سبد خرید شما خالی‌ست!

لولای درب چپ کشنده دیما HT-490

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC006864
16   امتیاز
16   امتیاز با خرید این کالا
4٬000٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
لولای درب چپ (Left Door Hinge) در نقش نقطه اتصال بین درب و بدنهٔ کابین است. این لولا امکان باز و بسته شدن درب را فراهم می‌کند، ضمن اینکه باید وزن درب و بارهای جانبی (مثلاً فشار باد، ارتعاشات، ضربه) را تحمل کند. در کشنده‌ای مثل دیما HT‑490، درب کابین معمولاً سنگین است (به دلیل پانل‌های عایق، شیشه، قاب درب، یراق‌آلات، دسته‌ها و غیره)، بنابراین لولا باید مقاومت مکانیکی کافی داشته باشد، حرکت روان داشته باشد، و در برابر رطوبت، گرد و غبار، و عوامل محیطی دوام بیاورد.

تعریف و عملکرد

  • لولای درب چپ (Left Door Hinge) در نقش نقطه اتصال بین درب و بدنهٔ کابین است. این لولا امکان باز و بسته شدن درب را فراهم می‌کند، ضمن اینکه باید وزن درب و بارهای جانبی (مثلاً فشار باد، ارتعاشات، ضربه) را تحمل کند.

  • در کشنده‌ای مثل دیما HT‑490، درب کابین معمولاً سنگین است (به دلیل پانل‌های عایق، شیشه، قاب درب، یراق‌آلات، دسته‌ها و غیره)، بنابراین لولا باید مقاومت مکانیکی کافی داشته باشد، حرکت روان داشته باشد، و در برابر رطوبت، گرد و غبار، و عوامل محیطی دوام بیاورد.


اجزای اصلی لولا

یک لولای درب خودرو سنگین معمولاً شامل اجزای زیر است:

  1. پایه یا پایه‌های لولا: بخشی که به چارچوب بدنه کابین جوش یا پیچ می‌شود.

  2. میله محوری (پین لولا): قطعه‌ای که روی آن لولا حول یک محور می‌گردد.

  3. کاپ یا چشمی لولای متحرک: بخش متصل به درب که روی پین لولا قرار می‌گیرد.

  4. بوش‌ها یا یاتاقان‌ها (در برخی ساختارها): برای کاهش سایش، روان‌سازی حرکت، و حفظ فاصله مناسب بین قطعات فلزی.

  5. پوشش‌ها یا غلاف‌ها: برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار، رطوبت، مواد خورنده.

  6. مکانیسم تنظیم: در بعضی لولاها پیچ یا قطعه‌ای برای تنظیم فاصله درب از بدنه (هم‌راستایی) وجود دارد.


سیستم‌های جانبی

لولای درب با چند سیستم جانبی ارتباط دارد:

  • مکانیزم قفل و بند درب: وقتی درب بسته می‌شود، لولا باید موقعیت دقیق را فراهم کند تا قفل درست در جای خود قرار گیرد.

  • سیستم عایق‌بندی (Weather stripping): لاستیک‌ها یا درزگیرها در دور درب برای جلوگیری از نفوذ آب و هوا نیاز دارند درب دقیقاً هم‌راستا باشد.

  • اتصالات برق / سیم‌کشی (در صورت وجود شیشه برقی، آینه برقی، اسپیکر، نور، قفل مرکزی): سیم‌ها معمولاً از درب عبور می‌کنند و لولا باید امکان باز و بسته شدن را بدون کشیدگی یا آسیب به سیم‌ها بدهد.

  • روکش رنگ یا ضد زنگ: برای حفاظت در برابر زنگ‌زدگی، باد، باران و شرایط محیطی سخت.


مزایا

اگر لولای درب چپ دیما HT‑490 درست طراحی و ساخته شده باشد، مزایای زیر قابل انتظار است:

  • مقاومت بالا در برابر وزن و ضربه (درب‌های سنگین خودروهای سنگین معمولاً فشار زیادی تحمل می‌کنند).

  • حرکت نرم و بدون لقی زیاد در باز و بسته شدن.

