سبد خرید شما خالی‌ست!

تسمه پروانه کشنده دیما HT- 490

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC003256
8   امتیاز
8   امتیاز با خرید این کالا
2٬200٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
تسمه پروانه یا تسمه فن ، یکی از اجزای کلیدی سیستم انتقال قدرت در موتور کامیون دیما است که نیروی مکانیکی تولیدشده توسط موتور را به سیستم‌های جانبی منتقل می‌کند. این تسمه باعث گردش واتر پمپ می‌شود. هدف اصلی تسمه پروانه حفظ عملکرد بهینه موتور از طریق اطمینان از کارکرد صحیح سیستم‌های خنک‌کننده است.

1. عملکرد تسمه پروانه

تسمه پروانه یا تسمه فن، یکی از اجزای کلیدی سیستم انتقال قدرت در موتور کامیون دیما است که نیروی مکانیکی تولیدشده توسط موتور را به سیستم‌های جانبی منتقل می‌کند. این تسمه باعث گردش واتر پمپ می‌شود. هدف اصلی تسمه پروانه حفظ عملکرد بهینه موتور از طریق اطمینان از کارکرد صحیح سیستم‌های خنک‌کننده است.

2. اجزای اصلی مرتبط با تسمه پروانه

  • تسمه پروانه: معمولاً از جنس لاستیک مقاوم در برابر حرارت و ساییدگی، تقویت‌شده با الیاف نایلونی یا پلی‌استر ساخته می‌شود.

  • پولی‌ها (چرخ‌دنده‌ها): چرخ‌های فلزی که تسمه روی آن‌ها حرکت می‌کند و انتقال نیرو را انجام می‌دهند.

  • تنشنر تسمه (کشنده تسمه): قطعه‌ای که کشش مناسب تسمه را حفظ می‌کند تا از لغزش جلوگیری شود.

  • بلبرینگ‌ها: در داخل پولی‌ها قرار دارند تا حرکت روان و بدون اصطکاک تسمه را تضمین کنند.

3. سیستم‌های جانبی مرتبط

  • واتر پمپ (Water Pump): گردش آب یا مایع خنک‌کننده در مدار موتور برای جلوگیری از گرم‌شدن بیش از حد.

4. مزایای تسمه پروانه کامیون دیما

  • راندمان بالا در انتقال نیرو با کمترین اتلاف انرژی.

  • نصب و تعویض آسان و کم‌هزینه نسبت به سیستم‌های پیچیده‌تر.

  • مقاومت مناسب در برابر حرارت و فشار مکانیکی.

  • وزن سبک و طراحی فشرده که فضای موتور را بهینه می‌کند.

5. معایب تسمه پروانه

  • فرسایش و ترک خوردگی به مرور زمان که نیاز به بازدید و تعویض دارد.

  • احتمال شل شدن تسمه که باعث کاهش کارایی و افزایش صدای موتور می‌شود.

  • حساسیت به آلودگی‌های روغنی و گرد و غبار که می‌تواند عمر تسمه را کاهش دهد.

  • نیاز به تنظیم دوره‌ای کشش تسمه برای جلوگیری از لغزش یا پارگی.

6. نگهداری و عیب‌یابی

  • بازدید دوره‌ای برای بررسی سلامت ظاهری تسمه (ترک، ساییدگی، شکستگی).

  • کنترل کشش تسمه با استفاده از ابزار تنشنر یا دستی.

  • تمیزکاری قطعات جانبی و پولی‌ها از گرد و غبار و روغن.

  • تعویض تسمه طبق دستورالعمل‌های کارخانه (معمولاً هر 40 تا 60 هزار کیلومتر).

  • عیب‌یابی صدای غیرعادی (مانند جیرجیر یا سوت کشیدن) که معمولاً نشان‌دهنده شل بودن یا فرسودگی تسمه است.

  • بررسی عملکرد سیستم‌های وابسته مانند دینام و واتر پمپ در صورت مشاهده ضعف عملکرد یا افزایش دمای موتور.

7. علائم خرابی تسمه پروانه

  • صدای سوت یا جیر جیر هنگام روشن بودن موتور.

  • لغزش تسمه روی پولی‌ها یا لرزش غیرمعمول.

  • گرم شدن بیش از حد موتور به دلیل عدم گردش مناسب واتر پمپ.

  • ضعف در شارژ باتری یا کمبود برق به تجهیزات الکتریکی.

  • مشاهده ترک‌ها، ساییدگی یا جدا شدن لایه‌های تسمه در بازدید بصری.

