سبد خرید شما خالی‌ست!

فن کلاچ کشنده دیما HT-490 ( فن و پروانه رادیاتور )

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC007488
141   امتیاز
141   امتیاز با خرید این کالا
35٬000٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
فن کلاچ (Fan Clutch) نقش مهمی در سیستم خنک‌کننده موتور دارد و وظیفه کنترل و تنظیم سرعت چرخش فن را بر عهده دارد. این قطعه باعث می‌شود فن فقط زمانی که نیاز به خنک‌کاری بیشتر است (مثلاً زمانی که موتور گرم می‌شود) فعال شود و در زمان‌های دیگر با سرعت کمتر یا خاموش باشد تا انرژی موتور صرفه‌جویی شود و مصرف سوخت کاهش یابد.

1. عملکرد فن کلاچ کشنده دیما HT-490

فن کلاچ (Fan Clutch) نقش مهمی در سیستم خنک‌کننده موتور دارد و وظیفه کنترل و تنظیم سرعت چرخش فن را بر عهده دارد. این قطعه باعث می‌شود فن فقط زمانی که نیاز به خنک‌کاری بیشتر است (مثلاً زمانی که موتور گرم می‌شود) فعال شود و در زمان‌های دیگر با سرعت کمتر یا خاموش باشد تا انرژی موتور صرفه‌جویی شود و مصرف سوخت کاهش یابد.


2. اجزای اصلی فن کلاچ

  • پوسته بیرونی: که فن به آن متصل می‌شود و با چرخش آن هوا را به سمت رادیاتور هدایت می‌کند.

  • کلاچ حرارتی (Thermal Clutch): قسمت اصلی که با حسگر دمایی یا سیال داخل خود، سرعت چرخش فن را کنترل می‌کند.

  • مایع ویسکوز: در داخل کلاچ برای ایجاد اصطکاک و انتقال نیرو به فن استفاده می‌شود.

  • بلبرینگ‌ها: برای کاهش اصطکاک و تسهیل چرخش روان قطعات.

  • اتصال به میل‌لنگ یا تسمه فن: انتقال نیرو از موتور به فن.


3. سیستم‌های جانبی

  • سیستم خنک‌کننده موتور: رادیاتور، ترموستات، پمپ آب که با فن کلاچ همکاری می‌کنند.

  • سیستم حسگر دما: که به کلاچ حرارتی اطلاعات لازم را می‌دهد.

  • تسمه‌ها و پولی‌ها: انتقال نیرو از موتور به فن کلاچ.

  • سیستم روغن‌کاری بلبرینگ‌ها: برای دوام بیشتر قطعات داخلی.


4. مزایا

  • کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی موتور با کنترل هوشمند فن.

  • کاهش سایش و استهلاک قطعات موتور به دلیل کارکرد بهینه فن.

  • کاهش نویز و لرزش‌های ناشی از چرخش دائم فن.

  • طول عمر بیشتر سیستم خنک‌کننده و موتور.


5. معایب

  • هزینه بالاتر نسبت به فن‌های ساده ثابت.

  • احتمال خرابی مایع ویسکوز داخل کلاچ که باعث عدم عملکرد صحیح می‌شود.

  • نیاز به نگهداری و بررسی دوره‌ای برای جلوگیری از خرابی ناگهانی.


6. نگهداری و عیب‌یابی

  • بازرسی دوره‌ای از نظر نشتی مایع ویسکوز و سلامت پوسته کلاچ.

  • بررسی عملکرد فن هنگام افزایش دمای موتور (فن باید با افزایش دما فعال شود).

  • شنیدن صدای غیرمعمول یا لرزش که ممکن است نشانه خرابی بلبرینگ‌ها باشد.

  • بررسی تسمه‌ها و پولی‌ها برای اطمینان از انتقال نیرو مناسب.

  • در صورت مشاهده کاهش کارایی، تعویض به موقع فن کلاچ.


7. علائم خرابی

  • داغ شدن بیش از حد موتور به دلیل عدم فعال شدن فن کلاچ.

  • چرخش دائم و بی‌رویه فن حتی در دمای پایین که باعث افزایش مصرف سوخت و سر و صدا می‌شود.

  • صداهای غیرعادی یا لرزش هنگام کار کردن فن.

  • نشتی مایع ویسکوز یا روغن از فن کلاچ.

  • کاهش یا توقف چرخش فن هنگام نیاز به خنک‌کاری.


