سبد خرید شما خالی‌ست!

براکت رادیاتور کشنده دیما HT-490 ( نگهدارنده رادیاتور )

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC007487
1   امتیاز
1   امتیاز با خرید این کالا
400٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
براکت رادیاتور پلی به اتصال ساختاری رادیاتور به شاسی یا فریم موتور است. وظایف اصلی آن: نگه داشتن رادیاتور در موقعیت درست در جلوی موتور، طوری که جریان هوا از جلو به آن برسد تحمل وزن رادیاتور، مایع داخل آن، اتصالات (شلنگ‌ها، فن‌ها) و ارتعاشات و ضربات ناشی از حرکت جاده جلوگیری از لرزش بیش از حد که می‌تواند منجر به خستگی متریال، شکستگی و نشت شود حفظ تراز بودن رادیاتور تا مایع به طور مناسب در بین هسته‌ها جریان داشته باشد و عملکرد خنک‌کننده بهینه باشد

عملکرد براکت رادیاتور

براکت رادیاتور پلی به اتصال ساختاری رادیاتور به شاسی یا فریم موتور است. وظایف اصلی آن:

  • نگه داشتن رادیاتور در موقعیت درست در جلوی موتور، طوری که جریان هوا از جلو به آن برسد

  • تحمل وزن رادیاتور، مایع داخل آن، اتصالات (شلنگ‌ها، فن‌ها) و ارتعاشات و ضربات ناشی از حرکت جاده

  • جلوگیری از لرزش بیش از حد که می‌تواند منجر به خستگی متریال، شکستگی و نشت شود

  • حفظ تراز بودن رادیاتور تا مایع به طور مناسب در بین هسته‌ها جریان داشته باشد و عملکرد خنک‌کننده بهینه باشد


اجزای اصلی براکت رادیاتور

براکت رادیاتور معمولاً شامل اجزاء زیر است:

  1. صفحات اصلی نگهدارنده / فریم فلزی
    معمولاً فولاد یا آلیاژ مقاوم، گاهی آلومینیوم یا ورق فولاد تقویت‌شده.

  2. پایه‌ها و لولاها
    قسمت‌هایی که به شاسی یا بدنه موتور وصل می‌شوند، شامل پیچ‌ها، بولت‌ها، واشرها و ممکن است بالشتک لاستیکی یا ضرب‌گیر داشته باشند.

  3. گیره‌ها یا بست‌ها
    برای اتصال لوله‌های ورودی/خروجی رادیاتور، فن، محافظ‌ها

  4. بالشتک‌ها یا لرزه‌گیرها
    برای کاهش انتقال ارتعاشات بین موتور و رادیاتور، برای جلوگیری از ترک یا شکستگی در جوش‌ها یا لوله‌ها.

  5. سازه‌های محافظ
    ممکن است محافظ مشبک برای جلوگیری از سنگ‌ریزه یا اجسام جلوی رادیاتور در مسیر داشته باشد.

  6. اتصالات فنی جانبی
    برای فن (فن برقی یا فن مکانیکی)، سنسورها یا کوپلینگ‌های لوله‌های خنک‌کننده


سیستم‌های جانبی مرتبط

براکت رادیاتور بخشی از سیستم خنک‌کننده است، لذا سیستم‌های زیر با آن ارتباط دارند:

  • فن خنک‌کننده که به براکت متصل یا نزدیک است؛ ممکن است براکت تعبیه‌ای برای نصب فن داشته باشد

  • لنزها یا محافظ جلو/کاور جلو که از براکت می‌آیند تا از آسیب مستقیم به هسته رادیاتور جلوگیری کنند

  • شلنگ‌ها و لوله‌های ورودی و خروجی مایع خنک‌کننده که باید با براکت هم‌راستا باشند تا تنش در مفاصل کاهش یابد

  • سنسور دما یا فشار مایع خنک‌کننده که ممکن است نزدیک رادیاتور باشد؛ نیاز به قرارگیری پایدار براکت برای حفظ صحت خوانش


