سبد خرید شما خالی‌ست!

لوله سوخت کشنده دیما HT-490 ( کدفنی: 3695692 )

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC006839
6   امتیاز
6   امتیاز با خرید این کالا
1٬500٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.

عملکرد

لوله‌ی سوخت در یک خودروی سنگین دیزلی وظیفه دارد سوخت (گازوئیل یا دیزل) را از مخزن تا پمپ سوخت، انژکتورها، و یا واحد تزریق رسانده و در بعضی موارد نیز سوخت بازگشتی از انژکتورها یا بخش‌های دیگر را به مخزن بازگرداند.
در حالت «کِشنده» ممکن است منظور لوله‌ای باشد که سوخت را با فشار یا به صورت برگشتی (Return) به مخزن یا پمپ بازمی‌گرداند. این لوله باید بتواند فشار داخلی، لرزش، دما و شرایط محیطی سخت را تحمل کند.
برای کشنده دیما HT-490 که موتور دیزلی بزرگی دارد، این لوله بخشی از مسیر مهم تأمین سوخت موتور است.


اجزای اصلی

در این قطعه (لوله سوخت) اجزای زیر عمدتاً وجود دارند:

  • خود «لوله» یا تیوب فلزی یا ترکیبی (فلزی + شیلنگ) که رابط بین مخزن، پمپ و یا انژکتورهاست.

  • اتصالات (فلنج‌ها، بست‌ها، کوپلینگ‌ها) برای اتصال لوله به دیگر اجزا.

  • بست‌ها و نگه‌دارنده‌ها برای مهار لوله روی شاسی یا دیگر قطعات، جهت جلوگیری از لرزش و ساییدگی.

  • ممکن است شیلنگ فشار بالا یا لوله‌ی برگشتی نیز باشد که سوختی که مصرف نشده را به مخزن بازمی‌گرداند.

  • در مسیر ممکن است بریچ (قوس) یا خم ‌باشد تا از حرکت موتور و لرزش جذب شود.

  • پوشش یا عایق حرارتی یا محافظ در محیط‌هایی که لوله ممکن است در معرض دمای بالا یا شرایط خورنده باشد.


سیستم‌های جانبی

  • مخزن سوخت: لوله باید با مخزن هماهنگ باشد و فشار معکوس برگشت را تحمل کند.

  • پمپ سوخت: فشار تولید شده توسط پمپ بر لوله اثر دارد (فشار خروج یا فشار برگشت).

  • سیستم انژکتور/تزریق سوخت: مسیر لوله‌ها باید کیفیت بالایی داشته باشد تا ورود هوا، نشتی، یا ضربه بر جریان سوخت رخ ندهد.

  • سیستم فیلتراسیون: فیلتر سوخت قبل یا بعد لوله وجود دارد و اگر لوله خراب باشد، ممکن است فیلتراسیون نیز تحت تأثیر قرار گیرد.

  • سیستم برگشت سوخت (Return): اگر لوله مورد نظر لوله‌ی برگشتی باشد، باید با سیال سوخت داغ، برگشتی و احتمالاً تحت فشار کار کند.

  • سیستم نگهداری و ثابت سازی لوله: به منظور جلوگیری از خردگی، ارتعاش، سایش با شاسی.


مزایا

  • فراهم کردن مسیر ایمن و قابل اعتماد برای انتقال سوخت، که عملکرد موتور را تضمین می‌کند.

  • اگر کیفیت خوبی داشته باشد، موجب بهبود کارکرد موتور، کاهش لرزش، کاهش نشتی و حفظ فشار صحیح می‌شود.

  • با طراحی مناسب، می‌تواند دوام بالایی داشته باشد، هزینه تعمیرات را کاهش دهد.

  • سیستم لوله‌های سوخت مناسب می‌تواند کارایی موتور، مصرف سوخت و آلایندگی را بهبود دهد، چرا که تأمین سوخت با کیفیت و فشار درست است.


