سبد خرید شما خالی‌ست!

قاب مشکی بالا جا پلاکی کشنده دیما HT-490

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC003115
16   امتیاز
16   امتیاز با خرید این کالا
4٬000٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
قاب مشکی بالا جا پلاکی، که معمولاً در بخش جلوی خودرو، بالای سپر یا زیر جلوپنجره قرار دارد، وظیفه استحکام نگهداری پلاک جلو، محافظت از لبه پلاک و جلوگیری از آسیب در اثر ضربه، فشار هوا، لرزش و همچنین زیبایی بصری دارد. همچنین ممکن است در آن محل، نصب چراغ پلاک یا چراغ‌های جانبی یا المان‌های تزئینی انجام شود. برای کشنده‌های سنگین، به دلیل ارتعاشات زیاد وسایل نقلیه سنگین، شوک‌ها و لرزش‌هایی که از جاده منتقل می‌شود، اهمیت مقاومت مکانیکی این قاب زیاد است.

عملکرد کلی

قاب مشکی بالا جا پلاکی، که معمولاً در بخش جلوی خودرو، بالای سپر یا زیر جلوپنجره قرار دارد، وظیفه استحکام نگهداری پلاک جلو، محافظت از لبه پلاک و جلوگیری از آسیب در اثر ضربه، فشار هوا، لرزش و همچنین زیبایی بصری دارد. همچنین ممکن است در آن محل، نصب چراغ پلاک یا چراغ‌های جانبی یا المان‌های تزئینی انجام شود.

برای کشنده‌های سنگین، به دلیل ارتعاشات زیاد وسایل نقلیه سنگین، شوک‌ها و لرزش‌هایی که از جاده منتقل می‌شود، اهمیت مقاومت مکانیکی این قاب زیاد است.

اجزای اصلی

بسته به طراحی کارخانه، اجزای زیر ممکن است در قاب پلاکی موجود باشند:

  1. فریم اصلی نگهدارنده پلاک: اسکلت یا بدنه‌ی پلاستیکی یا فلزی که پلاک خودرو را نگه می‌دارد.

  2. گیره‌ها یا بست‌ها: پیچ، پیچ و مهره، گیره پلاستیکی یا فلزی که پلاک را در قاب ثابت نگه می‌دارد.

  3. متعلقات محافظتی: ممکن است زه پلاستیکی، واشر لاستیکی اطراف قاب برای جلوگیری از تماس مستقیم فلز به پلاک و کاهش لرزش.

  4. پوشش سطحی (رنگ/پلاستیک): برای زیبایی و محافظت در برابر خوردگی و عوامل محیطی (آب، گرد و غبار، سنگریزه).

  5. اتصالات به بدنه خودرو: پیچ‌ها یا براکت‌هایی که قاب را به سپر یا بدنه جلو متصل می‌کنند.

  6. امکان نصب چراغ پلاک: سیم کشی، محفظه شفاف چراغ، در صورت وجود چراغ پلاک.

سیستم‌های جانبی مرتبط

چند سیستم مرتبط با قاب پلاکی یا تأثیرگذار بر آن:

  • سیستم روشنایی پلاک (چراغ پلاک)، اگر روی قاب نصب باشد.

  • سیستم بدنه و سپر (ارتباط مکانیکی با قاب پلاک).

  • سیستم محافظت در برابر لرزش و صدا (بالشتک لاستیکی یا مواد جذب شوک).

  • سیستم تزیینی/آیرودینامیکی، اگر قاب طراحی دارد که جریان هوا را هدایت کند.

مزایا

  • محافظت از پلاک در برابر ضربه و آسیب‌دیدگی: قاب می‌تواند از خم شدن یا آسیب پلاک جلوگیری کند.

  • زیبایی‌شناسی: ظاهر مرتب‌تر و زیباتر برای جلوی خودرو.

  • کاهش صدا و ارتعاشات پلاک: استفاده از مواد محافظ و بست مناسب.

  • قابلیت تعویض سریع: در صورت آسیب دیدن، معمولاً به راحتی قابل تعویض هستند.

معایب

  • دفع گرما و جریان هوا: اگر طراحی قاب پلاکی مانع جریان هوا به قطعات موتور یا سپر شود، ممکن است مشکلات گرمایی ایجاد کند.

  • افزایش وزن جزئی: اگر قاب از فلز باشد و ضخامت زیاد داشته باشد، وزن کمی اضافه می‌شود.

