سبد خرید شما خالی‌ست!

دیاق قفل پشت اتاق چپ کشنده دیما HT-490

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC006914
16   امتیاز
16   امتیاز با خرید این کالا
4٬000٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.

تعریف/عملکرد: دیاق قفل پشت اتاق چپ

  • «دیاق» معمولاً به قطعه‌ی نگهدارنده یا قاب وصل‌شونده گفته می‌شود، مثل براکت، قطعه پشتیبانی، نوار تقویتی یا بازو.

  • «قفل پشت اتاق» یعنی مکانیزم بست یا قفل در بخش عقب اتاق کامیون / کشنده، احتمالاً برای درب عقب اتاق یا پوشش عقب اتاق یا سقف عقب.

  • «چپ» نشان دهنده سمت چپ خودرو از دید راننده است، بخش جانبی چپ در عقب اتاق.

بنابراین این قطعه احتمالاً نقش پشتیبانی + قفل‌بست برای درب عقب یا پوشش کناری پشت اتاق سمت چپ دارد.


عملکرد

وظایف احتمالی این دیاق قفل عبارتند از:

  • کمک به بستن و قفل شدن محکم درب یا پوشش عقب اتاق در سمت چپ، جلوگیری از حرکت یا لرزش هنگام حرکت یا بارگیری/تخلیه.

  • تثبیت در برابر نیروهای جانبی و عمودی (ارتعاش، ضربه، جریان هوای عقب در سرعت بالا).

  • حفظ تراز بودن و آب‌بندی (در صورت وجود لاستیک یا درزگیری) برای جلوگیری از نفوذ آب، گرد و خاک، سر و صدا.

  • کمک به بارگیری ایمن و دسترسی مناسب به پشت، در کنار امکان باز شدن کامل یا نیمه آن بخش.


اجزای اصلی (مؤلفه‌ها)

قطعه و سیستم اطرافش احتمالاً شامل:

  1. بدنه اصلی دیاق: فلزی (اغلب فولاد یا آلیاژ مقاوم)، با ضخامت و پوشش مناسب ضدزنگ.

  2. قسمت قفل یا بست: شامل زبانه، میله یا پین قفل، اهرم یا گیره‌ای که وقتی درب بسته می‌شود، در شیار یا گیر مناسب قرار می‌گیرد.

  3. لولا یا مفصل حرکتی: اگر آن قسمت بازشونده باشد، لولا یا مفصل لازم است تا باز و بسته شود.

  4. اتصالات پیچ و مهره، براکت‌ها: برای اتصال به بدنه اتاق، پایه‌ها، سطوح فلزی.

  5. درزگیر یا لاستیک آب‌بندی (در صورت نیاز): برای جلوگیری از ورود آب، گرد، صدا.

  6. سیستم نگه‌داری مکانیکی: فنرها، گیره‌ها، ممکن است مکانیزم فنر بازکننده یا قفل ایمنی داشته باشد.


سیستم‌های جانبی مرتبط

این قطعه معمولاً با موارد زیر ارتباط دارد:

  • درب عقب اتاق یا پنل عقب: مکانیک باز و بسته شدن درب.

  • سیستم آب‌بندی اتاق (لاستیک‌ها، درزبندی‌ها) برای کنترل نفوذ آب و هوا.

  • پوشش و بدنه اتاق برای انتقال نیروهای لرزش، فشار باد، وزن محموله.

  • شاید سیستم ایمنی اگر درب عقب تأثیری بر دید عقب یا امکان بسته شدن کامل داشته باشد.

  • امکاناً قسمت روشنایی عقب یا چراغ‌ها در صورتی‌که درب عقب شامل بخشهایی باشد که باز می‌شوند.


مزایا

اگر این دیاق قفل کارا باشد:

  • افزایش ایمنی محموله: مانع باز شدن ناخواسته و احتمال افتادن یا آسیب به بار می‌شود.

  • کاهش ارتعاش و سروصدا، به‌خصوص در سرعت‌های بالا یا شرایط مسیر ناهموار.

  • حفاظت بهتر در برابر ورود آب، گرد و خاک، باد به داخل اتاق.

  • سهولت در بهره‌برداری: باز و بسته شدن مطمئن و سریع برای راننده و کارگر.

  • عمر بیشتر قطعات در اطراف مثل درب، لولاها، ورق فلزی، درزگیرها.


