سبد خرید شما خالی‌ست!

بوش عقب اتاق کشنده دیما HT-490

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC006870
6   امتیاز
6   امتیاز با خرید این کالا
1٬600٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
بوش عقب اتاق در کشنده دیما HT-490، قطعه‌ای لاستیکی-فلزی است که در محل اتصال اتاق (کابین) به شاسی عقب نصب می‌شود. این بوش به عنوان یک جاذب ضربه و لرزش عمل کرده و مانع انتقال مستقیم نیروهای ارتعاشی، پیچشی یا ضربه‌ای بین اتاق و شاسی می‌شود. هدف آن، کاهش خستگی سازه‌ای و افزایش عمر اتاق، راحتی راننده و حفظ پایداری کشنده در مسیرهای ناهموار است.

1. عملکرد (Function)

بوش عقب اتاق در کشنده دیما HT-490، قطعه‌ای لاستیکی-فلزی است که در محل اتصال اتاق (کابین) به شاسی عقب نصب می‌شود. این بوش به عنوان یک جاذب ضربه و لرزش عمل کرده و مانع انتقال مستقیم نیروهای ارتعاشی، پیچشی یا ضربه‌ای بین اتاق و شاسی می‌شود.

هدف آن، کاهش خستگی سازه‌ای و افزایش عمر اتاق، راحتی راننده و حفظ پایداری کشنده در مسیرهای ناهموار است.


2. اجزای اصلی (Main Components)

  • بدنه لاستیکی: قسمت اصلی جاذب ضربه و ارتعاش (از جنس پلی‌یورتان یا لاستیک مقاوم در برابر سایش).

  • بوش فلزی داخلی: برای عبور پیچ یا محور اتصال.

  • بوش فلزی خارجی یا کاور فلزی: برای فیت شدن داخل محل نصب روی شاسی یا اتاق.

  • واشرها یا کاورهای محافظ: در برخی مدل‌ها جهت جلوگیری از نفوذ گرد و غبار یا رطوبت.


3. سیستم‌های جانبی مرتبط (Related Systems)

  • سیستم تعلیق کابین (Cabin Suspension): تعامل مستقیم با بوش‌ها برای جذب ضربه.

  • شاسی عقب کشنده: محل نصب بوش و انتقال نیرو.

  • اتاق راننده (کابین): محل وارد شدن ضربات و لرزش‌ها.

  • سیستم فنربندی و کمک‌فنرها: همکاری در کنترل حرکات اتاق.


4. مزایا (Advantages)

  • کاهش محسوس انتقال لرزش و ضربه به داخل کابین.

  • افزایش راحتی راننده و کاهش خستگی در سفرهای طولانی.

  • محافظت از ساختار کابین و شاسی در برابر تنش‌های مکانیکی.

  • بهبود دوام و عمر مفید اتاق در شرایط کاری سخت.

  • عدم نیاز به تعمیرات پیچیده در صورت نصب صحیح.


5. معایب (Disadvantages)

  • فرسودگی سریع‌تر در شرایط آب و هوایی شدید یا بار بیش از حد.

  • حساسیت به روغن، مواد شیمیایی یا گرمای بیش از حد (که باعث ترک خوردگی یا نرم شدن لاستیک می‌شود).

  • در صورت خرابی، ممکن است باعث لق شدن کابین یا افزایش صدای ضربه در کابین شود.

  • خرابی بوش می‌تواند باعث ناپایداری در موقعیت کابین یا تغییر در تراز آن شود.


6. نگهداری و عیب‌یابی (Maintenance & Troubleshooting)

✅ نگهداری:

  • بازرسی دوره‌ای چشمی: ترک، له‌شدگی یا افتادگی بوش.

  • تست حرکت اتاق: بررسی لقی غیرعادی یا صدای غیرطبیعی در زمان تکان خوردن کابین.

  • تمیز نگه داشتن محل نصب: جلوگیری از ورود گرد و غبار یا روغن.

  • عدم بارگیری بیش از حد یا استفاده در مسیرهای بسیار ناهموار بدون بررسی‌های منظم.

🔧 عیب‌یابی:

علائم احتمالات
صدای تق‌تق یا کوبش از عقب اتاق بوش ترک خورده یا جدا شده از فلز
لرزش زیاد در کابین هنگام حرکت کاهش خاصیت ارتجاعی بوش یا پارگی
عدم تراز اتاق با شاسی یکی از بوش‌ها خراب یا کج نصب شده
ترک یا خرد شدن لاستیک بوش کهنگی، تماس با روغن یا حرارت بالا

7. علائم خرابی (Failure Symptoms)

  • شنیدن صدای ضربه یا کوبش از عقب کابین به‌ویژه در دست‌اندازها.

  • لرزش غیرعادی کابین مخصوصاً در سرعت‌های بالا یا شرایط بار.

  • تغییر وضعیت فیزیکی اتاق (افتادگی یا کج شدن).

  • ترک‌خوردگی، پارگی یا تورم در بدنه لاستیکی بوش.

  • احساس عدم پایداری کابین در مسیرهای ناهموار.


8. نتیجه‌گیری (Conclusion)

بوش عقب اتاق کشنده دیما HT-490 نقش مهمی در افزایش دوام اتاق، راحتی راننده و ایمنی عملکردی کشنده دارد. این قطعه ظاهراً ساده، اما حیاتی، در صورت خرابی می‌تواند باعث لرزش‌های زیاد، کاهش پایداری، و در نهایت آسیب به شاسی یا اتاق شود.

