سبد خرید شما خالی‌ست!

چراغ مه شکن چپ کشنده پیلسان C7H - 480

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC006536
26   امتیاز
26   امتیاز با خرید این کالا
6٬500٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.

۱. عملکرد چراغ مه‌شکن (Fog Lamp) — اصول و هدف

چراغ مه‌شکن طوری طراحی می‌شود که در شرایطی که دید راننده به دلیل مه، گردوغبار، باران شدید یا دود کاهش یافته، بتواند یک «نور افقی کم ارتفاع و پهن» تولید کند تا سطح جاده و محیط نزدیک را روشن کند، بدون آنکه نور زیادی به سمت چشم رانندگان مقابل تابانده شود و موجب خیرگی شود.

ویژگی‌های معمول یک چراغ مه‌شکن:

  • زاویه تابش کم: نور به سمت پایین متمایل است تا از انکسار نور در مه جلوگیری شود.

  • لنز/شیشه مخصوص (شیاردار یا عدسی فلیچ): برای کنترل پراکندگی نور (پهن کردن پرتو به عرض)

  • توان متوسط ـ بالا: باید شدت نور کافی داشته باشد تا در شرایط ضعیف دید اثرگذار باشد

  • مقاومت به شرایط محیطی: ضدآب، گردوغبار، لرزش

  • معمولاً جدا از چراغ‌های اصلی و دارای کلید مجزا یا مد کنترلی در سیستم روشنایی

در کشنده‌ها، اهمیت مه‌شکن بیشتر است چون ارتفاع زیاد بدنه، فاصله زیاد تا سطح زمین، و نیاز به حرکت در مسیرهای طولانی و شرایط نامساعد جوی بیشتر دیده می‌شود.


۲. اجزای اصلی سیستم مه‌شکن

یک چراغ مه‌شکن معمولی (مثل آنچه ممکن است در پیلسان C7H‑480 باشد) شامل اجزای زیر است:

  1. لامپ یا منبع نور
    ممکن است هالوژن، LED یا HID باشد (بسته به تجهیز کارخانه یا ارتقاء).
    – هالوژن: رایج‌تر در خودروهای سنگین
    – LED: مصرف برق کمتر، عمر بیشتر
    – HID / زنون: بیشتر در خودروهای سبک، کمتر در سنگین

  2. بازتاب‌دهنده (Reflector)
    پشت منبع نور، جهت بازتاب دادن نور به جلو. بازتاب‌دهنده طراحی خاصی دارد تا پرتو نور را در زاویه مناسب هدایت کند.

  3. لنز/شیشه جلویی
    لنز شیشه‌ای یا پلی‌کربنات شفاف یا شیاردار که شکل و الگوی شیارها یا عدسی‌ها جهت توزیع مناسب نور طراحی شده است.

  4. قاب و بدنه چراغ
    محافظ، ساختار مکانیکی برای نصب چراغ روی سپر یا بدنه جلو، در برابر ارتعاشات، آب و گردوغبار مقاومت دارد.

  5. سیم‌کشی و اتصالات الکتریکی
    شامل سیم تغذیه مثبت، زمین، حفاظت از ولتاژ (فیوز)، سوئیچ یا کنترل روشن/خاموش، ممکن است اتصال به رله یا ماژول کنترلی.

  6. ماژول کنترل یا رله (اختیاری)
    اگر چراغ مه‌شکن بخشی از سیستم روشنایی هوشمند باشد، کنترل از طریق ماژول الکترونیکی هنگام فعال شدن نور پایین یا شرایط جوی می‌شود.

  7. واشر و عایق‌بندی
    برای جلوگیری از ورود آب و رطوبت به داخل چراغ.

در طراحی کامیون یا کشنده، ممکن است مجموعه چراغ‌ها به صورت واحد (چند چراغ در یک محفظه) نصب شده باشند، و چراغ مه‌شکن چپ، یکی از این زیرمجموعه‌ها باشد.


۳. سیستم‌های جانبی در ارتباط با چراغ مه‌شکن

در یک کشنده پیشرفته مانند پیلسان C7H‑480، ممکن است چراغ مه‌شکن با سیستم‌های زیر در ارتباط باشد:

  • سیم‌کشی مشترک با سیستم روشنایی روز (DRL) یا چراغ‌های جلو
    معمولاً کلید مه‌شکن فعال می‌شود وقتی نور پایین روشن باشد، یا از طریق ماژول مرکزی نور.

