فنر تخت عقب نقش دوگانه دارد:

  1. عضو باربر (Load Bearing)

  2. عضو هدایت‌کننده محور (Axle Location)


2) اجزای اصلی فنر تخت عقب

مجموعه فنر تخت عقب از اجزای زیر تشکیل شده است:

  1. برگ اصلی (Main Leaf)

    • دارای چشم فنر در دو سر

    • متصل به شاسی

  2. برگ‌های کمکی (Secondary / Helper Leaves)

    • افزایش ظرفیت باربری

    • جلوگیری از نشست بیش‌ازحد

  3. پین مرکزی (Center Bolt)

    • نگه‌دارنده برگ‌ها روی هم

    • تنظیم موقعیت محور

  4. بوش‌های فنر

    • در محل اتصال به شاسی

    • جذب لرزش و کاهش سایش

  5. بست‌ها یا گیره‌ها (Clamps)

    • حفظ هم‌راستایی برگ‌ها

  6. U-Bolt

    • اتصال مجموعه فنر به دیفرانسیل

  7. شکل‌دهی قوسی (Camber)

    • تعیین ارتفاع و نرمی تعلیق


3) سیستم‌های جانبی مرتبط

فنر تخت عقب با سیستم‌های زیر در ارتباط مستقیم است:

  • سیستم تعلیق عقب

  • کمک‌فنرها

  • دیفرانسیل و محور عقب

  • سیستم ترمز (کاسه‌ای یا دیسکی)

  • شاسی و اتصالات عرضی

  • سیستم تعادل خودرو (پایداری در بار)

خرابی فنر تخت می‌تواند باعث آسیب زنجیره‌ای به این سیستم‌ها شود.


4) مزایای فنر تخت عقب (در کشنده‌ها)

  • تحمل بارهای سنگین و پیوسته

  • دوام بالا در شرایط کاری سخت

  • ساختار ساده و قابل تعمیر

  • پایداری خوب در مسیرهای طولانی

  • هزینه نگهداری کمتر نسبت به تعلیق بادی

  • عملکرد قابل‌اعتماد در شرایط جاده‌ای ضعیف


5) معایب و محدودیت‌ها

  • نرمی کمتر نسبت به سیستم تعلیق بادی

  • انتقال بیشتر ضربات به شاسی و کابین

  • وزن بالاتر

  • کاهش راحتی رانندگی در مسیرهای ناهموار

  • افت خاصیت ارتجاعی در بلندمدت


6) نگهداری و سرویس دوره‌ای

توصیه‌های نگهداری:

  • بازدید چشمی هر ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر

  • بررسی:

    • ترک یا شکستگی برگ‌ها

    • نشست بیش‌ازحد محور عقب

    • زنگ‌زدگی شدید

    • شل بودن U-Boltها

  • کنترل سلامت بوش‌های فنر

  • سفت‌کاری پیچ‌ها طبق گشتاور استاندارد

  • جلوگیری از اضافه‌بار مداوم

نکته مهم:

اضافه‌بار مهم‌ترین عامل شکست فنر تخت عقب در کشنده‌ها است.


7) عیب‌یابی (عیب → علت → نتیجه)

عیب علت احتمالی نتیجه
کج شدن عقب کشنده شکست یک یا چند برگ ناپایداری خودرو
ضربه شدید در دست‌انداز خستگی فنر کاهش جذب ضربه
صدای تق‌تق از عقب ترک یا جابه‌جایی برگ آسیب به شاسی
سایش نامتوازن تایر تغییر ارتفاع محور هزینه لاستیک
نشست دائمی عقب اضافه‌بار یا فرسودگی افت ایمنی

8) علائم خرابی فنر تخت عقب

علائم رایج در کشنده دیما HT-490:

  • کاهش ارتفاع عقب خودرو

  • کج شدن یک سمت محور

  • خشکی بیش‌ازحد تعلیق

  • صدای ضربه یا تقه از عقب

  • لرزش غیرعادی کابین

  • شکستگی قابل مشاهده برگ فنر

  • سایش غیرعادی لاستیک‌های عقب


9) نتیجه‌گیری نهایی

فنر تخت عقب در کشنده دیما HT-490 یک قطعه کلیدی و باربر است که مستقیماً با:

  • ایمنی

  • پایداری

  • دوام شاسی

  • هزینه‌های تعمیراتی

در ارتباط می‌باشد.

با بازدید منظم، جلوگیری از اضافه‌بار، تعویض به‌موقع بوش‌ها و استفاده از فنر استاندارد می‌توان عمر مفید این قطعه را به‌طور قابل‌توجهی افزایش داد و از خرابی‌های پرهزینه جلوگیری کرد.