سبد خرید شما خالی‌ست!

سنسور ABS چرخ عقب کشنده دیما HT-490

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC007163
4   امتیاز
4   امتیاز با خرید این کالا
1٬200٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
سنسور ABS (Anti-lock Braking System) یا حسگر ضدقفل ترمز، وظیفه اندازه‌گیری سرعت چرخ‌های کشنده را دارد و اطلاعات را به واحد کنترل ABS ارسال می‌کند. این اطلاعات به سیستم ABS کمک می‌کند تا در هنگام ترمزگیری شدید، از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کند و کنترل خودرو حفظ شود. در کشنده دیما HT-490، سنسور ABS چرخ عقب معمولاً به صورت حسگر سرعت چرخ مغناطیسی یا القایی طراحی شده است که با شناسایی دوران چرخ عقب، سرعت چرخ را اندازه‌گیری می‌کند.

۱. عملکرد سنسور ABS چرخ عقب

سنسور ABS (Anti-lock Braking System) یا حسگر ضدقفل ترمز، وظیفه اندازه‌گیری سرعت چرخ‌های کشنده را دارد و اطلاعات را به واحد کنترل ABS ارسال می‌کند. این اطلاعات به سیستم ABS کمک می‌کند تا در هنگام ترمزگیری شدید، از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کند و کنترل خودرو حفظ شود.

در کشنده دیما HT-490، سنسور ABS چرخ عقب معمولاً به صورت حسگر سرعت چرخ مغناطیسی یا القایی طراحی شده است که با شناسایی دوران چرخ عقب، سرعت چرخ را اندازه‌گیری می‌کند.


۲. اجزای اصلی سنسور ABS

  • حسگر مغناطیسی یا القایی: شامل سیم‌پیچ و آهنربا برای تولید سیگنال ولتاژ متناسب با سرعت چرخ

  • فک یا حلقه دندانه‌دار (Tone Ring): نصب شده روی محور چرخ که دندانه‌های آن عبور می‌کند و باعث تغییر میدان مغناطیسی حسگر می‌شود

  • کابل و کانکتور: جهت انتقال سیگنال به واحد کنترل ABS

  • محفظه و پوشش مقاوم: برای حفاظت در برابر گرد و غبار، آب و ضربه


۳. سیستم‌های جانبی مرتبط

  • واحد کنترل ABS (ECU): پردازش سیگنال سنسور و کنترل پمپ و شیرهای ترمز

  • سیستم ترمز کشنده: عمل ترمزگیری را کنترل می‌کند

  • سنسورهای دیگر چرخ‌ها: برای هماهنگی کامل سیستم ضد قفل

  • سیستم CAN BUS: تبادل داده بین واحدهای مختلف خودرو


۴. مزایا

  • افزایش ایمنی: جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها و حفظ کنترل خودرو

  • کاهش خطر تصادف: به ویژه در شرایط لغزنده یا ترمز ناگهانی

  • بهبود عملکرد ترمز: کاهش فاصله توقف در شرایط بحرانی

  • کاهش ساییدگی تایر و قطعات ترمز


۵. معایب

  • حساس به آسیب‌های مکانیکی و آب‌خوردگی

  • نیاز به نگهداری منظم و تمیزکاری

  • امکان خرابی باعث فعال شدن چراغ هشدار ABS و محدود شدن عملکرد ترمز

  • هزینه تعویض نسبتاً بالا


۶. نگهداری و نکات مهم

  • جلوگیری از ضربه و آسیب فیزیکی به سنسور و کابل‌ها

  • تمیزکاری دوره‌ای حلقه دندانه‌دار و سنسور برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار و زنگ زدگی

  • بررسی کانکتورها و اتصالات برای اطمینان از سلامت سیم‌کشی

  • تعویض به موقع در صورت بروز علائم خرابی

  • استفاده از قطعات یدکی استاندارد و اصل


۷. علائم خرابی سنسور ABS چرخ عقب

  • روشن شدن چراغ هشدار ABS روی داشبورد

  • عملکرد نادرست یا غیرفعال شدن سیستم ABS

  • ایجاد صدای غیرمعمول هنگام ترمزگیری

  • افزایش فاصله توقف خودرو در شرایط ترمز شدید

  • ثبت کد خطاهای مربوط به سنسور ABS در دستگاه دیاگ


۸. عیب‌یابی

  • استفاده از دستگاه دیاگ مخصوص کشنده دیما برای خواندن کدهای خطا

  • تست سیگنال خروجی سنسور با مولتی‌متر یا اسیلوسکوپ

  • بررسی سلامت حلقه دندانه‌دار و تمیزکاری آن

  • تست سیم‌کشی و کانکتورها برای اطمینان از اتصال صحیح

  • تعویض سنسور در صورت تایید خرابی


۹. نتیجه‌گیری

سنسور ABS چرخ عقب کشنده دیما HT-490 یک قطعه کلیدی در سیستم ترمز ضدقفل است که ایمنی و کنترل بهتر خودرو را فراهم می‌کند. نگهداری صحیح و عیب‌یابی به موقع این سنسور به جلوگیری از بروز مشکلات در سیستم ترمز و کاهش خطرات احتمالی کمک می‌کند. توجه به علائم خرابی و استفاده از تجهیزات تخصصی برای تشخیص و تعمیر، از نکات مهم در حفظ عملکرد بهینه کشنده است.

