سبد خرید شما خالی‌ست!

رابط چرخشی غربیلک فرمان ( کلاک اسپرینگ ) کشنده دیما HT-490

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC006257
20   امتیاز
20   امتیاز با خرید این کالا
5٬000٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
رابط چرخشی غربیلک فرمان که با نام "کلاک اسپرینگ" (Clock Spring) یا "اسپرینگ کابل" نیز شناخته می‌شود، یکی از اجزای بسیار مهم در سیستم فرمان خودروهای مدرن است. این قطعه نقش مهمی در انتقال سیگنال‌های الکتریکی بین غربیلک فرمان (فرمان خودرو) و سایر اجزای ثابت سیستم مانند ایربگ، بوق، کلیدهای کنترل (مانند کروز کنترل، کنترل صدا، تلفن و ...) ایفا می‌کند، در حالی که غربیلک فرمان می‌چرخد.

✅ عملکرد کلاک اسپرینگ

کلاک اسپرینگ یک کابل نواری تخت و انعطاف‌پذیر است که در داخل یک محفظه دایره‌ای به صورت مارپیچ پیچیده شده. این کابل امکان انتقال سیگنال‌های الکتریکی در حین چرخش غربیلک فرمان را بدون قطع ارتباط فراهم می‌کند.

زمانی که راننده فرمان را می‌چرخاند، کابل داخلی کلاک اسپرینگ باز یا بسته می‌شود، اما هیچ‌گاه کشیده یا قطع نمی‌شود، زیرا درون محفظه‌ای طراحی‌شده است که حرکت چرخشی را جذب می‌کند.


⚙️ اجزای اصلی کلاک اسپرینگ

  1. کابل نواری انعطاف‌پذیر (Flat Ribbon Cable): برای انتقال جریان الکتریکی

  2. قاب یا پوسته گرد (Housing): محفظه‌ای که کابل را در خود نگه می‌دارد

  3. اتصالات ورودی و خروجی: برای اتصال به سیم‌کشی خودرو و فرمان

  4. سنسورها (در برخی مدل‌ها): مثل سنسور زاویه فرمان یا ESP

  5. قفل یا پین موقعیت‌یابی اولیه: جهت تنظیم کلاک اسپرینگ در مرکز پیش از نصب


⚙️ سیستم‌های جانبی متصل به کلاک اسپرینگ

کلاک اسپرینگ رابطی برای انتقال سیگنال به اجزای زیر است:

  • کیسه هوا (ایربگ راننده)

  • بوق خودرو

  • کنترل‌های روی فرمان (رادیو، تلفن، کروز کنترل و ...)

  • سنسور زاویه فرمان (در سیستم‌های ESP/ABS/ADAS)


✅ مزایا

  • ایمنی بالا: امکان انتقال سیگنال به ایربگ و سایر تجهیزات بدون قطع شدن

  • طراحی فشرده: فضای کمی اشغال می‌کند

  • امکان انتقال چندین سیگنال همزمان

  • افزایش راحتی راننده: با امکان استفاده از دکمه‌ها روی فرمان


❌ معایب

  • حساس به چرخش بیش‌از‌حد: اگر بیش از حد مجاز چرخانده شود، کابل پاره می‌شود.

  • محدودیت عمر: کابل داخلی پس از مدتی فرسوده می‌شود.

  • قابل تعمیر نبودن (در اغلب مدل‌ها): نیاز به تعویض کامل


🧰 نگهداری و نکات نصب

  • هنگام جدا کردن فرمان، حتماً کلاک اسپرینگ را در موقعیت وسط (مرکز) قفل کنید.

  • بعد از تعویض، تنظیم موقعیت اولیه بسیار مهم است.

  • هرگز فرمان را با فشار زیاد و ناگهانی نچرخانید زمانی که سیستم جدا شده یا باتری قطع است.

  • از برخورد شدید با غربیلک فرمان جلوگیری کنید.


⚠️ علائم خرابی کلاک اسپرینگ

  1. روشن شدن چراغ ایربگ

  2. کار نکردن بوق

  3. غیرفعال شدن کلیدهای روی فرمان

  4. کدهای خطا در ECU یا دستگاه دیاگ

  5. صدای کلیک یا خش‌خش هنگام چرخاندن فرمان


🔧 عیب‌یابی

  • استفاده از دیاگ (عیب‌یاب کامپیوتری) برای بررسی خطاهای ایربگ یا فرمان

  • تست تداوم جریان در کابل با مولتی‌متر

  • بررسی چشمی پارگی یا شکستگی قطعه در هنگام باز کردن فرمان

  • بررسی اتصال پین‌های کابل و کانکتورها


✅ نتیجه‌گیری

کلاک اسپرینگ یک قطعه حیاتی در خودروهای مدرن است که بدون آن، عملکرد ایربگ راننده و بسیاری از کنترل‌های روی فرمان مختل می‌شود. این قطعه با طراحی هوشمندانه خود، امکان انتقال ایمن و بدون قطعی سیگنال را در حین چرخش فرمان فراهم می‌کند. با این حال، نیاز به دقت بالا در هنگام تعمیر و نصب دارد و در صورت خرابی باید به طور کامل تعویض شود.

