سبد خرید شما خالی‌ست!

دیاق قفل پشت اتاق راست کشنده دیما HT-490

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC006915
16   امتیاز
16   امتیاز با خرید این کالا
4٬000٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
این قطعه برای بستن، نگه‌داری و تثبیت بخشی از شاسی/کابین در پشت اتاق در سمت راست است، تا در زمان حرکت، ارتعاشات، بار و ضربه‌ها، درب یا بخش های اتصال‌دهنده به سمت عقب یا کناره باز یا لق نشوند.

تعریف/عملکرد: دیاق قفل پشت اتاق راست

  • «دیاق» معمولاً به قطعه‌ای فلزی یا پیوندی گفته می‌شود که به منظور تثبیت یا نگه‌داشتن اجزاء بدنه ایفای نقش می‌کند، در اینجا منظور «پشت اتاق» بخش عقب کابین یا قسمت بدنه عقب اتاق است.

  • «قفل پشت اتاق» ممکن است مکانیزمی برای قفل یا بست قطعه‌هایی از پشت اتاق به منظور بسته نگه داشتن درب عقب اتاق، یا تثبیت بخش بدنه عقب باشد.

  • وقتی گفته «راست»، یعنی سمت راست بدنه در بخش عقب اتاق.

به طور خلاصه، این قطعه برای بستن، نگه‌داری و تثبیت بخشی از شاسی/کابین در پشت اتاق در سمت راست است، تا در زمان حرکت، ارتعاشات، بار و ضربه‌ها، درب یا بخش های اتصال‌دهنده به سمت عقب یا کناره باز یا لق نشوند.


اجزای اصلی و سیستم‌های جانبی مرتبط

برای چنین قطعه‌ای، اجزای زیر معمولاً دخیل‌اند:

  1. بدنه فلزی دیاق: بخش اصلی که روی بدنه کابین یا ساختار فریم اتاق نصب می‌شود، از فلز محکم (معمولاً فولاد) است با پوشش ضدزنگ یا رنگ‌کاری برای مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی.

  2. مکانیزم قفل/بست: شامل خار، پین، زبانه، لولا، پیچ و مهره یا قفل فنری. ممکن است قفل دستی باشد یا با برخی اهرم‌ها، کابل، یا حتی باز و بسته شدن برقی/هیدرولیکی، گرچه برای کشنده‌ها معمولا ساده‌تر است.

  3. پایه‌ها و اتصالات جانبی: واشرها، پیچ‌ها، بست‌ها، براکت‌هایی که دیاق را به بدنه متصل می‌کنند. ممکن است در قسمت لولا و حرکتی باشد تا درب یا قسمت متحرک بتواند باز و بسته شود.

  4. پوشش یا محافظ: ممکن است برای جلوگیری از ورود آب، گرد و غبار یا ضربه، در اطراف محل قفل پوشش‌هایی وجود داشته باشد یا قطعه طراحی شده باشد به طوری که آب به داخل قفل نفوذ نکند.

  5. سیستم نشیمن و آب‌بندی: اگر درب عقب اتاق یا بخشی که باز می‌شود باشد، لاستیک آب‌بندی یا درزبندی ممکن است داشته باشد تا هنگام بسته بودن از نفوذ رطوبت و صدا جلوگیری شود.


مزایا

چند مزیت برای داشتن این قطعه مستحکم و درست کار:

  • ایمنی بار: جلوگیری از باز شدن ناخواسته درب پشت اتاق و افتادن بار یا اشیا، خصوصاً در حرکت با سرعت یا عبور از ناهمواری‌ها.

  • کاهش ارتعاش و صدا: یک قفل محکم باعث می‌شود بخش‌های متحرک یا بخش پشت اتاق لق نزده و باعث سروصدا یا لرزش نشود.

  • طول عمر بدنه و اتصال‌ها: اگر قفل و پایه‌ها درست طراحی شده باشند، فشارهای نوسانی و تکان‌های زیاد بدنه کمتر آسیب می‌رسانند به اتصالات، ورق‌ها و قطعات اطراف.

  • سهولت در بارگیری/تخلیه: اگر باز و بسته کردن قفل راحت باشد، راننده یا کارگر بتواند سریع‌تر دسترسی داشته باشد.


معایب یا محدودیت‌ها

هر چقدر قطعه‌ای ضروری باشد، ممکن است چالش‌هایی هم داشته باشد:

  • اگر طراحی ضعیف باشد، یا مواد استفاده شده کیفیت پایین داشته باشد، زنگ‌زدگی، خوردگی، شکستگی ناشی از تنش زیاد ممکن است بروز کند.

  • در شرایط خاکی، نمناک یا شوری (مثلاً جاده‌های با نمک یا رطوبت زیاد) پوسیدگی یا زنگ زیاد ممکن است باعث گیر کردن قفل یا سخت باز شدن آن شود.

  • وزن اضافی مختصر به وجود می‌آید (گرچه معمولاً ناچیز است)، و اگر نگهداری نشود ممکن است عملکرد روانش کاهش یابد.