با توجه به هزینه پایین تعویض و تأثیر زیاد در عملکرد خودرو، بازرسی و تعویض دوره‌ای این بوش‌ها از الزامات سرویس نگهداری کشنده دیما HT-490 محسوب می‌شود.

1. عملکرد (Function)

بوش عقب اتاق در کشنده دیما HT-490، قطعه‌ای لاستیکی-فلزی است که در محل اتصال اتاق (کابین) به شاسی عقب نصب می‌شود. این بوش به عنوان یک جاذب ضربه و لرزش عمل کرده و مانع انتقال مستقیم نیروهای ارتعاشی، پیچشی یا ضربه‌ای بین اتاق و شاسی می‌شود.

هدف آن، کاهش خستگی سازه‌ای و افزایش عمر اتاق، راحتی راننده و حفظ پایداری کشنده در مسیرهای ناهموار است.


2. اجزای اصلی (Main Components)

  • بدنه لاستیکی: قسمت اصلی جاذب ضربه و ارتعاش (از جنس پلی‌یورتان یا لاستیک مقاوم در برابر سایش).

  • بوش فلزی داخلی: برای عبور پیچ یا محور اتصال.

  • بوش فلزی خارجی یا کاور فلزی: برای فیت شدن داخل محل نصب روی شاسی یا اتاق.

  • واشرها یا کاورهای محافظ: در برخی مدل‌ها جهت جلوگیری از نفوذ گرد و غبار یا رطوبت.


3. سیستم‌های جانبی مرتبط (Related Systems)

  • سیستم تعلیق کابین (Cabin Suspension): تعامل مستقیم با بوش‌ها برای جذب ضربه.

  • شاسی عقب کشنده: محل نصب بوش و انتقال نیرو.

  • اتاق راننده (کابین): محل وارد شدن ضربات و لرزش‌ها.

  • سیستم فنربندی و کمک‌فنرها: همکاری در کنترل حرکات اتاق.


4. مزایا (Advantages)

  • کاهش محسوس انتقال لرزش و ضربه به داخل کابین.

  • افزایش راحتی راننده و کاهش خستگی در سفرهای طولانی.

  • محافظت از ساختار کابین و شاسی در برابر تنش‌های مکانیکی.

  • بهبود دوام و عمر مفید اتاق در شرایط کاری سخت.

  • عدم نیاز به تعمیرات پیچیده در صورت نصب صحیح.


5. معایب (Disadvantages)

  • فرسودگی سریع‌تر در شرایط آب و هوایی شدید یا بار بیش از حد.

  • حساسیت به روغن، مواد شیمیایی یا گرمای بیش از حد (که باعث ترک خوردگی یا نرم شدن لاستیک می‌شود).

  • در صورت خرابی، ممکن است باعث لق شدن کابین یا افزایش صدای ضربه در کابین شود.

  • خرابی بوش می‌تواند باعث ناپایداری در موقعیت کابین یا تغییر در تراز آن شود.


6. نگهداری و عیب‌یابی (Maintenance & Troubleshooting)

✅ نگهداری:

  • بازرسی دوره‌ای چشمی: ترک، له‌شدگی یا افتادگی بوش.

  • تست حرکت اتاق: بررسی لقی غیرعادی یا صدای غیرطبیعی در زمان تکان خوردن کابین.

  • تمیز نگه داشتن محل نصب: جلوگیری از ورود گرد و غبار یا روغن.

  • عدم بارگیری بیش از حد یا استفاده در مسیرهای بسیار ناهموار بدون بررسی‌های منظم.

🔧 عیب‌یابی:

علائم احتمالات
صدای تق‌تق یا کوبش از عقب اتاق بوش ترک خورده یا جدا شده از فلز
لرزش زیاد در کابین هنگام حرکت کاهش خاصیت ارتجاعی بوش یا پارگی
عدم تراز اتاق با شاسی یکی از بوش‌ها خراب یا کج نصب شده
ترک یا خرد شدن لاستیک بوش کهنگی، تماس با روغن یا حرارت بالا

7. علائم خرابی (Failure Symptoms)

  • شنیدن صدای ضربه یا کوبش از عقب کابین به‌ویژه در دست‌اندازها.

  • لرزش غیرعادی کابین مخصوصاً در سرعت‌های بالا یا شرایط بار.

  • تغییر وضعیت فیزیکی اتاق (افتادگی یا کج شدن).

  • ترک‌خوردگی، پارگی یا تورم در بدنه لاستیکی بوش.

  • احساس عدم پایداری کابین در مسیرهای ناهموار.


8. نتیجه‌گیری (Conclusion)

بوش عقب اتاق کشنده دیما HT-490 نقش مهمی در افزایش دوام اتاق، راحتی راننده و ایمنی عملکردی کشنده دارد. این قطعه ظاهراً ساده، اما حیاتی، در صورت خرابی می‌تواند باعث لرزش‌های زیاد، کاهش پایداری، و در نهایت آسیب به شاسی یا اتاق شود.

با توجه به هزینه پایین تعویض و تأثیر زیاد در عملکرد خودرو، بازرسی و تعویض دوره‌ای این بوش‌ها از الزامات سرویس نگهداری کشنده دیما HT-490 محسوب می‌شود.