  • دوام بالا در محیط‌های پر از گرد و غبار، شرایط آب و هوایی نامساعد که برای حمل و نقل بین شهری و بین‌کشوری رایج است.

  • امکان تنظیم هم‌راستایی بعد از ضربه یا استفاده طولانی‌مدت.


معایب / نقاط ضعف ممکن

برخی چالش‌ها یا نقاط ضعف که ممکن است بروز کنند:

  • زنگ‌زدگی و خوردگی در مناطق اتصال به بدنه در اثر نفوذ آب و رطوبت، مخصوصاً در زمستان‌ها یا مناطق با ریزگرد.

  • سایش یا لقی محور لولا به مرور زمان بر اثر استفاده زیاد، ارتعاشات زیاد، عدم روان‌کاری مناسب.

  • خرابی بوش یا یاتاقان اگر دارد، می‌تواند باعث صدای مزاحم، سختی حرکت، یا ایجاد لقی در درب شود.

  • خرابی پوشش‌ها یا لاستیک‌ها / آب‌بندی لولا که باعث نفوذ آب یا گرد و گرد و خاک به داخل درب یا بدنه شود.

  • تنظیم نبودن هم‌راستایی، که باعث سایش قفل، فشار روی لاستیک آب‌بندی، تماس ناخواسته لبه‌های درب با بدنه، و ایجاد صدا میشود.


نگهداری و عیب‌یابی

برای اینکه لولا درب چپ عملکرد خوب داشته باشد و طول عمر آن زیاد شود:

  1. روان‌کاری منظم
    استفاده از گریس مناسب یا اسپری ضد سایش بر روی محور لولا، بوش‌ها، بسته به طراحی. معمولاً هر چند هزار کیلومتر بررسی و روان‌کاری شود.

  2. تمیز نگه‌داشتن
    پاک کردن گرد و خاک، گل و لای، رسوبات آب و نمک (در جاده‌ها و برف) از اطراف لولا و مفصل‌ها.

  3. بازرسی فیزیکی دوره‌ای
    بررسی آیا لولا دچار ترک خوردگی است؟ آیا پیچ یا جوش در پایه لولا شل یا خورده است؟ آیا لولا حرکتی نرم دارد یا لقی دارد؟ صدا می‌دهد یا خیر؟

  4. تنظیم هم‌راستایی درب
    اگر درب بعد از استفاده طولانی یا ضربه کج شده باشد، نیاز به تنظیم پیچ‌های پایه لولا یا حتی تعویض بوش‌ها است.

  5. جلوگیری از تنش‌های اضافی
    مثلاً اجازه ندهید درب بر اثر باد (در باد زیاد) ضربه بخورد، باز بماند تحت فشار زیاد، یا اتصالات برقی در درب دچار کشیدگی شوند.


علائم خرابی

مواردی که نشان دهند لولای درب چپ نیاز به تعمیر یا تعویض دارد:

  • لُقی زیاد درب وقتی بسته است یا هنگام باز و بسته کردن، احساس تکان یا حرکت اضافی دارد.

  • صدای جیر، تق تق، ساییده شدن هنگام باز و بسته کردن درب.

  • سختی در حرکت درب هنگام باز شدن یا بسته شدن، نیاز به فشار بیشتر.

  • باز ماندن درب یا بسته نشدن کامل یا عدم قفل محکم به دلیل هم‌راستایی نامناسب.

  • سایش رنگ یا پوسته شدن رنگ یا زنگ‌زدگی در اطراف لولا یا اطراف پایه لولا.

  • خوردگی یا ترک‌ خوردگی در پایه لولا یا بدنه در قسمت اتصال.

  • آسیب به سیم‌کشی یا قطعات الکتریکی داخل درب مثلاً اگر سیم‌ها کش بیایند یا قطع شوند.


نتیجه‌گیری

لولای درب چپ کشنده دیما HT‑490 یکی از قطعات مهم است که در کاربری روزمره خودرو سنگین تأثیر جدی دارد. طراحی مناسب و ساخت با مواد مرغوب در این قطعه می‌تواند:

  • عمر درب را افزایش دهد،

  • ایمنی درب و کابین را تضمین کند،

  • راحتی راننده را در استفاده کاهش صدا و ارتعاش افزایش دهد،

  • هزینه‌های نگهداری و تعمیر را کاهش دهد.

