سبد خرید شما خالی‌ست!

لوله بخاری کشنده دیما HT-490 ( کد فنی : 8125310 )

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC006849
10   امتیاز
10   امتیاز با خرید این کالا
2٬700٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.

عملکرد

این لوله بخاری (به‌عنوان «لوله بخاری جلو اتاق») معمولاً ارتباط‌دهنده جریان آب گرم موتور یا مبدل گرمایی به بخش بخاری کابین یا سیستم گرمایشی داخل کابین است. به عبارت دیگر، وقتی موتور گرم می‌شود، آب گرم یا سیال خنک‌کننده گرم‌شده از موتور یا هسته رادیاتور بخاری عبور می‑کند و این لوله بخاری مسیر جریان را به سمت مبدل بخاری کابین باز می‌کند؛ در نتیجه گرمای اضافی موتور یا آب گرم به داخل کابین منتقل می‌شود تا گرمایش کابین فراهم گردد.
بنابراین نقش اصلی آن: انتقال آب گرم (یا سیال گرم‌شده) از موتور/در نزدیکی جلو اتاق به ورودی مبدل بخاری کابین است.


اجزای اصلی

اگرچه خود «لوله بخاری» یک قطعه نسبتاً ساده است، ولی بخش‌های مرتبط و مؤلفه‌های وابسته آن شامل می‌شوند:

  • لوله فلزی یا شلنگ مقاوم در دمای بالا (اغلب فلزی یا ترکیبی لاستیک/فلز) که آب گرم را انتقال می‌دهد.

  • اتصالات (فلنج، بست، گوه یا واشر) که لوله را به موتور یا مبدل بخاری متصل می‌کنند.

  • درزگیر (واشر) برای جلوگیری از نشت آب یا سیال گرم.

  • بست‌ها یا نگهدارنده‌های لوله که لوله را در مسیر خود ثابت نگه می‌دارد و از لرزش یا برخورد با سایر قطعات جلوگیری می‌کند.

  • مبدل بخاری (که در کابین قرار دارد) و ارتباط آن با لوله؛ و نیز شیر یا ولو بخاری (در بعضی سیستم‌ها) که جریان سیال به بخاری را کنترل می‌کند.


سیستم‌های جانبی مرتبط

  • سیستم خنک‌کننده موتور: از آنجا که این لوله بخشی از مسیر آب یا سیال گرم موتور است، عملکرد صحیح سیستم خنک‌کننده (رادیاتور، پمپ آب، ترموستات) اهمیت دارد.

  • مبدل بخاری کابین: بخاری داخل کابین وابسته به جریان آب گرم است که این لوله تأمین‌کننده آن است.

  • شیر کنترل یا ولو بخاری (در صورت وجود): برای کنترل ورود یا خروج آب گرم به مبدل بخاری.

  • لوله‌های برگشت آب (پس از عبور از مبدل بخاری) به سیستم خنک‌کننده موتور.

  • اتصالات و بست‌ها، مسیر لوله‌کشی، محفظه‌های عایق یا محافظت از لوله در برابر لرزش یا گرمای شدید موتور.


مزایا

  • تأمین گرمایش کابین راننده: با عبور آب گرم موتور به سمت کابین، شرایط راحت‌تر برای راننده فراهم می‌شود.

  • استفاده از ضایعات حرارتی موتور برای گرمایش (بهینه‌سازی انرژی): به جای هدررفت گرمای موتور، بخشی از آن به گرمایش کابین منتقل می‌شود.

  • ساده بودن طراحی نسبتاً: قطعه کم‌حرکت، با نگهداری ساده‌تر نسبت به قطعات مکانیکی پیچیده‌تر.


معایب

  • حساسیت به نشت: به دلیل دما و فشار آب گرم، لوله و اتصالات در معرض نشت هستند.

  • حساسیت به خوردگی یا ترکیدن: لوله ممکن است به مرور زمان به علت حرارت بالا و لرزش موتور دچار ترک یا خوردگی شود.

  • تاثیرگذار بر عملکرد بخاری کابین: اگر این قطعه خراب شود، گرمایش کابین کمتر یا قطع شود که ممکن است آسایش راننده را کاهش دهد.

  • اگر بخاری قطع شود ممکن است راننده بیشتر گرمای موتور را به سیستم خنک‌کننده بازگردانده و فشار بیشتری بر سیستم خنک‌کننده وارد شود.


نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری:

  • بازدید مرتب لوله و اتصالات برای نشتی، ترک، پوسیدگی یا خوردگی.

  • بررسی اینکه بست‌ها و نگهدارنده‌ها محکم باشند و لوله در تماس با قطعات متحرک یا منابع گرمای شدید نباشد.

  • اطمینان از سالم بودن واشرها و درزگیرها.

  • بررسی عملکرد بخاری کابین: اگر گرمایش ضعیف شده، ممکن است علت در مسیر این لوله باشد.