8. نتیجه‌گیری

فن کلاچ کشنده دیما HT-490 یکی از اجزای حیاتی سیستم خنک‌کننده موتور است که با کنترل هوشمند سرعت فن، به بهبود عملکرد و افزایش عمر موتور کمک می‌کند. نگهداری مناسب، بررسی منظم و توجه به علائم خرابی فن کلاچ از بروز مشکلات جدی و هزینه‌های بالای تعمیرات جلوگیری می‌کند. تعویض به موقع این قطعه در صورت خرابی، تضمین کننده ایمنی و کارایی بالای کشنده خواهد بود.

1. عملکرد فن کلاچ کشنده دیما HT-490

فن کلاچ (Fan Clutch) نقش مهمی در سیستم خنک‌کننده موتور دارد و وظیفه کنترل و تنظیم سرعت چرخش فن را بر عهده دارد. این قطعه باعث می‌شود فن فقط زمانی که نیاز به خنک‌کاری بیشتر است (مثلاً زمانی که موتور گرم می‌شود) فعال شود و در زمان‌های دیگر با سرعت کمتر یا خاموش باشد تا انرژی موتور صرفه‌جویی شود و مصرف سوخت کاهش یابد.


2. اجزای اصلی فن کلاچ

  • پوسته بیرونی: که فن به آن متصل می‌شود و با چرخش آن هوا را به سمت رادیاتور هدایت می‌کند.

  • کلاچ حرارتی (Thermal Clutch): قسمت اصلی که با حسگر دمایی یا سیال داخل خود، سرعت چرخش فن را کنترل می‌کند.

  • مایع ویسکوز: در داخل کلاچ برای ایجاد اصطکاک و انتقال نیرو به فن استفاده می‌شود.

  • بلبرینگ‌ها: برای کاهش اصطکاک و تسهیل چرخش روان قطعات.

  • اتصال به میل‌لنگ یا تسمه فن: انتقال نیرو از موتور به فن.


3. سیستم‌های جانبی

  • سیستم خنک‌کننده موتور: رادیاتور، ترموستات، پمپ آب که با فن کلاچ همکاری می‌کنند.

  • سیستم حسگر دما: که به کلاچ حرارتی اطلاعات لازم را می‌دهد.

  • تسمه‌ها و پولی‌ها: انتقال نیرو از موتور به فن کلاچ.

  • سیستم روغن‌کاری بلبرینگ‌ها: برای دوام بیشتر قطعات داخلی.


4. مزایا

  • کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی موتور با کنترل هوشمند فن.

  • کاهش سایش و استهلاک قطعات موتور به دلیل کارکرد بهینه فن.

  • کاهش نویز و لرزش‌های ناشی از چرخش دائم فن.

  • طول عمر بیشتر سیستم خنک‌کننده و موتور.


5. معایب

  • هزینه بالاتر نسبت به فن‌های ساده ثابت.

  • احتمال خرابی مایع ویسکوز داخل کلاچ که باعث عدم عملکرد صحیح می‌شود.

  • نیاز به نگهداری و بررسی دوره‌ای برای جلوگیری از خرابی ناگهانی.


6. نگهداری و عیب‌یابی

  • بازرسی دوره‌ای از نظر نشتی مایع ویسکوز و سلامت پوسته کلاچ.

  • بررسی عملکرد فن هنگام افزایش دمای موتور (فن باید با افزایش دما فعال شود).

  • شنیدن صدای غیرمعمول یا لرزش که ممکن است نشانه خرابی بلبرینگ‌ها باشد.

  • بررسی تسمه‌ها و پولی‌ها برای اطمینان از انتقال نیرو مناسب.

  • در صورت مشاهده کاهش کارایی، تعویض به موقع فن کلاچ.


7. علائم خرابی

  • داغ شدن بیش از حد موتور به دلیل عدم فعال شدن فن کلاچ.

  • چرخش دائم و بی‌رویه فن حتی در دمای پایین که باعث افزایش مصرف سوخت و سر و صدا می‌شود.

  • صداهای غیرعادی یا لرزش هنگام کار کردن فن.

  • نشتی مایع ویسکوز یا روغن از فن کلاچ.

  • کاهش یا توقف چرخش فن هنگام نیاز به خنک‌کاری.


8. نتیجه‌گیری

فن کلاچ کشنده دیما HT-490 یکی از اجزای حیاتی سیستم خنک‌کننده موتور است که با کنترل هوشمند سرعت فن، به بهبود عملکرد و افزایش عمر موتور کمک می‌کند. نگهداری مناسب، بررسی منظم و توجه به علائم خرابی فن کلاچ از بروز مشکلات جدی و هزینه‌های بالای تعمیرات جلوگیری می‌کند. تعویض به موقع این قطعه در صورت خرابی، تضمین کننده ایمنی و کارایی بالای کشنده خواهد بود.