اما اگر مراقبت نشود، لولا می‌تواند منبع مشکلاتی مانند صدا، لرزش، ورود آب، ساییدگی لاستیک درزگیر، و حتی خطرات ایمنی ناشی از درب که ممکن است به طور کامل بسته نشود یا باز شود در حین حرکت باشد.

تعریف و عملکرد

  • لولای درب چپ (Left Door Hinge) در نقش نقطه اتصال بین درب و بدنهٔ کابین است. این لولا امکان باز و بسته شدن درب را فراهم می‌کند، ضمن اینکه باید وزن درب و بارهای جانبی (مثلاً فشار باد، ارتعاشات، ضربه) را تحمل کند.

  • در کشنده‌ای مثل دیما HT‑490، درب کابین معمولاً سنگین است (به دلیل پانل‌های عایق، شیشه، قاب درب، یراق‌آلات، دسته‌ها و غیره)، بنابراین لولا باید مقاومت مکانیکی کافی داشته باشد، حرکت روان داشته باشد، و در برابر رطوبت، گرد و غبار، و عوامل محیطی دوام بیاورد.


اجزای اصلی لولا

یک لولای درب خودرو سنگین معمولاً شامل اجزای زیر است:

  1. پایه یا پایه‌های لولا: بخشی که به چارچوب بدنه کابین جوش یا پیچ می‌شود.

  2. میله محوری (پین لولا): قطعه‌ای که روی آن لولا حول یک محور می‌گردد.

  3. کاپ یا چشمی لولای متحرک: بخش متصل به درب که روی پین لولا قرار می‌گیرد.

  4. بوش‌ها یا یاتاقان‌ها (در برخی ساختارها): برای کاهش سایش، روان‌سازی حرکت، و حفظ فاصله مناسب بین قطعات فلزی.

  5. پوشش‌ها یا غلاف‌ها: برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار، رطوبت، مواد خورنده.

  6. مکانیسم تنظیم: در بعضی لولاها پیچ یا قطعه‌ای برای تنظیم فاصله درب از بدنه (هم‌راستایی) وجود دارد.


سیستم‌های جانبی

لولای درب با چند سیستم جانبی ارتباط دارد:

  • مکانیزم قفل و بند درب: وقتی درب بسته می‌شود، لولا باید موقعیت دقیق را فراهم کند تا قفل درست در جای خود قرار گیرد.

  • سیستم عایق‌بندی (Weather stripping): لاستیک‌ها یا درزگیرها در دور درب برای جلوگیری از نفوذ آب و هوا نیاز دارند درب دقیقاً هم‌راستا باشد.

  • اتصالات برق / سیم‌کشی (در صورت وجود شیشه برقی، آینه برقی، اسپیکر، نور، قفل مرکزی): سیم‌ها معمولاً از درب عبور می‌کنند و لولا باید امکان باز و بسته شدن را بدون کشیدگی یا آسیب به سیم‌ها بدهد.

  • روکش رنگ یا ضد زنگ: برای حفاظت در برابر زنگ‌زدگی، باد، باران و شرایط محیطی سخت.


مزایا

اگر لولای درب چپ دیما HT‑490 درست طراحی و ساخته شده باشد، مزایای زیر قابل انتظار است:

  • مقاومت بالا در برابر وزن و ضربه (درب‌های سنگین خودروهای سنگین معمولاً فشار زیادی تحمل می‌کنند).

  • حرکت نرم و بدون لقی زیاد در باز و بسته شدن.

  • دوام بالا در محیط‌های پر از گرد و غبار، شرایط آب و هوایی نامساعد که برای حمل و نقل بین شهری و بین‌کشوری رایج است.

  • امکان تنظیم هم‌راستایی بعد از ضربه یا استفاده طولانی‌مدت.


معایب / نقاط ضعف ممکن

برخی چالش‌ها یا نقاط ضعف که ممکن است بروز کنند:

  • زنگ‌زدگی و خوردگی در مناطق اتصال به بدنه در اثر نفوذ آب و رطوبت، مخصوصاً در زمستان‌ها یا مناطق با ریزگرد.