  • سیستم کنترل بدنه (BCM / Body Control Module)
    بعضی کامیون‌ها یک ماژول مرکزی دارند که کنترل چراغ‌ها، روشنایی، هشدارها و اجزای برقی را مدیریت می‌کند. در این حالت، فعال/غیرفعال کردن چراغ مه‌شکن از طریق BCM انجام می‌شود.

  • فیوز و رله محافظ
    فیوز برای حفاظت از مدار در برابر جریان اضافه، و رله برای سوئیچ کردن جریان بالا (با فرمانی کم جریان) کاربرد دارد.

  • سنسور شرایط آب و هوا یا سنسور دید (در طرح‌های پیشرفته)
    در بعضی خودروها وجود دارد که در شرایط مه ممکن است چراغ مه‌شکن به طور خودکار فعال شود یا هشدار دهد.

  • ارتباط با چراغ‌های عقب مه‌شکن
    در برخی کامیون‌ها چراغ مه‌شکن عقب و جلو هماهنگ‌اند و تنظیمات مشابهی دارند.


۴. مزایا و معایب

مزایا

  • بهبود دید در شرایط مه یا بارش شدید: نور افقی کم ارتفاع کمک می‌کند مسیر نزدیک‌تر به زمین روشن شود بدون پراکندگی به سمت مه.

  • افزایش ایمنی: کاهش خطا در شناسایی موانع نزدیک در شرایط نامساعد

  • مصرف انرژی نسبتاً پایین (خصوصاً اگر LED باشد)

  • اجباری بودن در برخی مقررات: در برخی کشورها استفاده از مه‌شکن جلو و عقب در شرایط خاص لازم است

معایب / محدودیت‌ها

  • در صورت طراحی نامناسب، ممکن است نور منعکس شده از مه (پراکندگی) باعث خیرگی شود

  • اگر زاویه نصب نامناسب باشد، نور به چشم رانندگان مقابل برود

  • مصرف برق اضافی (هرچند کم)

  • در شرایط عادی (هوای پاک) تأثیر چندانی ندارد و ممکن است مزاحم باشد

  • حساس به آلودگی لنز، خراش و رسوب آب/گردوغبار


۵. نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری پیشگیرانه

  • تمیز کردن لنز (شیشه جلو): به طور دوره‌ای، گردوغبار، نمک جاده، کرک یا ذرات را تمیز کنید

  • بررسی عایق‌بندی و واشرها: مطمئن شوید که درزها مهروموم‌اند تا آب و رطوبت وارد چراغ نشود

  • بازرسی سیم‌کشی و اتصالات: اطمینان از سلامت کابل‌ها، اتصالات محکم، بدون خوردگی

  • بررسی فیوز و رله‌ها در تابلو فیوز و محل رله‌ها

  • تنظیم زاویه چراغ: اگر چراغ به دلیل ضربه یا لرزش جابجا شده، زاویه آن باید دوباره تنظیم شود

  • تعویض به موقع لامپ‌ها قبل از اینکه کاملاً بسوزند

عیب‌یابی (روش معمول)

نشانه خرابی ممکن است علت باشد روش بررسی
چراغ روشن نمی‌شود سوختگی لامپ، قطع برق (فیوز)، سیم قطع، رله خراب، اتصال زمین نامناسب بررسی فیوز و رله، اندازه‌گیری ولتاژ در لامپ، چک کردن سیم و زمین
نور کم یا کدر لنز آلوده یا خراشیده، گردوغبار داخل چراغ، منبع نور ضعیف تمیز کردن لنز، باز کردن چراغ برای بررسی داخل، تعویض لامپ
نور پراکنده یا تابش زیاد به بالا تنظیم زاویه نامناسب، بازتاب‌دهنده نادرست تنظیم زاویه، بررسی مکانیکی ساختار چراغ
ورود رطوبت یا بخار داخل چراغ نقص در درزها یا واشرها بررسی واشرها، خشک کردن داخل، رفع عایق‌بندی
جرقه یا سوختن فیوز مکرر کوتاه داخلی، اتصال بد سیم، لامپ مناسب با ولتاژ بالا بررسی عایق سیم‌ها، مقاومت مدار، تعویض قطعات آسیب‌دیده