۱. عملکرد سنسور ABS چرخ عقب

سنسور ABS (Anti-lock Braking System) یا حسگر ضدقفل ترمز، وظیفه اندازه‌گیری سرعت چرخ‌های کشنده را دارد و اطلاعات را به واحد کنترل ABS ارسال می‌کند. این اطلاعات به سیستم ABS کمک می‌کند تا در هنگام ترمزگیری شدید، از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کند و کنترل خودرو حفظ شود.

در کشنده دیما HT-490، سنسور ABS چرخ عقب معمولاً به صورت حسگر سرعت چرخ مغناطیسی یا القایی طراحی شده است که با شناسایی دوران چرخ عقب، سرعت چرخ را اندازه‌گیری می‌کند.


۲. اجزای اصلی سنسور ABS

  • حسگر مغناطیسی یا القایی: شامل سیم‌پیچ و آهنربا برای تولید سیگنال ولتاژ متناسب با سرعت چرخ

  • فک یا حلقه دندانه‌دار (Tone Ring): نصب شده روی محور چرخ که دندانه‌های آن عبور می‌کند و باعث تغییر میدان مغناطیسی حسگر می‌شود

  • کابل و کانکتور: جهت انتقال سیگنال به واحد کنترل ABS

  • محفظه و پوشش مقاوم: برای حفاظت در برابر گرد و غبار، آب و ضربه


۳. سیستم‌های جانبی مرتبط

  • واحد کنترل ABS (ECU): پردازش سیگنال سنسور و کنترل پمپ و شیرهای ترمز

  • سیستم ترمز کشنده: عمل ترمزگیری را کنترل می‌کند

  • سنسورهای دیگر چرخ‌ها: برای هماهنگی کامل سیستم ضد قفل

  • سیستم CAN BUS: تبادل داده بین واحدهای مختلف خودرو


۴. مزایا

  • افزایش ایمنی: جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها و حفظ کنترل خودرو

  • کاهش خطر تصادف: به ویژه در شرایط لغزنده یا ترمز ناگهانی

  • بهبود عملکرد ترمز: کاهش فاصله توقف در شرایط بحرانی

  • کاهش ساییدگی تایر و قطعات ترمز


۵. معایب

  • حساس به آسیب‌های مکانیکی و آب‌خوردگی

  • نیاز به نگهداری منظم و تمیزکاری

  • امکان خرابی باعث فعال شدن چراغ هشدار ABS و محدود شدن عملکرد ترمز

  • هزینه تعویض نسبتاً بالا


۶. نگهداری و نکات مهم

  • جلوگیری از ضربه و آسیب فیزیکی به سنسور و کابل‌ها

  • تمیزکاری دوره‌ای حلقه دندانه‌دار و سنسور برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار و زنگ زدگی

  • بررسی کانکتورها و اتصالات برای اطمینان از سلامت سیم‌کشی

  • تعویض به موقع در صورت بروز علائم خرابی

  • استفاده از قطعات یدکی استاندارد و اصل


۷. علائم خرابی سنسور ABS چرخ عقب

  • روشن شدن چراغ هشدار ABS روی داشبورد

  • عملکرد نادرست یا غیرفعال شدن سیستم ABS

  • ایجاد صدای غیرمعمول هنگام ترمزگیری

  • افزایش فاصله توقف خودرو در شرایط ترمز شدید

  • ثبت کد خطاهای مربوط به سنسور ABS در دستگاه دیاگ


۸. عیب‌یابی

  • استفاده از دستگاه دیاگ مخصوص کشنده دیما برای خواندن کدهای خطا

  • تست سیگنال خروجی سنسور با مولتی‌متر یا اسیلوسکوپ

  • بررسی سلامت حلقه دندانه‌دار و تمیزکاری آن

  • تست سیم‌کشی و کانکتورها برای اطمینان از اتصال صحیح

  • تعویض سنسور در صورت تایید خرابی


۹. نتیجه‌گیری

سنسور ABS چرخ عقب کشنده دیما HT-490 یک قطعه کلیدی در سیستم ترمز ضدقفل است که ایمنی و کنترل بهتر خودرو را فراهم می‌کند. نگهداری صحیح و عیب‌یابی به موقع این سنسور به جلوگیری از بروز مشکلات در سیستم ترمز و کاهش خطرات احتمالی کمک می‌کند. توجه به علائم خرابی و استفاده از تجهیزات تخصصی برای تشخیص و تعمیر، از نکات مهم در حفظ عملکرد بهینه کشنده است.