معایب

  • اگر لوله کیفیت پایینی داشته باشد، می‌تواند منبع نشتی سوخت شود که خطر آتش‌سوزی و آلودگی محیطی دارد.

  • تحت شرایط دمای بالا، لرزش زیاد یا نصب ناصحیح، ممکن است ترک بخورد، بشکند یا از محل اتصالات جدا شود.

  • هزینه‌ی تعمیر یا جایگزینی لوله‌های سوخت در خودروهای سنگین ممکن است بالا باشد، به ویژه اگر نیاز به دسترسی سخت داشته باشند.

  • احتمال مسدود شدن یا خوردگی داخلی در اثر ناخالصی‌های سوخت، که می‌تواند تأثیر منفی بر عملکرد موتور داشته باشد.


نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری

  • بررسی بصری لوله‌ها برای نشتی، ترک، سائیدگی یا خوردگی.

  • اطمینان از اینکه بست‌ها محکم هستند و لوله تحت فشار بیش از حد نیست.

  • اطمینان از اینکه مسیر لوله از اجزای داغ موتور یا قسمت‌های تحت فشار به دور است یا دارای عایق محافظ است.

  • تعویض لوله یا شیلنگ‌ها براساس برنامه‌ی سرویس توصیه شده سازنده یا اگر مشخصه‌های ظاهری نشان ‌دهند که در حال تخریب هستند.

  • استفاده از سوخت با کیفیت و نگهداری فیلترهای سوخت؛ چون لوله تحت تأثیر کیفیت سوخت قرار دارد.

عیب‌یابی و علائم خرابی

علائم زیر ممکن است نشان‌دهندهٔ خرابی لوله سوخت باشند:

  • نشتی سوخت: بوی گازوئیل، قطره‌های سوخت زیر خودرو، رطوبت یا تراوش در اطراف لوله یا اتصالات.

  • افت فشار سوخت یا عملکرد ضعیف موتور: اگر لوله مسدود شده باشد یا نشتی داشته باشد، ممکن است موتور کم‌قدرت شود یا گازوئیل به‌درستی تأمین نشود.

  • سروصدا یا لرزش غیرعادی: لوله‌ای که تثبیت نشده یا شل شده باشد ممکن است بلرزاند یا با دیگر قطعات برخورد کند.

  • خطا در سیستم تزریق یا روشن نشدن موتور: اگر لوله‌ی برگشتی یا تغذیه‌ای خراب باشد، فشار سوخت ممکن است کافی نباشد.

  • بوی سوخت یا آتش‌سوزی پتانسیل: نشتی سوخت در فضای موتور ممکن است مخاطره‌آمیز باشد.

  • فرسودگی، خم‌شدگی یا خوردگی خارجی لوله: لوله‌ای که به‌طور واضح آسیب دیده، باید تعویض شود.


نتیجه‌گیری

لوله‌ی سوخت (کُد فنی ۳۶۹۵۶۹۲) برای کشنده دیما HT-490 اگر به‌درستی طراحی، نصب و نگهداری شده باشد، یکی از قسمت‌‌های حیاتی مسیر تغذیه سوخت موتور است. عملکرد سالم آن به تأمین سوخت بهینه، ایمنی بالاتر، مصرف کارا و کاهش خرابی‌های موتور کمک می‌کند. ولی همان‌طور که توضیح داده شد، اگر این لوله ضعف داشته باشد—مثلاً نشتی، خوردگی، تثبیت نامناسب یا انسداد—می‌تواند باعث مشکلات جدی شود، از جمله افت عملکرد موتور، افزایش مصرف، نگرانی‌های ایمنی و هزینه‌های تعمیر بالا. به‌عنوان پیشنهاد نهایی: توصیه می‌شود برنامه سرویس دوره‌ای برای بررسی و تعویض این لوله یا اتصالات مرتبط داشته باشید، و در صورت مشاهده هر یک از علائم خرابی سریعاً اقدام نمایید.