  • اگر نصب نامناسب باشد، بخش‌هایی از اتاق یا بدنه ممکن است تحت تنش زیاد قرار بگیرند که منجر به ترک خوردگی یا تغییر شکل فلز شود.


نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری

  • روغن‌کاری/Lubrication: محل مفصل‌ها، لولاها، زبانه‌ها و هر بخش متحرک یا تماس فلز با فلز باید به موقع روغن یا گریس شود تا سایش کاهش یابد.

  • بررسی پیچ و مهره‌ها: هر چند وقت یک بار، پیچ‌ها و بست‌ها را بررسی کن که محکم باشند؛ شل بودن باعث لرزش و فشار مضاعف خواهد شد.

  • پاک‌سازی: گرد و غبار، خاک، رطوبت و نمک را پاک کن؛ این‌ها باعث خوردگی خواهند شد.

  • رنگ‌آمیزی / ضدزنگ: اگر پوشش رنگی یا پوشش ضدزنگ آسیب دیده باشد، ترمیمش کن تا فلز زیرین در معرض خوردگی قرار نگیرد.

  • تعویض قطعات فرسوده: اگر زبانه قفل یا فنر یا پایه‌ها خراب شوند، تعویضشان بهتر از تعمیر موقت است.

عیب‌یابی

چند علامت هشداردهنده که نشان می‌دهد دیاق قفل پشت اتاق راست خراب یا در آستانه خرابی است:

  • درب عقب اتاق سمت راست یا بخش پشت اتاق به سختی باز یا بسته می‌شود، یا لق دارد.

  • صدای تق‌تق یا ساییدگی هنگام عبور از دست‌اندازها یا حرکت.

  • قفل درست قفل نمی‌شود یا بعد از حرکت باز می‌ماند.

  • زنگ‌زدگی واضح، ترک فلز، خم‌شدگی یا پوسیدگی در پایه یا قسمت قفل.

  • ورود آب یا گرد و خاک به داخل اتاق از لبه درب عقب نشان از مشکل در تماس آب‌بندی یا لقی دارد.

  • اگر بخش متحرک گیر کند، به دلیل روغن‌کاری نامناسب یا خرابی شیارها.


نتیجه‌گیری

قطعه «دیاق قفل پشت اتاق راست» یکی از اجزای مهم در ایمنی، آرامش و کارایی کشنده دیما HT‑490 است. اگر این قطعه درست کار کند، بار بهتر محافظت می‌شود، سروصدای اضافی کمتر است، استهلاک قطعات بدنه اطراف کمتر خواهد بود و ایمنی راننده و محموله افزایش می‌یابد. اما اگر بی‌توجهی شود، ممکن است به مشکلاتی مثل باز شدن ناگهانی درب، آسیب دیدن بار، خرابی‌های بعدی بدنه یا اتصالات فلزی، افزایش هزینه تعمیرات و حتی خطر برای ایمنی راه داشته باشد.

تعریف/عملکرد: دیاق قفل پشت اتاق راست

  • «دیاق» معمولاً به قطعه‌ای فلزی یا پیوندی گفته می‌شود که به منظور تثبیت یا نگه‌داشتن اجزاء بدنه ایفای نقش می‌کند، در اینجا منظور «پشت اتاق» بخش عقب کابین یا قسمت بدنه عقب اتاق است.

  • «قفل پشت اتاق» ممکن است مکانیزمی برای قفل یا بست قطعه‌هایی از پشت اتاق به منظور بسته نگه داشتن درب عقب اتاق، یا تثبیت بخش بدنه عقب باشد.

  • وقتی گفته «راست»، یعنی سمت راست بدنه در بخش عقب اتاق.

به طور خلاصه، این قطعه برای بستن، نگه‌داری و تثبیت بخشی از شاسی/کابین در پشت اتاق در سمت راست است، تا در زمان حرکت، ارتعاشات، بار و ضربه‌ها، درب یا بخش های اتصال‌دهنده به سمت عقب یا کناره باز یا لق نشوند.


اجزای اصلی و سیستم‌های جانبی مرتبط

برای چنین قطعه‌ای، اجزای زیر معمولاً دخیل‌اند:

  1. بدنه فلزی دیاق: بخش اصلی که روی بدنه کابین یا ساختار فریم اتاق نصب می‌شود، از فلز محکم (معمولاً فولاد) است با پوشش ضدزنگ یا رنگ‌کاری برای مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی.

  2. مکانیزم قفل/بست: شامل خار، پین، زبانه، لولا، پیچ و مهره یا قفل فنری. ممکن است قفل دستی باشد یا با برخی اهرم‌ها، کابل، یا حتی باز و بسته شدن برقی/هیدرولیکی، گرچه برای کشنده‌ها معمولا ساده‌تر است.

  3. پایه‌ها و اتصالات جانبی: واشرها، پیچ‌ها، بست‌ها، براکت‌هایی که دیاق را به بدنه متصل می‌کنند. ممکن است در قسمت لولا و حرکتی باشد تا درب یا قسمت متحرک بتواند باز و بسته شود.

  4. پوشش یا محافظ: ممکن است برای جلوگیری از ورود آب، گرد و غبار یا ضربه، در اطراف محل قفل پوشش‌هایی وجود داشته باشد یا قطعه طراحی شده باشد به طوری که آب به داخل قفل نفوذ نکند.