  • تمیزکاری مسیر لوله (در صورت وجود رسوب یا گرفتگی) یا کنترل جریان آب.

  • زمانی که موتور گرم می‌شود، بررسی دمای ورود و خروج از مبدل بخاری (اگر امکان دارد) تا اطمینان حاصل شود که جریان آب گرم برقرار است.

عیب‌یابی:

  • اگر بخاری کابین گرم نمی‌شود یا دیر گرم می‌شود → بررسی این لوله و مسیر جریان آب.

  • اگر سطح آب خنک‌کننده موتور پایین است یا نشت مشاهده می‌شود → ممکن است این لوله نشتی داشته باشد.

  • اگر صدای لرزش، برخورد لوله با قطعات دیگر یا ترکیدن صوتی شنیده شود → احتمال ترک یا آسیب در لوله وجود دارد.

  • بررسی گرم شدن بیش از حد لوله یا بخش جلوی اتاق (نزدیکی لوله) که ممکن است نشتی گرم یا جریان ناصحیح را نشان دهد.


علائم خرابی

  • کاهش یا نبود گرمایش کابین راننده.

  • وجود رطوبت یا قطرات آب در جلوی اتاق یا زیر داشبورد (در مسیر لوله).

  • بوی مایع خنک‌کننده در کابین یا بوی دود ناشی از گرم شدن بیش از حد لوله یا سیال.

  • بالا رفتن دمای موتور (زیرا جریان آب از موتور به بخاری و بازگشت ممکن است مشکل پیدا کند) یا فشار بالای سیستم خنک‌کننده.

  • مشاهده ترک، خوردگی، زنگ زدگی یا ضعف در اتصالات لوله.


نتیجه‌گیری

لوله بخاری (کد فنی ۸۱۲۵۳۱۰) در کشنده دیما HT‑490، بخشی مهم از سیستم گرمایشی کابین و در ارتباط با سیستم خنک‌کننده موتور است. عملکرد سالم این قطعه باعث آسایش راننده و بهره‌وری بهتر سیستم حرارتی/خنک‌کننده می‌شود. از سوی دیگر، خرابی آن می‌تواند منجر به کاهش گرمایش کابین، نشت مایع خنک‌کننده و حتی آسیب به موتور یا سیستم خنک‌کننده شود. بنابراین نگهداری منظم، بازدید دوره‌ای و توجه به علائم اولیه خرابی بسیار مهم است تا از هزینه‌های ناشی از آسیب گسترده‌تر جلوگیری گردد.

عملکرد

این لوله بخاری (به‌عنوان «لوله بخاری جلو اتاق») معمولاً ارتباط‌دهنده جریان آب گرم موتور یا مبدل گرمایی به بخش بخاری کابین یا سیستم گرمایشی داخل کابین است. به عبارت دیگر، وقتی موتور گرم می‌شود، آب گرم یا سیال خنک‌کننده گرم‌شده از موتور یا هسته رادیاتور بخاری عبور می‑کند و این لوله بخاری مسیر جریان را به سمت مبدل بخاری کابین باز می‌کند؛ در نتیجه گرمای اضافی موتور یا آب گرم به داخل کابین منتقل می‌شود تا گرمایش کابین فراهم گردد.
بنابراین نقش اصلی آن: انتقال آب گرم (یا سیال گرم‌شده) از موتور/در نزدیکی جلو اتاق به ورودی مبدل بخاری کابین است.


اجزای اصلی

اگرچه خود «لوله بخاری» یک قطعه نسبتاً ساده است، ولی بخش‌های مرتبط و مؤلفه‌های وابسته آن شامل می‌شوند:

  • لوله فلزی یا شلنگ مقاوم در دمای بالا (اغلب فلزی یا ترکیبی لاستیک/فلز) که آب گرم را انتقال می‌دهد.

  • اتصالات (فلنج، بست، گوه یا واشر) که لوله را به موتور یا مبدل بخاری متصل می‌کنند.

  • درزگیر (واشر) برای جلوگیری از نشت آب یا سیال گرم.

  • بست‌ها یا نگهدارنده‌های لوله که لوله را در مسیر خود ثابت نگه می‌دارد و از لرزش یا برخورد با سایر قطعات جلوگیری می‌کند.

  • مبدل بخاری (که در کابین قرار دارد) و ارتباط آن با لوله؛ و نیز شیر یا ولو بخاری (در بعضی سیستم‌ها) که جریان سیال به بخاری را کنترل می‌کند.


سیستم‌های جانبی مرتبط

  • سیستم خنک‌کننده موتور: از آنجا که این لوله بخشی از مسیر آب یا سیال گرم موتور است، عملکرد صحیح سیستم خنک‌کننده (رادیاتور، پمپ آب، ترموستات) اهمیت دارد.