عملکرد

لوله‌ی سوخت در یک خودروی سنگین دیزلی وظیفه دارد سوخت (گازوئیل یا دیزل) را از مخزن تا پمپ سوخت، انژکتورها، و یا واحد تزریق رسانده و در بعضی موارد نیز سوخت بازگشتی از انژکتورها یا بخش‌های دیگر را به مخزن بازگرداند.
در حالت «کِشنده» ممکن است منظور لوله‌ای باشد که سوخت را با فشار یا به صورت برگشتی (Return) به مخزن یا پمپ بازمی‌گرداند. این لوله باید بتواند فشار داخلی، لرزش، دما و شرایط محیطی سخت را تحمل کند.
برای کشنده دیما HT-490 که موتور دیزلی بزرگی دارد، این لوله بخشی از مسیر مهم تأمین سوخت موتور است.


اجزای اصلی

در این قطعه (لوله سوخت) اجزای زیر عمدتاً وجود دارند:

  • خود «لوله» یا تیوب فلزی یا ترکیبی (فلزی + شیلنگ) که رابط بین مخزن، پمپ و یا انژکتورهاست.

  • اتصالات (فلنج‌ها، بست‌ها، کوپلینگ‌ها) برای اتصال لوله به دیگر اجزا.

  • بست‌ها و نگه‌دارنده‌ها برای مهار لوله روی شاسی یا دیگر قطعات، جهت جلوگیری از لرزش و ساییدگی.

  • ممکن است شیلنگ فشار بالا یا لوله‌ی برگشتی نیز باشد که سوختی که مصرف نشده را به مخزن بازمی‌گرداند.

  • در مسیر ممکن است بریچ (قوس) یا خم ‌باشد تا از حرکت موتور و لرزش جذب شود.

  • پوشش یا عایق حرارتی یا محافظ در محیط‌هایی که لوله ممکن است در معرض دمای بالا یا شرایط خورنده باشد.


سیستم‌های جانبی

  • مخزن سوخت: لوله باید با مخزن هماهنگ باشد و فشار معکوس برگشت را تحمل کند.

  • پمپ سوخت: فشار تولید شده توسط پمپ بر لوله اثر دارد (فشار خروج یا فشار برگشت).

  • سیستم انژکتور/تزریق سوخت: مسیر لوله‌ها باید کیفیت بالایی داشته باشد تا ورود هوا، نشتی، یا ضربه بر جریان سوخت رخ ندهد.

  • سیستم فیلتراسیون: فیلتر سوخت قبل یا بعد لوله وجود دارد و اگر لوله خراب باشد، ممکن است فیلتراسیون نیز تحت تأثیر قرار گیرد.

  • سیستم برگشت سوخت (Return): اگر لوله مورد نظر لوله‌ی برگشتی باشد، باید با سیال سوخت داغ، برگشتی و احتمالاً تحت فشار کار کند.

  • سیستم نگهداری و ثابت سازی لوله: به منظور جلوگیری از خردگی، ارتعاش، سایش با شاسی.


مزایا

  • فراهم کردن مسیر ایمن و قابل اعتماد برای انتقال سوخت، که عملکرد موتور را تضمین می‌کند.

  • اگر کیفیت خوبی داشته باشد، موجب بهبود کارکرد موتور، کاهش لرزش، کاهش نشتی و حفظ فشار صحیح می‌شود.

  • با طراحی مناسب، می‌تواند دوام بالایی داشته باشد، هزینه تعمیرات را کاهش دهد.

  • سیستم لوله‌های سوخت مناسب می‌تواند کارایی موتور، مصرف سوخت و آلایندگی را بهبود دهد، چرا که تأمین سوخت با کیفیت و فشار درست است.