۶. علائم خرابی چراغ مه‌شکن چپ — چه چیزی ممکن است بینیم؟

اگر چراغ مه‌شکن سمت چپ کشنده پیلسان دچار مشکل باشد، ممکن است موارد زیر نمایان شود:

  1. چراغ چپ خاموش باشد ولی چراغ چپ کار کند

  2. نور چراغ چپ خیلی ضعیف‌تر از سمت چپ

  3. نوسان نور (خاموش و روشن شدن متناوب)

  4. ورود رطوبت یا شبنم به داخل چراغ

  5. گرمای غیرعادی یا بوی سوختگی (اگر اتصال کوتاه)

  6. تابش نور به بالا یا نامناسب

  7. فیوز مربوط به مدار آن مکرراً می‌سوزد

  8. صدای جرقه یا اختلال الکتریکی در مدار مربوط

در این وضعیت، ابتدا باید بررسی شود که آیا مشکل عمومی در سیستم برق (فیوز، رله، کنترل) وجود دارد یا مشکل خاص به این چراغ است.


۷. نتیجه‌گیری و پیشنهادات

  • چراغ مه‌شکن یکی از اجزای مهم نوردهی کمکی در شرایط نامساعد دید است، بخصوص در کشنده‌ها.

  • عملکرد خوب آن وابسته به طراحی لنز، بازتاب‌دهنده، زاویه نصب و کیفیت قطعات است.

  • برای پیلسان C7H‑480، احتمالاً چراغ مه‌شکن سمت چپ در ساختار چراغ جلو یا مجموعه چراغ‌های پایین سپر تعبیه شده است و از یک منبع نور استاندارد (مثلاً هالوژن یا LED) استفاده می‌کند.

  • نگهداری منظم، بررسی اتصالات و تنظیم زاویه از عوامل کلیدی دوام و عملکرد خوب هستند.

  • اگر چراغ مه‌شکن چپ دچار مشکل باشد، ابتدا برق، فیوز و سیم‌کشی را بررسی کن، سپس به بخش چراغ برس و در نهایت ممکن است نیاز به تعویض قطعه (لنز، لامپ، بازتاب‌دهنده) باشد.

۱. عملکرد چراغ مه‌شکن (Fog Lamp) — اصول و هدف

چراغ مه‌شکن طوری طراحی می‌شود که در شرایطی که دید راننده به دلیل مه، گردوغبار، باران شدید یا دود کاهش یافته، بتواند یک «نور افقی کم ارتفاع و پهن» تولید کند تا سطح جاده و محیط نزدیک را روشن کند، بدون آنکه نور زیادی به سمت چشم رانندگان مقابل تابانده شود و موجب خیرگی شود.

ویژگی‌های معمول یک چراغ مه‌شکن:

  • زاویه تابش کم: نور به سمت پایین متمایل است تا از انکسار نور در مه جلوگیری شود.

  • لنز/شیشه مخصوص (شیاردار یا عدسی فلیچ): برای کنترل پراکندگی نور (پهن کردن پرتو به عرض)

  • توان متوسط ـ بالا: باید شدت نور کافی داشته باشد تا در شرایط ضعیف دید اثرگذار باشد

  • مقاومت به شرایط محیطی: ضدآب، گردوغبار، لرزش

  • معمولاً جدا از چراغ‌های اصلی و دارای کلید مجزا یا مد کنترلی در سیستم روشنایی

در کشنده‌ها، اهمیت مه‌شکن بیشتر است چون ارتفاع زیاد بدنه، فاصله زیاد تا سطح زمین، و نیاز به حرکت در مسیرهای طولانی و شرایط نامساعد جوی بیشتر دیده می‌شود.


۲. اجزای اصلی سیستم مه‌شکن

یک چراغ مه‌شکن معمولی (مثل آنچه ممکن است در پیلسان C7H‑480 باشد) شامل اجزای زیر است:

  1. لامپ یا منبع نور
    ممکن است هالوژن، LED یا HID باشد (بسته به تجهیز کارخانه یا ارتقاء).
    – هالوژن: رایج‌تر در خودروهای سنگین
    – LED: مصرف برق کمتر، عمر بیشتر
    – HID / زنون: بیشتر در خودروهای سبک، کمتر در سنگین

  2. بازتاب‌دهنده (Reflector)
    پشت منبع نور، جهت بازتاب دادن نور به جلو. بازتاب‌دهنده طراحی خاصی دارد تا پرتو نور را در زاویه مناسب هدایت کند.

