در موتورهای توربوشارژ دیزل، هوای مکیده شده ابتدا توسط توربوشارژ فشرده میشود، که در نتیجه دما و چگالی هوا افزایش مییابد. برای افزایش بهرهوری و جلوگیری از داغ شدن هوای ورودی، از یک مبدل حرارتی هوا به هوا (اینترکولر) استفاده میشود که دمای هوای فشرده را کاهش میدهد. لوله خروجی اینترکولر (یا “cold‑side intercooler outlet pipe”) مسیری است که هوای خنک شده پس از خروج از اینترکولر را به منیفولد ورودی موتور (یا ورودی توربو به محفظه احتراق، بسته به طراحی) منتقل میکند.
لوله ورودی کندانسور کولر، مسیر انتقال مبرد (گاز خنککننده) از کمپرسور کولر به کندانسور است. در سیستم تهویه مطبوع خودروهای سنگین مثل کشنده دیما HT-490، کمپرسور مبرد را تحت فشار قرار میدهد و آن را به صورت گاز داغ و فشرده به کندانسور میفرستد. کندانسور نقش مبدل حرارتی را دارد که با عبور هوا، گاز داغ را به مایع با دمای پایینتر تبدیل میکند.
لوله ورودی کندانسور باید بتواند فشار بالای مبرد داغ و دمای بالا را تحمل کند و جریان مبرد را با حداقل افت فشار به کندانسور برساند.
لوله مکش هوای کولر، مسیر اصلی عبور هوای محیط به سمت سیستم کولر (کمپرسور و کندانسور) است. وظیفه این لوله انتقال هوای تازه و تمیز از محیط به سیستم کولر جهت خنکسازی مبرد و در نهایت سرمایش کابین است. این لوله معمولاً در قسمت ورودی سیستم تهویه مطبوع نصب میشود و باید جریان هوای مناسب و پیوسته را با حداقل افت فشار تأمین کند.
لوله آب جلو اتاق کشنده دیما HT-490 با کد فنی 8125130 یکی از اجزای حیاتی سیستم خنککننده موتور این خودرو است. این لوله وظیفه انتقال آب خنککننده از رادیاتور به بخشهای مختلف موتور را بر عهده دارد و در حفظ دمای بهینه عملکرد موتور نقش کلیدی ایفا میکند.
لوله آب جلو اتاق کشنده دیما HT-490 با کد فنی 8125330، یکی از اجزای حیاتی سیستم خنککننده موتور این خودرو است. این لوله وظیفه انتقال آب خنککننده از رادیاتور به بخشهای مختلف موتور را بر عهده دارد و در حفظ دمای بهینه عملکرد موتور نقش کلیدی ایفا میکند.
لوله آب جلو اتاق کشنده دیما HT-490 با کد فنی 8125210، یکی از اجزای حیاتی سیستم خنککننده موتور این خودرو است. این لوله وظیفه انتقال آب خنککننده از رادیاتور به بخشهای مختلف موتور را بر عهده دارد و در حفظ دمای بهینه عملکرد موتور نقش کلیدی ایفا میکند.
جنت اینترکولر (Intercooler Core) یا همان هسته اینترکولر، جزئی کلیدی در سیستم توربو شارژر کامیون دیما است که وظیفه کاهش دمای هوای فشرده شده توسط توربو شارژر قبل از ورود به موتور را برعهده دارد. این کار باعث افزایش چگالی هوا و بهبود احتراق میشود.