معایب / چالش‌ها

  • اگر مواد استفاده‌شده ضعیف باشد، خوردگی، زنگ زدگی، ضعف ساختاری در محل پیچ‌ها یا پایه‌ها.

  • اگر نصب دقیق نباشد، تنش اضافی به ورق بدنه یا لولا وارد شود، منجر به تاب خوردگی یا شکستگی.

  • در محیط نمناک یا با گرد و غبار زیاد، بدون حفاظت مناسب ممکن است قفل گیر کند یا به آرامی خراب شود.

  • وزن افزوده‌ی ناکافی، اگر اندازه غیر بهینه باشد یا استفاده از فلز ضخیم بیش از نیاز.

  • تعمیر و تعویض این نوع قطعه ممکن است هزینه‌بر باشد، خصوصاً اگر شامل بخش‌های خاص مثل قفل مخصوص یا براکت‌های گران.


نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری

  • روغن‌کاری یا گریس کاری قسمت‌های متحرک زبانه‌ها، لولاها و مفاصل: کاهش سایش و جلوگیری از گیر کردن.

  • بازرسی دوره‌ای پیچ‌ها و اتصالات: مطمئن شدن از اینکه پیچ‌ها شل نشده‌اند، واشرها سالم‌اند.

  • پاکسازی از خاک، آب، نم و زنگ، مخصوصاً در امتداد درزها و محل تماس قفل با بدنه.

  • رنگ‌آمیزی یا پوشش ضدزنگ در صورت مشاهده ترک یا لایه برداشتن پوشش فلزی یا رنگ.

  • اطمینان از عملکرد درزگیر/لاستیک‌ها اگر وجود دارد، برای جلوگیری از نفوذ آب یا باد.

عیب‌یابی

چند نشانه ممکن است نشانۀ خرابی یا نیاز به تعمیر:

  • درب یا پنل عقب سمت چپ به سختی بسته یا باز می‌شود یا باید فشار یا ضربه کمی وارد شود.

  • صدای تق‌تق، ساییدگی، سروصدا هنگام حرکت در مسیر ناهموار.

  • درب پس از بسته شدن کامل شل است یا حرکت دارد؛ قفل به خوبی درگیر نمی‌شود.

  • رطوبت داخلی اتاق یا نفوذ آب از آن نقطه نشان‌دهنده ضعف آب‌بندی یا لقی است.

  • زنگ‌زدگی شدید یا خوردگی در قطعه یا محل اتصالات؛ فلز ممکن است ترک بردارد.

  • عملکرد گرفتن قفل به‌صورت کامل؛ اگر قفل دستی است ممکن است فنر ضعیف شده باشد یا زبانه دچار سایش شده باشد.

  • در صورتی که بخش بازشونده وصل به مفصل است، لولاها ممکن است ساییده شده یا شل شده باشند.


علائم خرابی

خلاصه علائم قابل مشاهده:

  • لق بودن درب عقب در سمت چپ هنگام حرکت، مخصوصاً در سرعت‌های بالا یا هنگام عبور از دست‌انداز.

  • سروصدای غیرمعمول هنگام عبور از ناهمواری‌ها، صدای برخورد یا تق‌تق.

  • ورود آب یا رطوبت به داخل از درز کنار درب.

  • سایش یا خوردگی فلز در محل اتصالات یا لولا.

  • عدم عملکرد صحیح قفل: مثلاً قفل دستی گیر کند، زبانه محکم درگیر نشود.


نتیجه‌گیری

قطعه «دیاق قفل پشت اتاق چپ کشنده دیما HT‑490» اگر درست طراحی شود و نگهداری شود، باید نقش کلیدی در ایمنی، راحتی راننده و حفظ بار ایفا کند. اما نبود توجه به کیفیت مواد، نصب دقیق، روانکاری منظم و محافظت در برابر محیط (رطوبت، نم، گرد و خاک) می‌تواند باعث خرابی سریع شود. برای جلوگیری از مشکلات بزرگتر، توصیه می‌شود:

  • این قطعه را با قطعه اصلی یا با کیفیت بالا تهیه کنید.

  • هنگام نصب، انطباق دقیق و هم‌ترازی با درب و قاب اتاق را رعایت کنید.

  • به نگهداری دوره‌ای اهمیت دهید، مخصوصاً در شرایط سخت جوی.