  3. لنز/شیشه جلویی
    لنز شیشه‌ای یا پلی‌کربنات شفاف یا شیاردار که شکل و الگوی شیارها یا عدسی‌ها جهت توزیع مناسب نور طراحی شده است.

  4. قاب و بدنه چراغ
    محافظ، ساختار مکانیکی برای نصب چراغ روی سپر یا بدنه جلو، در برابر ارتعاشات، آب و گردوغبار مقاومت دارد.

  5. سیم‌کشی و اتصالات الکتریکی
    شامل سیم تغذیه مثبت، زمین، حفاظت از ولتاژ (فیوز)، سوئیچ یا کنترل روشن/خاموش، ممکن است اتصال به رله یا ماژول کنترلی.

  6. ماژول کنترل یا رله (اختیاری)
    اگر چراغ مه‌شکن بخشی از سیستم روشنایی هوشمند باشد، کنترل از طریق ماژول الکترونیکی هنگام فعال شدن نور پایین یا شرایط جوی می‌شود.

  7. واشر و عایق‌بندی
    برای جلوگیری از ورود آب و رطوبت به داخل چراغ.

در طراحی کامیون یا کشنده، ممکن است مجموعه چراغ‌ها به صورت واحد (چند چراغ در یک محفظه) نصب شده باشند، و چراغ مه‌شکن چپ، یکی از این زیرمجموعه‌ها باشد.


۳. سیستم‌های جانبی در ارتباط با چراغ مه‌شکن

در یک کشنده پیشرفته مانند پیلسان C7H‑480، ممکن است چراغ مه‌شکن با سیستم‌های زیر در ارتباط باشد:

  • سیم‌کشی مشترک با سیستم روشنایی روز (DRL) یا چراغ‌های جلو
    معمولاً کلید مه‌شکن فعال می‌شود وقتی نور پایین روشن باشد، یا از طریق ماژول مرکزی نور.

  • سیستم کنترل بدنه (BCM / Body Control Module)
    بعضی کامیون‌ها یک ماژول مرکزی دارند که کنترل چراغ‌ها، روشنایی، هشدارها و اجزای برقی را مدیریت می‌کند. در این حالت، فعال/غیرفعال کردن چراغ مه‌شکن از طریق BCM انجام می‌شود.

  • فیوز و رله محافظ
    فیوز برای حفاظت از مدار در برابر جریان اضافه، و رله برای سوئیچ کردن جریان بالا (با فرمانی کم جریان) کاربرد دارد.

  • سنسور شرایط آب و هوا یا سنسور دید (در طرح‌های پیشرفته)
    در بعضی خودروها وجود دارد که در شرایط مه ممکن است چراغ مه‌شکن به طور خودکار فعال شود یا هشدار دهد.

  • ارتباط با چراغ‌های عقب مه‌شکن
    در برخی کامیون‌ها چراغ مه‌شکن عقب و جلو هماهنگ‌اند و تنظیمات مشابهی دارند.


۴. مزایا و معایب

مزایا

  • بهبود دید در شرایط مه یا بارش شدید: نور افقی کم ارتفاع کمک می‌کند مسیر نزدیک‌تر به زمین روشن شود بدون پراکندگی به سمت مه.

  • افزایش ایمنی: کاهش خطا در شناسایی موانع نزدیک در شرایط نامساعد

  • مصرف انرژی نسبتاً پایین (خصوصاً اگر LED باشد)

  • اجباری بودن در برخی مقررات: در برخی کشورها استفاده از مه‌شکن جلو و عقب در شرایط خاص لازم است

معایب / محدودیت‌ها

  • در صورت طراحی نامناسب، ممکن است نور منعکس شده از مه (پراکندگی) باعث خیرگی شود

  • اگر زاویه نصب نامناسب باشد، نور به چشم رانندگان مقابل برود

  • مصرف برق اضافی (هرچند کم)