مزایا

  • پایداری ساختاری: براکت محکم باعث می‌شود رادیاتور در جای خود تکان نخورد، دیرتر آسیب ببیند

  • کاهش لرزش و خستگی مواد باعث افزایش عمر رادیاتور، اتصالات و شلنگ‌ها

  • حفظ عملکرد خنک‌کنندگی وقتی رادیاتور در تراز درست و بدون مومنتوم اضافی حرکت باشد

  • جلوگیری از نشت و شکستگی با ظرفیّت تحمل وزن مایع داخل و اتصالات


معایب

  • اگر طراحی براکت ضعیف باشد یا مواد کم‌کیفیت استفاده شده باشد، می‌تواند خودش منشأ خرابی شود

  • وزن براکت و ساختار آن ممکن است به لگد زدن وزن اضافی به شاسی بیافزاید

  • امکان خوردگی، زنگ‌زدگی در محیط‌های مرطوب یا با پاشش آب و نمک جاده

  • اگر لرزه‌گیر مناسب نداشته باشد، ارتعاش زیاد می‌تواند به هسته رادیاتور یا جوش‌ها آسیب برساند


نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری

  • بررسی دوره‌ای پیچ‌ها، بولت‌ها، بست‌ها برای اطمینان از سفت بودن

  • چک کردن براکت از نظر خوردگی، زنگ‌زدگی یا ترک

  • مطمئن شدن از اینکه براکت به درستی در جای خود نصب شده و هیچ نوع اعوجاج یا تغییر شکل نداشته باشد

  • در صورت وجود بالشتک یا لرزه‌گیر لاستیکی، مطمئن شدن از اینکه هنوز کارآمد هستند (نه خشک شده یا ترک داشته باشند)

  • تمیز نگه داشتن اطراف براکت و حذف گل و لای یا مواد خارجی که باعث تجمع رطوبت می‌شوند

عیب‌یابی

  • اگر رادیاتور در حرکت تکان بخورد یا صدا بدهد → براکت شل یا بست‌ها شل شده‌اند

  • اگر فن رادیاتور با لرزش زیاد کار کند یا سنسور دما نادرست عمل کند (به‌خاطر جابه‌جایی)

  • مشاهده ترک در فلز براکت یا خم‌شدگی، تغییر فرم

  • اگر پیچ‌ها یا بولت‌ها شکسته یا دچار خستگی شده باشند

  • اگر مقاومت فریم در مقابل ارتعاش کاهش یافته باشد یا براکت به بدنۀ موتور یا شاسی تماس غیرمجاز داشته باشد


علائم خرابی

  • لرزش محسوس رادیاتور در حرکت، مخصوصاً در سرعت تند یا روی دست‌انداز

  • صدای تق تق یا ضربه از جلوی موتور هنگام شتاب‌گیری یا عبور از ناهمواری‌ها

  • نشتی مایع خنک‌کننده اگر شلنگ‌ها یا اتصالات تحت فشار اضافه قرار گرفته باشند به‌خاطر حرکت زیاد

  • خطر ترک لوله‌ها یا هسته رادیاتور از محل اتصال براکت

  • تغییر شکل یا خم‌شدگی براکت در اثر ضربه یا فشار زیاد

  • علائم دهی نادرست دما اگر سنسورها جابه‌جا شده باشند یا ارتعاش باعث اتصال نامناسب سیم‌ها شوند


نتیجه‌گیری

براکت رادیاتور کشنده دیما HT‑490 یکی از بخش‌های حیاتی در سیستم خنک‌کننده است زیرا اگر به درستی طراحی، ساخته، نصب و نگهداری شود، کمک بزرگی به عملکرد مطمئن موتور، کاهش خطرات ناشی از دمای بالای موتور، جلوگیری از آسیب به رادیاتور و اتصالات آن خواهد کرد. اما اگر کیفیت مواد پایین باشد، نصب ناصحیح باشد یا نگهداری مناسب انجام نشود، براکت می‌تواند نقطۀ ضعف سیستم شود.