  5. سیستم نشیمن و آب‌بندی: اگر درب عقب اتاق یا بخشی که باز می‌شود باشد، لاستیک آب‌بندی یا درزبندی ممکن است داشته باشد تا هنگام بسته بودن از نفوذ رطوبت و صدا جلوگیری شود.


مزایا

چند مزیت برای داشتن این قطعه مستحکم و درست کار:

  • ایمنی بار: جلوگیری از باز شدن ناخواسته درب پشت اتاق و افتادن بار یا اشیا، خصوصاً در حرکت با سرعت یا عبور از ناهمواری‌ها.

  • کاهش ارتعاش و صدا: یک قفل محکم باعث می‌شود بخش‌های متحرک یا بخش پشت اتاق لق نزده و باعث سروصدا یا لرزش نشود.

  • طول عمر بدنه و اتصال‌ها: اگر قفل و پایه‌ها درست طراحی شده باشند، فشارهای نوسانی و تکان‌های زیاد بدنه کمتر آسیب می‌رسانند به اتصالات، ورق‌ها و قطعات اطراف.

  • سهولت در بارگیری/تخلیه: اگر باز و بسته کردن قفل راحت باشد، راننده یا کارگر بتواند سریع‌تر دسترسی داشته باشد.


معایب یا محدودیت‌ها

هر چقدر قطعه‌ای ضروری باشد، ممکن است چالش‌هایی هم داشته باشد:

  • اگر طراحی ضعیف باشد، یا مواد استفاده شده کیفیت پایین داشته باشد، زنگ‌زدگی، خوردگی، شکستگی ناشی از تنش زیاد ممکن است بروز کند.

  • در شرایط خاکی، نمناک یا شوری (مثلاً جاده‌های با نمک یا رطوبت زیاد) پوسیدگی یا زنگ زیاد ممکن است باعث گیر کردن قفل یا سخت باز شدن آن شود.

  • وزن اضافی مختصر به وجود می‌آید (گرچه معمولاً ناچیز است)، و اگر نگهداری نشود ممکن است عملکرد روانش کاهش یابد.

  • اگر نصب نامناسب باشد، بخش‌هایی از اتاق یا بدنه ممکن است تحت تنش زیاد قرار بگیرند که منجر به ترک خوردگی یا تغییر شکل فلز شود.


نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری

  • روغن‌کاری/Lubrication: محل مفصل‌ها، لولاها، زبانه‌ها و هر بخش متحرک یا تماس فلز با فلز باید به موقع روغن یا گریس شود تا سایش کاهش یابد.

  • بررسی پیچ و مهره‌ها: هر چند وقت یک بار، پیچ‌ها و بست‌ها را بررسی کن که محکم باشند؛ شل بودن باعث لرزش و فشار مضاعف خواهد شد.

  • پاک‌سازی: گرد و غبار، خاک، رطوبت و نمک را پاک کن؛ این‌ها باعث خوردگی خواهند شد.

  • رنگ‌آمیزی / ضدزنگ: اگر پوشش رنگی یا پوشش ضدزنگ آسیب دیده باشد، ترمیمش کن تا فلز زیرین در معرض خوردگی قرار نگیرد.

  • تعویض قطعات فرسوده: اگر زبانه قفل یا فنر یا پایه‌ها خراب شوند، تعویضشان بهتر از تعمیر موقت است.

عیب‌یابی

چند علامت هشداردهنده که نشان می‌دهد دیاق قفل پشت اتاق راست خراب یا در آستانه خرابی است:

  • درب عقب اتاق سمت راست یا بخش پشت اتاق به سختی باز یا بسته می‌شود، یا لق دارد.

  • صدای تق‌تق یا ساییدگی هنگام عبور از دست‌اندازها یا حرکت.

  • قفل درست قفل نمی‌شود یا بعد از حرکت باز می‌ماند.

  • زنگ‌زدگی واضح، ترک فلز، خم‌شدگی یا پوسیدگی در پایه یا قسمت قفل.

  • ورود آب یا گرد و خاک به داخل اتاق از لبه درب عقب نشان از مشکل در تماس آب‌بندی یا لقی دارد.

  • اگر بخش متحرک گیر کند، به دلیل روغن‌کاری نامناسب یا خرابی شیارها.


نتیجه‌گیری

قطعه «دیاق قفل پشت اتاق راست» یکی از اجزای مهم در ایمنی، آرامش و کارایی کشنده دیما HT‑490 است. اگر این قطعه درست کار کند، بار بهتر محافظت می‌شود، سروصدای اضافی کمتر است، استهلاک قطعات بدنه اطراف کمتر خواهد بود و ایمنی راننده و محموله افزایش می‌یابد. اما اگر بی‌توجهی شود، ممکن است به مشکلاتی مثل باز شدن ناگهانی درب، آسیب دیدن بار، خرابی‌های بعدی بدنه یا اتصالات فلزی، افزایش هزینه تعمیرات و حتی خطر برای ایمنی راه داشته باشد.