  • در شرایط عادی (هوای پاک) تأثیر چندانی ندارد و ممکن است مزاحم باشد

  • حساس به آلودگی لنز، خراش و رسوب آب/گردوغبار


۵. نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری پیشگیرانه

  • تمیز کردن لنز (شیشه جلو): به طور دوره‌ای، گردوغبار، نمک جاده، کرک یا ذرات را تمیز کنید

  • بررسی عایق‌بندی و واشرها: مطمئن شوید که درزها مهروموم‌اند تا آب و رطوبت وارد چراغ نشود

  • بازرسی سیم‌کشی و اتصالات: اطمینان از سلامت کابل‌ها، اتصالات محکم، بدون خوردگی

  • بررسی فیوز و رله‌ها در تابلو فیوز و محل رله‌ها

  • تنظیم زاویه چراغ: اگر چراغ به دلیل ضربه یا لرزش جابجا شده، زاویه آن باید دوباره تنظیم شود

  • تعویض به موقع لامپ‌ها قبل از اینکه کاملاً بسوزند

عیب‌یابی (روش معمول)

نشانه خرابی ممکن است علت باشد روش بررسی
چراغ روشن نمی‌شود سوختگی لامپ، قطع برق (فیوز)، سیم قطع، رله خراب، اتصال زمین نامناسب بررسی فیوز و رله، اندازه‌گیری ولتاژ در لامپ، چک کردن سیم و زمین
نور کم یا کدر لنز آلوده یا خراشیده، گردوغبار داخل چراغ، منبع نور ضعیف تمیز کردن لنز، باز کردن چراغ برای بررسی داخل، تعویض لامپ
نور پراکنده یا تابش زیاد به بالا تنظیم زاویه نامناسب، بازتاب‌دهنده نادرست تنظیم زاویه، بررسی مکانیکی ساختار چراغ
ورود رطوبت یا بخار داخل چراغ نقص در درزها یا واشرها بررسی واشرها، خشک کردن داخل، رفع عایق‌بندی
جرقه یا سوختن فیوز مکرر کوتاه داخلی، اتصال بد سیم، لامپ مناسب با ولتاژ بالا بررسی عایق سیم‌ها، مقاومت مدار، تعویض قطعات آسیب‌دیده

۶. علائم خرابی چراغ مه‌شکن چپ — چه چیزی ممکن است بینیم؟

اگر چراغ مه‌شکن سمت چپ کشنده پیلسان دچار مشکل باشد، ممکن است موارد زیر نمایان شود:

  1. چراغ چپ خاموش باشد ولی چراغ چپ کار کند

  2. نور چراغ چپ خیلی ضعیف‌تر از سمت چپ

  3. نوسان نور (خاموش و روشن شدن متناوب)

  4. ورود رطوبت یا شبنم به داخل چراغ

  5. گرمای غیرعادی یا بوی سوختگی (اگر اتصال کوتاه)

  6. تابش نور به بالا یا نامناسب

  7. فیوز مربوط به مدار آن مکرراً می‌سوزد

  8. صدای جرقه یا اختلال الکتریکی در مدار مربوط

در این وضعیت، ابتدا باید بررسی شود که آیا مشکل عمومی در سیستم برق (فیوز، رله، کنترل) وجود دارد یا مشکل خاص به این چراغ است.


۷. نتیجه‌گیری و پیشنهادات

  • چراغ مه‌شکن یکی از اجزای مهم نوردهی کمکی در شرایط نامساعد دید است، بخصوص در کشنده‌ها.

  • عملکرد خوب آن وابسته به طراحی لنز، بازتاب‌دهنده، زاویه نصب و کیفیت قطعات است.

  • برای پیلسان C7H‑480، احتمالاً چراغ مه‌شکن سمت چپ در ساختار چراغ جلو یا مجموعه چراغ‌های پایین سپر تعبیه شده است و از یک منبع نور استاندارد (مثلاً هالوژن یا LED) استفاده می‌کند.

  • نگهداری منظم، بررسی اتصالات و تنظیم زاویه از عوامل کلیدی دوام و عملکرد خوب هستند.

  • اگر چراغ مه‌شکن چپ دچار مشکل باشد، ابتدا برق، فیوز و سیم‌کشی را بررسی کن، سپس به بخش چراغ برس و در نهایت ممکن است نیاز به تعویض قطعه (لنز، لامپ، بازتاب‌دهنده) باشد.