8. نتیجه‌گیری

تسمه پروانه در کامیون دیما نقش بسیار مهمی در تضمین عملکرد درست موتور و سیستم‌های جانبی دارد. با رعایت نکات نگهداری و بررسی‌های دوره‌ای می‌توان از خرابی‌های ناگهانی جلوگیری کرده و عمر مفید موتور و قطعات مرتبط را افزایش داد. توجه به علائم اولیه خرابی و تعویض به موقع تسمه پروانه، هزینه‌های تعمیرات بزرگ‌تر را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و ایمنی خودرو را تضمین می‌کند.

1. عملکرد تسمه پروانه

تسمه پروانه یا تسمه فن، یکی از اجزای کلیدی سیستم انتقال قدرت در موتور کامیون دیما است که نیروی مکانیکی تولیدشده توسط موتور را به سیستم‌های جانبی منتقل می‌کند. این تسمه باعث گردش واتر پمپ می‌شود. هدف اصلی تسمه پروانه حفظ عملکرد بهینه موتور از طریق اطمینان از کارکرد صحیح سیستم‌های خنک‌کننده است.

2. اجزای اصلی مرتبط با تسمه پروانه

  • تسمه پروانه: معمولاً از جنس لاستیک مقاوم در برابر حرارت و ساییدگی، تقویت‌شده با الیاف نایلونی یا پلی‌استر ساخته می‌شود.

  • پولی‌ها (چرخ‌دنده‌ها): چرخ‌های فلزی که تسمه روی آن‌ها حرکت می‌کند و انتقال نیرو را انجام می‌دهند.

  • تنشنر تسمه (کشنده تسمه): قطعه‌ای که کشش مناسب تسمه را حفظ می‌کند تا از لغزش جلوگیری شود.

  • بلبرینگ‌ها: در داخل پولی‌ها قرار دارند تا حرکت روان و بدون اصطکاک تسمه را تضمین کنند.

3. سیستم‌های جانبی مرتبط

  • واتر پمپ (Water Pump): گردش آب یا مایع خنک‌کننده در مدار موتور برای جلوگیری از گرم‌شدن بیش از حد.

4. مزایای تسمه پروانه کامیون دیما

  • راندمان بالا در انتقال نیرو با کمترین اتلاف انرژی.

  • نصب و تعویض آسان و کم‌هزینه نسبت به سیستم‌های پیچیده‌تر.

  • مقاومت مناسب در برابر حرارت و فشار مکانیکی.

  • وزن سبک و طراحی فشرده که فضای موتور را بهینه می‌کند.

5. معایب تسمه پروانه

  • فرسایش و ترک خوردگی به مرور زمان که نیاز به بازدید و تعویض دارد.

  • احتمال شل شدن تسمه که باعث کاهش کارایی و افزایش صدای موتور می‌شود.

  • حساسیت به آلودگی‌های روغنی و گرد و غبار که می‌تواند عمر تسمه را کاهش دهد.

  • نیاز به تنظیم دوره‌ای کشش تسمه برای جلوگیری از لغزش یا پارگی.

6. نگهداری و عیب‌یابی

  • بازدید دوره‌ای برای بررسی سلامت ظاهری تسمه (ترک، ساییدگی، شکستگی).

  • کنترل کشش تسمه با استفاده از ابزار تنشنر یا دستی.

  • تمیزکاری قطعات جانبی و پولی‌ها از گرد و غبار و روغن.

  • تعویض تسمه طبق دستورالعمل‌های کارخانه (معمولاً هر 40 تا 60 هزار کیلومتر).

  • عیب‌یابی صدای غیرعادی (مانند جیرجیر یا سوت کشیدن) که معمولاً نشان‌دهنده شل بودن یا فرسودگی تسمه است.

  • بررسی عملکرد سیستم‌های وابسته مانند دینام و واتر پمپ در صورت مشاهده ضعف عملکرد یا افزایش دمای موتور.

7. علائم خرابی تسمه پروانه

  • صدای سوت یا جیر جیر هنگام روشن بودن موتور.

  • لغزش تسمه روی پولی‌ها یا لرزش غیرمعمول.

  • گرم شدن بیش از حد موتور به دلیل عدم گردش مناسب واتر پمپ.

  • ضعف در شارژ باتری یا کمبود برق به تجهیزات الکتریکی.

  • مشاهده ترک‌ها، ساییدگی یا جدا شدن لایه‌های تسمه در بازدید بصری.

8. نتیجه‌گیری

تسمه پروانه در کامیون دیما نقش بسیار مهمی در تضمین عملکرد درست موتور و سیستم‌های جانبی دارد. با رعایت نکات نگهداری و بررسی‌های دوره‌ای می‌توان از خرابی‌های ناگهانی جلوگیری کرده و عمر مفید موتور و قطعات مرتبط را افزایش داد. توجه به علائم اولیه خرابی و تعویض به موقع تسمه پروانه، هزینه‌های تعمیرات بزرگ‌تر را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و ایمنی خودرو را تضمین می‌کند.