معایب

  • اگر لوله کیفیت پایینی داشته باشد، می‌تواند منبع نشتی سوخت شود که خطر آتش‌سوزی و آلودگی محیطی دارد.

  • تحت شرایط دمای بالا، لرزش زیاد یا نصب ناصحیح، ممکن است ترک بخورد، بشکند یا از محل اتصالات جدا شود.

  • هزینه‌ی تعمیر یا جایگزینی لوله‌های سوخت در خودروهای سنگین ممکن است بالا باشد، به ویژه اگر نیاز به دسترسی سخت داشته باشند.

  • احتمال مسدود شدن یا خوردگی داخلی در اثر ناخالصی‌های سوخت، که می‌تواند تأثیر منفی بر عملکرد موتور داشته باشد.


نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری

  • بررسی بصری لوله‌ها برای نشتی، ترک، سائیدگی یا خوردگی.

  • اطمینان از اینکه بست‌ها محکم هستند و لوله تحت فشار بیش از حد نیست.

  • اطمینان از اینکه مسیر لوله از اجزای داغ موتور یا قسمت‌های تحت فشار به دور است یا دارای عایق محافظ است.

  • تعویض لوله یا شیلنگ‌ها براساس برنامه‌ی سرویس توصیه شده سازنده یا اگر مشخصه‌های ظاهری نشان ‌دهند که در حال تخریب هستند.

  • استفاده از سوخت با کیفیت و نگهداری فیلترهای سوخت؛ چون لوله تحت تأثیر کیفیت سوخت قرار دارد.

عیب‌یابی و علائم خرابی

علائم زیر ممکن است نشان‌دهندهٔ خرابی لوله سوخت باشند:

  • نشتی سوخت: بوی گازوئیل، قطره‌های سوخت زیر خودرو، رطوبت یا تراوش در اطراف لوله یا اتصالات.

  • افت فشار سوخت یا عملکرد ضعیف موتور: اگر لوله مسدود شده باشد یا نشتی داشته باشد، ممکن است موتور کم‌قدرت شود یا گازوئیل به‌درستی تأمین نشود.

  • سروصدا یا لرزش غیرعادی: لوله‌ای که تثبیت نشده یا شل شده باشد ممکن است بلرزاند یا با دیگر قطعات برخورد کند.

  • خطا در سیستم تزریق یا روشن نشدن موتور: اگر لوله‌ی برگشتی یا تغذیه‌ای خراب باشد، فشار سوخت ممکن است کافی نباشد.

  • بوی سوخت یا آتش‌سوزی پتانسیل: نشتی سوخت در فضای موتور ممکن است مخاطره‌آمیز باشد.

  • فرسودگی، خم‌شدگی یا خوردگی خارجی لوله: لوله‌ای که به‌طور واضح آسیب دیده، باید تعویض شود.


نتیجه‌گیری

لوله‌ی سوخت (کُد فنی ۳۶۹۵۶۹۲) برای کشنده دیما HT-490 اگر به‌درستی طراحی، نصب و نگهداری شده باشد، یکی از قسمت‌‌های حیاتی مسیر تغذیه سوخت موتور است. عملکرد سالم آن به تأمین سوخت بهینه، ایمنی بالاتر، مصرف کارا و کاهش خرابی‌های موتور کمک می‌کند. ولی همان‌طور که توضیح داده شد، اگر این لوله ضعف داشته باشد—مثلاً نشتی، خوردگی، تثبیت نامناسب یا انسداد—می‌تواند باعث مشکلات جدی شود، از جمله افت عملکرد موتور، افزایش مصرف، نگرانی‌های ایمنی و هزینه‌های تعمیر بالا. به‌عنوان پیشنهاد نهایی: توصیه می‌شود برنامه سرویس دوره‌ای برای بررسی و تعویض این لوله یا اتصالات مرتبط داشته باشید، و در صورت مشاهده هر یک از علائم خرابی سریعاً اقدام نمایید.