برای بیشینه کردن کارایی:

  • مطمئن شو براکت از فولاد یا آلیاژ مقاوم و با پوشش ضدزنگ است

  • بست‌ها و پیچ‌ها از کیفیت بالا باشند

  • استفاده از لرزه‌گیرها برای کاهش ارتعاش

  • بررسی دوره‌ای انجام شود

عملکرد براکت رادیاتور

براکت رادیاتور پلی به اتصال ساختاری رادیاتور به شاسی یا فریم موتور است. وظایف اصلی آن:

  • نگه داشتن رادیاتور در موقعیت درست در جلوی موتور، طوری که جریان هوا از جلو به آن برسد

  • تحمل وزن رادیاتور، مایع داخل آن، اتصالات (شلنگ‌ها، فن‌ها) و ارتعاشات و ضربات ناشی از حرکت جاده

  • جلوگیری از لرزش بیش از حد که می‌تواند منجر به خستگی متریال، شکستگی و نشت شود

  • حفظ تراز بودن رادیاتور تا مایع به طور مناسب در بین هسته‌ها جریان داشته باشد و عملکرد خنک‌کننده بهینه باشد


اجزای اصلی براکت رادیاتور

براکت رادیاتور معمولاً شامل اجزاء زیر است:

  1. صفحات اصلی نگهدارنده / فریم فلزی
    معمولاً فولاد یا آلیاژ مقاوم، گاهی آلومینیوم یا ورق فولاد تقویت‌شده.

  2. پایه‌ها و لولاها
    قسمت‌هایی که به شاسی یا بدنه موتور وصل می‌شوند، شامل پیچ‌ها، بولت‌ها، واشرها و ممکن است بالشتک لاستیکی یا ضرب‌گیر داشته باشند.

  3. گیره‌ها یا بست‌ها
    برای اتصال لوله‌های ورودی/خروجی رادیاتور، فن، محافظ‌ها

  4. بالشتک‌ها یا لرزه‌گیرها
    برای کاهش انتقال ارتعاشات بین موتور و رادیاتور، برای جلوگیری از ترک یا شکستگی در جوش‌ها یا لوله‌ها.

  5. سازه‌های محافظ
    ممکن است محافظ مشبک برای جلوگیری از سنگ‌ریزه یا اجسام جلوی رادیاتور در مسیر داشته باشد.

  6. اتصالات فنی جانبی
    برای فن (فن برقی یا فن مکانیکی)، سنسورها یا کوپلینگ‌های لوله‌های خنک‌کننده


سیستم‌های جانبی مرتبط

براکت رادیاتور بخشی از سیستم خنک‌کننده است، لذا سیستم‌های زیر با آن ارتباط دارند:

  • فن خنک‌کننده که به براکت متصل یا نزدیک است؛ ممکن است براکت تعبیه‌ای برای نصب فن داشته باشد

  • لنزها یا محافظ جلو/کاور جلو که از براکت می‌آیند تا از آسیب مستقیم به هسته رادیاتور جلوگیری کنند

  • شلنگ‌ها و لوله‌های ورودی و خروجی مایع خنک‌کننده که باید با براکت هم‌راستا باشند تا تنش در مفاصل کاهش یابد

  • سنسور دما یا فشار مایع خنک‌کننده که ممکن است نزدیک رادیاتور باشد؛ نیاز به قرارگیری پایدار براکت برای حفظ صحت خوانش


مزایا

  • پایداری ساختاری: براکت محکم باعث می‌شود رادیاتور در جای خود تکان نخورد، دیرتر آسیب ببیند

  • کاهش لرزش و خستگی مواد باعث افزایش عمر رادیاتور، اتصالات و شلنگ‌ها

  • حفظ عملکرد خنک‌کنندگی وقتی رادیاتور در تراز درست و بدون مومنتوم اضافی حرکت باشد