  • در صورت مشاهده اولین علائم خرابی، به موقع تعمیر یا تعویض صورت گیرد تا خرابی وسیع‌تر بدنه یا آسیب به بار رخ ندهد.

تعریف/عملکرد: دیاق قفل پشت اتاق چپ

  • «دیاق» معمولاً به قطعه‌ی نگهدارنده یا قاب وصل‌شونده گفته می‌شود، مثل براکت، قطعه پشتیبانی، نوار تقویتی یا بازو.

  • «قفل پشت اتاق» یعنی مکانیزم بست یا قفل در بخش عقب اتاق کامیون / کشنده، احتمالاً برای درب عقب اتاق یا پوشش عقب اتاق یا سقف عقب.

  • «چپ» نشان دهنده سمت چپ خودرو از دید راننده است، بخش جانبی چپ در عقب اتاق.

بنابراین این قطعه احتمالاً نقش پشتیبانی + قفل‌بست برای درب عقب یا پوشش کناری پشت اتاق سمت چپ دارد.


عملکرد

وظایف احتمالی این دیاق قفل عبارتند از:

  • کمک به بستن و قفل شدن محکم درب یا پوشش عقب اتاق در سمت چپ، جلوگیری از حرکت یا لرزش هنگام حرکت یا بارگیری/تخلیه.

  • تثبیت در برابر نیروهای جانبی و عمودی (ارتعاش، ضربه، جریان هوای عقب در سرعت بالا).

  • حفظ تراز بودن و آب‌بندی (در صورت وجود لاستیک یا درزگیری) برای جلوگیری از نفوذ آب، گرد و خاک، سر و صدا.

  • کمک به بارگیری ایمن و دسترسی مناسب به پشت، در کنار امکان باز شدن کامل یا نیمه آن بخش.


اجزای اصلی (مؤلفه‌ها)

قطعه و سیستم اطرافش احتمالاً شامل:

  1. بدنه اصلی دیاق: فلزی (اغلب فولاد یا آلیاژ مقاوم)، با ضخامت و پوشش مناسب ضدزنگ.

  2. قسمت قفل یا بست: شامل زبانه، میله یا پین قفل، اهرم یا گیره‌ای که وقتی درب بسته می‌شود، در شیار یا گیر مناسب قرار می‌گیرد.

  3. لولا یا مفصل حرکتی: اگر آن قسمت بازشونده باشد، لولا یا مفصل لازم است تا باز و بسته شود.

  4. اتصالات پیچ و مهره، براکت‌ها: برای اتصال به بدنه اتاق، پایه‌ها، سطوح فلزی.

  5. درزگیر یا لاستیک آب‌بندی (در صورت نیاز): برای جلوگیری از ورود آب، گرد، صدا.

  6. سیستم نگه‌داری مکانیکی: فنرها، گیره‌ها، ممکن است مکانیزم فنر بازکننده یا قفل ایمنی داشته باشد.


سیستم‌های جانبی مرتبط

این قطعه معمولاً با موارد زیر ارتباط دارد:

  • درب عقب اتاق یا پنل عقب: مکانیک باز و بسته شدن درب.

  • سیستم آب‌بندی اتاق (لاستیک‌ها، درزبندی‌ها) برای کنترل نفوذ آب و هوا.

  • پوشش و بدنه اتاق برای انتقال نیروهای لرزش، فشار باد، وزن محموله.

  • شاید سیستم ایمنی اگر درب عقب تأثیری بر دید عقب یا امکان بسته شدن کامل داشته باشد.

  • امکاناً قسمت روشنایی عقب یا چراغ‌ها در صورتی‌که درب عقب شامل بخشهایی باشد که باز می‌شوند.


مزایا

اگر این دیاق قفل کارا باشد:

  • افزایش ایمنی محموله: مانع باز شدن ناخواسته و احتمال افتادن یا آسیب به بار می‌شود.

  • کاهش ارتعاش و سروصدا، به‌خصوص در سرعت‌های بالا یا شرایط مسیر ناهموار.

  • حفاظت بهتر در برابر ورود آب، گرد و خاک، باد به داخل اتاق.

  • سهولت در بهره‌برداری: باز و بسته شدن مطمئن و سریع برای راننده و کارگر.

  • عمر بیشتر قطعات در اطراف مثل درب، لولاها، ورق فلزی، درزگیرها.


معایب / چالش‌ها

  • اگر مواد استفاده‌شده ضعیف باشد، خوردگی، زنگ زدگی، ضعف ساختاری در محل پیچ‌ها یا پایه‌ها.