  • خود قاب ممکن است نقطه ضعف در ضربه باشد: در تصادف‌های جلوی خودرو قاب می‌تواند آسیب ببیند و هزینه تعمیر داشته باشد.

  • خوردگی یا تغییر رنگ: اگر پوشش روی قاب کیفیت مناسبی نداشته باشد یا در تماس با نمک یا مواد شیمیایی، رنگ آن خراب شود.

نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری:

  • نظافت دوره‌ای: پاک‌کردن گرد و خاک، گل و لای و مواد چسبنده.

  • چک کردن واشرها یا قطعات لاستیکی محافظ و مطمئن‌شدن از سالم بودن آنها.

  • بررسی پیچ‌ها و بست‌ها که سفت باشند، نه شل یا خراب.

عیب‌یابی:

  • اگر پلاک لق بزند یا حرکت کند، بست‌ها یا گیره‌ها احتمالاً شل یا خراب‌اند.

  • اگر قاب رنگ‌رفته و نقطه‌هایی از زنگ آغاز شده است، نیاز به رنگ‌آمیزی مجدد یا تعویض دارد.

  • اگر چراغ پلاک (اگر وجود دارد) خراب باشد یا سیم‌کشی دارای عیب باشد، باید بررسی شود.

  • بررسی فشردگی یا ترک در قاب یا نقاط اتصال، به خصوص پس از ضربه یا عبور از دست‌اندازهای شدید.

علائم خرابی

  • پلاک جلو با تکان‌های زیاد حرکت کند یا به قاب اصلاً چفت نباشد.

  • صدای تق تق یا برخورد پلاک با قاب موقع حرکت.

  • ترک یا شکستگی در قاب یا در محل پیچ‌ها.

  • رنگ پوسته پوسته شده، زنگ زده یا پوشش محافظ آن تخریب شده باشد.

  • چراغ پلاک کار نکند (اگر قاب شامل چراغ باشد).

  • پوسیدگی یا خوردگی در براکت‌های فلزی متصل‌کننده به بدنه.


نتیجه‌گیری

قاب مشکی بالا جای پلاکی کشنده دیما HT‑490 اگر با مواد مناسب طراحی شده باشد (پلاستیک فشرده مقاوم یا ترکیب فلز با پوشش ضدزنگ)، با بست و گیره محکم و اتصالات درست، می‌تواند بخشی کاملاً ساده ولی مهم برای محافظت از پلاک و زیبایی جلوی خودرو باشد. اهمیت آن معمولاً کمتر از اجزای فنی مثل موتور یا سیستم ترمز است، اما در خودروهای سنگین با کاربری بین شهری و مسافتی، هر قسمت کوچک که در معرض لرزش و ضربه باشد، نیاز به توجه دارد.

عملکرد کلی

قاب مشکی بالا جا پلاکی، که معمولاً در بخش جلوی خودرو، بالای سپر یا زیر جلوپنجره قرار دارد، وظیفه استحکام نگهداری پلاک جلو، محافظت از لبه پلاک و جلوگیری از آسیب در اثر ضربه، فشار هوا، لرزش و همچنین زیبایی بصری دارد. همچنین ممکن است در آن محل، نصب چراغ پلاک یا چراغ‌های جانبی یا المان‌های تزئینی انجام شود.

برای کشنده‌های سنگین، به دلیل ارتعاشات زیاد وسایل نقلیه سنگین، شوک‌ها و لرزش‌هایی که از جاده منتقل می‌شود، اهمیت مقاومت مکانیکی این قاب زیاد است.

اجزای اصلی

بسته به طراحی کارخانه، اجزای زیر ممکن است در قاب پلاکی موجود باشند:

  1. فریم اصلی نگهدارنده پلاک: اسکلت یا بدنه‌ی پلاستیکی یا فلزی که پلاک خودرو را نگه می‌دارد.

  2. گیره‌ها یا بست‌ها: پیچ، پیچ و مهره، گیره پلاستیکی یا فلزی که پلاک را در قاب ثابت نگه می‌دارد.

  3. متعلقات محافظتی: ممکن است زه پلاستیکی، واشر لاستیکی اطراف قاب برای جلوگیری از تماس مستقیم فلز به پلاک و کاهش لرزش.

  4. پوشش سطحی (رنگ/پلاستیک): برای زیبایی و محافظت در برابر خوردگی و عوامل محیطی (آب، گرد و غبار، سنگریزه).