  • جلوگیری از نشت و شکستگی با ظرفیّت تحمل وزن مایع داخل و اتصالات


معایب

  • اگر طراحی براکت ضعیف باشد یا مواد کم‌کیفیت استفاده شده باشد، می‌تواند خودش منشأ خرابی شود

  • وزن براکت و ساختار آن ممکن است به لگد زدن وزن اضافی به شاسی بیافزاید

  • امکان خوردگی، زنگ‌زدگی در محیط‌های مرطوب یا با پاشش آب و نمک جاده

  • اگر لرزه‌گیر مناسب نداشته باشد، ارتعاش زیاد می‌تواند به هسته رادیاتور یا جوش‌ها آسیب برساند


نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری

  • بررسی دوره‌ای پیچ‌ها، بولت‌ها، بست‌ها برای اطمینان از سفت بودن

  • چک کردن براکت از نظر خوردگی، زنگ‌زدگی یا ترک

  • مطمئن شدن از اینکه براکت به درستی در جای خود نصب شده و هیچ نوع اعوجاج یا تغییر شکل نداشته باشد

  • در صورت وجود بالشتک یا لرزه‌گیر لاستیکی، مطمئن شدن از اینکه هنوز کارآمد هستند (نه خشک شده یا ترک داشته باشند)

  • تمیز نگه داشتن اطراف براکت و حذف گل و لای یا مواد خارجی که باعث تجمع رطوبت می‌شوند

عیب‌یابی

  • اگر رادیاتور در حرکت تکان بخورد یا صدا بدهد → براکت شل یا بست‌ها شل شده‌اند

  • اگر فن رادیاتور با لرزش زیاد کار کند یا سنسور دما نادرست عمل کند (به‌خاطر جابه‌جایی)

  • مشاهده ترک در فلز براکت یا خم‌شدگی، تغییر فرم

  • اگر پیچ‌ها یا بولت‌ها شکسته یا دچار خستگی شده باشند

  • اگر مقاومت فریم در مقابل ارتعاش کاهش یافته باشد یا براکت به بدنۀ موتور یا شاسی تماس غیرمجاز داشته باشد


علائم خرابی

  • لرزش محسوس رادیاتور در حرکت، مخصوصاً در سرعت تند یا روی دست‌انداز

  • صدای تق تق یا ضربه از جلوی موتور هنگام شتاب‌گیری یا عبور از ناهمواری‌ها

  • نشتی مایع خنک‌کننده اگر شلنگ‌ها یا اتصالات تحت فشار اضافه قرار گرفته باشند به‌خاطر حرکت زیاد

  • خطر ترک لوله‌ها یا هسته رادیاتور از محل اتصال براکت

  • تغییر شکل یا خم‌شدگی براکت در اثر ضربه یا فشار زیاد

  • علائم دهی نادرست دما اگر سنسورها جابه‌جا شده باشند یا ارتعاش باعث اتصال نامناسب سیم‌ها شوند


نتیجه‌گیری

براکت رادیاتور کشنده دیما HT‑490 یکی از بخش‌های حیاتی در سیستم خنک‌کننده است زیرا اگر به درستی طراحی، ساخته، نصب و نگهداری شود، کمک بزرگی به عملکرد مطمئن موتور، کاهش خطرات ناشی از دمای بالای موتور، جلوگیری از آسیب به رادیاتور و اتصالات آن خواهد کرد. اما اگر کیفیت مواد پایین باشد، نصب ناصحیح باشد یا نگهداری مناسب انجام نشود، براکت می‌تواند نقطۀ ضعف سیستم شود.

برای بیشینه کردن کارایی:

  • مطمئن شو براکت از فولاد یا آلیاژ مقاوم و با پوشش ضدزنگ است

  • بست‌ها و پیچ‌ها از کیفیت بالا باشند

  • استفاده از لرزه‌گیرها برای کاهش ارتعاش

  • بررسی دوره‌ای انجام شود