✅ عملکرد کلاک اسپرینگ

کلاک اسپرینگ یک کابل نواری تخت و انعطاف‌پذیر است که در داخل یک محفظه دایره‌ای به صورت مارپیچ پیچیده شده. این کابل امکان انتقال سیگنال‌های الکتریکی در حین چرخش غربیلک فرمان را بدون قطع ارتباط فراهم می‌کند.

زمانی که راننده فرمان را می‌چرخاند، کابل داخلی کلاک اسپرینگ باز یا بسته می‌شود، اما هیچ‌گاه کشیده یا قطع نمی‌شود، زیرا درون محفظه‌ای طراحی‌شده است که حرکت چرخشی را جذب می‌کند.


⚙️ اجزای اصلی کلاک اسپرینگ

  1. کابل نواری انعطاف‌پذیر (Flat Ribbon Cable): برای انتقال جریان الکتریکی

  2. قاب یا پوسته گرد (Housing): محفظه‌ای که کابل را در خود نگه می‌دارد

  3. اتصالات ورودی و خروجی: برای اتصال به سیم‌کشی خودرو و فرمان

  4. سنسورها (در برخی مدل‌ها): مثل سنسور زاویه فرمان یا ESP

  5. قفل یا پین موقعیت‌یابی اولیه: جهت تنظیم کلاک اسپرینگ در مرکز پیش از نصب


⚙️ سیستم‌های جانبی متصل به کلاک اسپرینگ

کلاک اسپرینگ رابطی برای انتقال سیگنال به اجزای زیر است:

  • کیسه هوا (ایربگ راننده)

  • بوق خودرو

  • کنترل‌های روی فرمان (رادیو، تلفن، کروز کنترل و ...)

  • سنسور زاویه فرمان (در سیستم‌های ESP/ABS/ADAS)


✅ مزایا

  • ایمنی بالا: امکان انتقال سیگنال به ایربگ و سایر تجهیزات بدون قطع شدن

  • طراحی فشرده: فضای کمی اشغال می‌کند

  • امکان انتقال چندین سیگنال همزمان

  • افزایش راحتی راننده: با امکان استفاده از دکمه‌ها روی فرمان


❌ معایب

  • حساس به چرخش بیش‌از‌حد: اگر بیش از حد مجاز چرخانده شود، کابل پاره می‌شود.

  • محدودیت عمر: کابل داخلی پس از مدتی فرسوده می‌شود.

  • قابل تعمیر نبودن (در اغلب مدل‌ها): نیاز به تعویض کامل


🧰 نگهداری و نکات نصب

  • هنگام جدا کردن فرمان، حتماً کلاک اسپرینگ را در موقعیت وسط (مرکز) قفل کنید.

  • بعد از تعویض، تنظیم موقعیت اولیه بسیار مهم است.

  • هرگز فرمان را با فشار زیاد و ناگهانی نچرخانید زمانی که سیستم جدا شده یا باتری قطع است.

  • از برخورد شدید با غربیلک فرمان جلوگیری کنید.


⚠️ علائم خرابی کلاک اسپرینگ

  1. روشن شدن چراغ ایربگ

  2. کار نکردن بوق

  3. غیرفعال شدن کلیدهای روی فرمان

  4. کدهای خطا در ECU یا دستگاه دیاگ

  5. صدای کلیک یا خش‌خش هنگام چرخاندن فرمان


🔧 عیب‌یابی

  • استفاده از دیاگ (عیب‌یاب کامپیوتری) برای بررسی خطاهای ایربگ یا فرمان

  • تست تداوم جریان در کابل با مولتی‌متر

  • بررسی چشمی پارگی یا شکستگی قطعه در هنگام باز کردن فرمان

  • بررسی اتصال پین‌های کابل و کانکتورها


✅ نتیجه‌گیری

کلاک اسپرینگ یک قطعه حیاتی در خودروهای مدرن است که بدون آن، عملکرد ایربگ راننده و بسیاری از کنترل‌های روی فرمان مختل می‌شود. این قطعه با طراحی هوشمندانه خود، امکان انتقال ایمن و بدون قطعی سیگنال را در حین چرخش فرمان فراهم می‌کند. با این حال، نیاز به دقت بالا در هنگام تعمیر و نصب دارد و در صورت خرابی باید به طور کامل تعویض شود.