  5. اتصالات به بدنه خودرو: پیچ‌ها یا براکت‌هایی که قاب را به سپر یا بدنه جلو متصل می‌کنند.

  6. امکان نصب چراغ پلاک: سیم کشی، محفظه شفاف چراغ، در صورت وجود چراغ پلاک.

سیستم‌های جانبی مرتبط

چند سیستم مرتبط با قاب پلاکی یا تأثیرگذار بر آن:

  • سیستم روشنایی پلاک (چراغ پلاک)، اگر روی قاب نصب باشد.

  • سیستم بدنه و سپر (ارتباط مکانیکی با قاب پلاک).

  • سیستم محافظت در برابر لرزش و صدا (بالشتک لاستیکی یا مواد جذب شوک).

  • سیستم تزیینی/آیرودینامیکی، اگر قاب طراحی دارد که جریان هوا را هدایت کند.

مزایا

  • محافظت از پلاک در برابر ضربه و آسیب‌دیدگی: قاب می‌تواند از خم شدن یا آسیب پلاک جلوگیری کند.

  • زیبایی‌شناسی: ظاهر مرتب‌تر و زیباتر برای جلوی خودرو.

  • کاهش صدا و ارتعاشات پلاک: استفاده از مواد محافظ و بست مناسب.

  • قابلیت تعویض سریع: در صورت آسیب دیدن، معمولاً به راحتی قابل تعویض هستند.

معایب

  • دفع گرما و جریان هوا: اگر طراحی قاب پلاکی مانع جریان هوا به قطعات موتور یا سپر شود، ممکن است مشکلات گرمایی ایجاد کند.

  • افزایش وزن جزئی: اگر قاب از فلز باشد و ضخامت زیاد داشته باشد، وزن کمی اضافه می‌شود.

  • خود قاب ممکن است نقطه ضعف در ضربه باشد: در تصادف‌های جلوی خودرو قاب می‌تواند آسیب ببیند و هزینه تعمیر داشته باشد.

  • خوردگی یا تغییر رنگ: اگر پوشش روی قاب کیفیت مناسبی نداشته باشد یا در تماس با نمک یا مواد شیمیایی، رنگ آن خراب شود.

نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری:

  • نظافت دوره‌ای: پاک‌کردن گرد و خاک، گل و لای و مواد چسبنده.

  • چک کردن واشرها یا قطعات لاستیکی محافظ و مطمئن‌شدن از سالم بودن آنها.

  • بررسی پیچ‌ها و بست‌ها که سفت باشند، نه شل یا خراب.

عیب‌یابی:

  • اگر پلاک لق بزند یا حرکت کند، بست‌ها یا گیره‌ها احتمالاً شل یا خراب‌اند.

  • اگر قاب رنگ‌رفته و نقطه‌هایی از زنگ آغاز شده است، نیاز به رنگ‌آمیزی مجدد یا تعویض دارد.

  • اگر چراغ پلاک (اگر وجود دارد) خراب باشد یا سیم‌کشی دارای عیب باشد، باید بررسی شود.

  • بررسی فشردگی یا ترک در قاب یا نقاط اتصال، به خصوص پس از ضربه یا عبور از دست‌اندازهای شدید.

علائم خرابی

  • پلاک جلو با تکان‌های زیاد حرکت کند یا به قاب اصلاً چفت نباشد.

  • صدای تق تق یا برخورد پلاک با قاب موقع حرکت.

  • ترک یا شکستگی در قاب یا در محل پیچ‌ها.

  • رنگ پوسته پوسته شده، زنگ زده یا پوشش محافظ آن تخریب شده باشد.

  • چراغ پلاک کار نکند (اگر قاب شامل چراغ باشد).

  • پوسیدگی یا خوردگی در براکت‌های فلزی متصل‌کننده به بدنه.


نتیجه‌گیری

قاب مشکی بالا جای پلاکی کشنده دیما HT‑490 اگر با مواد مناسب طراحی شده باشد (پلاستیک فشرده مقاوم یا ترکیب فلز با پوشش ضدزنگ)، با بست و گیره محکم و اتصالات درست، می‌تواند بخشی کاملاً ساده ولی مهم برای محافظت از پلاک و زیبایی جلوی خودرو باشد. اهمیت آن معمولاً کمتر از اجزای فنی مثل موتور یا سیستم ترمز است، اما در خودروهای سنگین با کاربری بین شهری و مسافتی، هر قسمت کوچک که در معرض لرزش و ضربه باشد، نیاز به توجه دارد.