  • اگر نصب دقیق نباشد، تنش اضافی به ورق بدنه یا لولا وارد شود، منجر به تاب خوردگی یا شکستگی.

  • در محیط نمناک یا با گرد و غبار زیاد، بدون حفاظت مناسب ممکن است قفل گیر کند یا به آرامی خراب شود.

  • وزن افزوده‌ی ناکافی، اگر اندازه غیر بهینه باشد یا استفاده از فلز ضخیم بیش از نیاز.

  • تعمیر و تعویض این نوع قطعه ممکن است هزینه‌بر باشد، خصوصاً اگر شامل بخش‌های خاص مثل قفل مخصوص یا براکت‌های گران.


نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری

  • روغن‌کاری یا گریس کاری قسمت‌های متحرک زبانه‌ها، لولاها و مفاصل: کاهش سایش و جلوگیری از گیر کردن.

  • بازرسی دوره‌ای پیچ‌ها و اتصالات: مطمئن شدن از اینکه پیچ‌ها شل نشده‌اند، واشرها سالم‌اند.

  • پاکسازی از خاک، آب، نم و زنگ، مخصوصاً در امتداد درزها و محل تماس قفل با بدنه.

  • رنگ‌آمیزی یا پوشش ضدزنگ در صورت مشاهده ترک یا لایه برداشتن پوشش فلزی یا رنگ.

  • اطمینان از عملکرد درزگیر/لاستیک‌ها اگر وجود دارد، برای جلوگیری از نفوذ آب یا باد.

عیب‌یابی

چند نشانه ممکن است نشانۀ خرابی یا نیاز به تعمیر:

  • درب یا پنل عقب سمت چپ به سختی بسته یا باز می‌شود یا باید فشار یا ضربه کمی وارد شود.

  • صدای تق‌تق، ساییدگی، سروصدا هنگام حرکت در مسیر ناهموار.

  • درب پس از بسته شدن کامل شل است یا حرکت دارد؛ قفل به خوبی درگیر نمی‌شود.

  • رطوبت داخلی اتاق یا نفوذ آب از آن نقطه نشان‌دهنده ضعف آب‌بندی یا لقی است.

  • زنگ‌زدگی شدید یا خوردگی در قطعه یا محل اتصالات؛ فلز ممکن است ترک بردارد.

  • عملکرد گرفتن قفل به‌صورت کامل؛ اگر قفل دستی است ممکن است فنر ضعیف شده باشد یا زبانه دچار سایش شده باشد.

  • در صورتی که بخش بازشونده وصل به مفصل است، لولاها ممکن است ساییده شده یا شل شده باشند.


علائم خرابی

خلاصه علائم قابل مشاهده:

  • لق بودن درب عقب در سمت چپ هنگام حرکت، مخصوصاً در سرعت‌های بالا یا هنگام عبور از دست‌انداز.

  • سروصدای غیرمعمول هنگام عبور از ناهمواری‌ها، صدای برخورد یا تق‌تق.

  • ورود آب یا رطوبت به داخل از درز کنار درب.

  • سایش یا خوردگی فلز در محل اتصالات یا لولا.

  • عدم عملکرد صحیح قفل: مثلاً قفل دستی گیر کند، زبانه محکم درگیر نشود.


نتیجه‌گیری

قطعه «دیاق قفل پشت اتاق چپ کشنده دیما HT‑490» اگر درست طراحی شود و نگهداری شود، باید نقش کلیدی در ایمنی، راحتی راننده و حفظ بار ایفا کند. اما نبود توجه به کیفیت مواد، نصب دقیق، روانکاری منظم و محافظت در برابر محیط (رطوبت، نم، گرد و خاک) می‌تواند باعث خرابی سریع شود. برای جلوگیری از مشکلات بزرگتر، توصیه می‌شود:

  • این قطعه را با قطعه اصلی یا با کیفیت بالا تهیه کنید.

  • هنگام نصب، انطباق دقیق و هم‌ترازی با درب و قاب اتاق را رعایت کنید.

  • به نگهداری دوره‌ای اهمیت دهید، مخصوصاً در شرایط سخت جوی.

  • در صورت مشاهده اولین علائم خرابی، به موقع تعمیر یا تعویض صورت گیرد تا خرابی وسیع‌تر بدنه یا آسیب به بار رخ ندهد.