  • مبدل بخاری کابین: بخاری داخل کابین وابسته به جریان آب گرم است که این لوله تأمین‌کننده آن است.

  • شیر کنترل یا ولو بخاری (در صورت وجود): برای کنترل ورود یا خروج آب گرم به مبدل بخاری.

  • لوله‌های برگشت آب (پس از عبور از مبدل بخاری) به سیستم خنک‌کننده موتور.

  • اتصالات و بست‌ها، مسیر لوله‌کشی، محفظه‌های عایق یا محافظت از لوله در برابر لرزش یا گرمای شدید موتور.


مزایا

  • تأمین گرمایش کابین راننده: با عبور آب گرم موتور به سمت کابین، شرایط راحت‌تر برای راننده فراهم می‌شود.

  • استفاده از ضایعات حرارتی موتور برای گرمایش (بهینه‌سازی انرژی): به جای هدررفت گرمای موتور، بخشی از آن به گرمایش کابین منتقل می‌شود.

  • ساده بودن طراحی نسبتاً: قطعه کم‌حرکت، با نگهداری ساده‌تر نسبت به قطعات مکانیکی پیچیده‌تر.


معایب

  • حساسیت به نشت: به دلیل دما و فشار آب گرم، لوله و اتصالات در معرض نشت هستند.

  • حساسیت به خوردگی یا ترکیدن: لوله ممکن است به مرور زمان به علت حرارت بالا و لرزش موتور دچار ترک یا خوردگی شود.

  • تاثیرگذار بر عملکرد بخاری کابین: اگر این قطعه خراب شود، گرمایش کابین کمتر یا قطع شود که ممکن است آسایش راننده را کاهش دهد.

  • اگر بخاری قطع شود ممکن است راننده بیشتر گرمای موتور را به سیستم خنک‌کننده بازگردانده و فشار بیشتری بر سیستم خنک‌کننده وارد شود.


نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری:

  • بازدید مرتب لوله و اتصالات برای نشتی، ترک، پوسیدگی یا خوردگی.

  • بررسی اینکه بست‌ها و نگهدارنده‌ها محکم باشند و لوله در تماس با قطعات متحرک یا منابع گرمای شدید نباشد.

  • اطمینان از سالم بودن واشرها و درزگیرها.

  • بررسی عملکرد بخاری کابین: اگر گرمایش ضعیف شده، ممکن است علت در مسیر این لوله باشد.

  • تمیزکاری مسیر لوله (در صورت وجود رسوب یا گرفتگی) یا کنترل جریان آب.

  • زمانی که موتور گرم می‌شود، بررسی دمای ورود و خروج از مبدل بخاری (اگر امکان دارد) تا اطمینان حاصل شود که جریان آب گرم برقرار است.

عیب‌یابی:

  • اگر بخاری کابین گرم نمی‌شود یا دیر گرم می‌شود → بررسی این لوله و مسیر جریان آب.

  • اگر سطح آب خنک‌کننده موتور پایین است یا نشت مشاهده می‌شود → ممکن است این لوله نشتی داشته باشد.

  • اگر صدای لرزش، برخورد لوله با قطعات دیگر یا ترکیدن صوتی شنیده شود → احتمال ترک یا آسیب در لوله وجود دارد.

  • بررسی گرم شدن بیش از حد لوله یا بخش جلوی اتاق (نزدیکی لوله) که ممکن است نشتی گرم یا جریان ناصحیح را نشان دهد.


علائم خرابی

  • کاهش یا نبود گرمایش کابین راننده.

  • وجود رطوبت یا قطرات آب در جلوی اتاق یا زیر داشبورد (در مسیر لوله).

  • بوی مایع خنک‌کننده در کابین یا بوی دود ناشی از گرم شدن بیش از حد لوله یا سیال.

  • بالا رفتن دمای موتور (زیرا جریان آب از موتور به بخاری و بازگشت ممکن است مشکل پیدا کند) یا فشار بالای سیستم خنک‌کننده.

  • مشاهده ترک، خوردگی، زنگ زدگی یا ضعف در اتصالات لوله.


نتیجه‌گیری

لوله بخاری (کد فنی ۸۱۲۵۳۱۰) در کشنده دیما HT‑490، بخشی مهم از سیستم گرمایشی کابین و در ارتباط با سیستم خنک‌کننده موتور است. عملکرد سالم این قطعه باعث آسایش راننده و بهره‌وری بهتر سیستم حرارتی/خنک‌کننده می‌شود. از سوی دیگر، خرابی آن می‌تواند منجر به کاهش گرمایش کابین، نشت مایع خنک‌کننده و حتی آسیب به موتور یا سیستم خنک‌کننده شود. بنابراین نگهداری منظم، بازدید دوره‌ای و توجه به علائم اولیه خرابی بسیار مهم است تا از هزینه‌های ناشی از آسیب گسترده‌تر جلوگیری گردد.