  • سایش یا لقی محور لولا به مرور زمان بر اثر استفاده زیاد، ارتعاشات زیاد، عدم روان‌کاری مناسب.

  • خرابی بوش یا یاتاقان اگر دارد، می‌تواند باعث صدای مزاحم، سختی حرکت، یا ایجاد لقی در درب شود.

  • خرابی پوشش‌ها یا لاستیک‌ها / آب‌بندی لولا که باعث نفوذ آب یا گرد و گرد و خاک به داخل درب یا بدنه شود.

  • تنظیم نبودن هم‌راستایی، که باعث سایش قفل، فشار روی لاستیک آب‌بندی، تماس ناخواسته لبه‌های درب با بدنه، و ایجاد صدا میشود.


نگهداری و عیب‌یابی

برای اینکه لولا درب چپ عملکرد خوب داشته باشد و طول عمر آن زیاد شود:

  1. روان‌کاری منظم
    استفاده از گریس مناسب یا اسپری ضد سایش بر روی محور لولا، بوش‌ها، بسته به طراحی. معمولاً هر چند هزار کیلومتر بررسی و روان‌کاری شود.

  2. تمیز نگه‌داشتن
    پاک کردن گرد و خاک، گل و لای، رسوبات آب و نمک (در جاده‌ها و برف) از اطراف لولا و مفصل‌ها.

  3. بازرسی فیزیکی دوره‌ای
    بررسی آیا لولا دچار ترک خوردگی است؟ آیا پیچ یا جوش در پایه لولا شل یا خورده است؟ آیا لولا حرکتی نرم دارد یا لقی دارد؟ صدا می‌دهد یا خیر؟

  4. تنظیم هم‌راستایی درب
    اگر درب بعد از استفاده طولانی یا ضربه کج شده باشد، نیاز به تنظیم پیچ‌های پایه لولا یا حتی تعویض بوش‌ها است.

  5. جلوگیری از تنش‌های اضافی
    مثلاً اجازه ندهید درب بر اثر باد (در باد زیاد) ضربه بخورد، باز بماند تحت فشار زیاد، یا اتصالات برقی در درب دچار کشیدگی شوند.


علائم خرابی

مواردی که نشان دهند لولای درب چپ نیاز به تعمیر یا تعویض دارد:

  • لُقی زیاد درب وقتی بسته است یا هنگام باز و بسته کردن، احساس تکان یا حرکت اضافی دارد.

  • صدای جیر، تق تق، ساییده شدن هنگام باز و بسته کردن درب.

  • سختی در حرکت درب هنگام باز شدن یا بسته شدن، نیاز به فشار بیشتر.

  • باز ماندن درب یا بسته نشدن کامل یا عدم قفل محکم به دلیل هم‌راستایی نامناسب.

  • سایش رنگ یا پوسته شدن رنگ یا زنگ‌زدگی در اطراف لولا یا اطراف پایه لولا.

  • خوردگی یا ترک‌ خوردگی در پایه لولا یا بدنه در قسمت اتصال.

  • آسیب به سیم‌کشی یا قطعات الکتریکی داخل درب مثلاً اگر سیم‌ها کش بیایند یا قطع شوند.


نتیجه‌گیری

لولای درب چپ کشنده دیما HT‑490 یکی از قطعات مهم است که در کاربری روزمره خودرو سنگین تأثیر جدی دارد. طراحی مناسب و ساخت با مواد مرغوب در این قطعه می‌تواند:

  • عمر درب را افزایش دهد،

  • ایمنی درب و کابین را تضمین کند،

  • راحتی راننده را در استفاده کاهش صدا و ارتعاش افزایش دهد،

  • هزینه‌های نگهداری و تعمیر را کاهش دهد.

اما اگر مراقبت نشود، لولا می‌تواند منبع مشکلاتی مانند صدا، لرزش، ورود آب، ساییدگی لاستیک درزگیر، و حتی خطرات ایمنی ناشی از درب که ممکن است به طور کامل بسته نشود یا باز شود در حین حرکت باشد.