سبد خرید شما خالی‌ست!

بالن عقب اتاق با کمک کشنده دیما HT- 490 ( کیسه باد عقب اتاق با کمک )

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC003257
30   امتیاز
30   امتیاز با خرید این کالا
7٬500٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.
بالن عقب اتاق با کمک، یک سیستم مکانیکی-پنوماتیکی است که برای بالا و پایین بردن اتاق کامیون (باکس یا بارگیر) استفاده می‌شود. این سیستم با بهره‌گیری از فشار هوا و مکانیزم کمک فنر یا بالن بادی، امکان تنظیم ارتفاع عقب اتاق و کمک به بارگیری و تخلیه بار را فراهم می‌کند.

1. عملکرد

بالن عقب اتاق با کمک، یک سیستم مکانیکی-پنوماتیکی است که برای بالا و پایین بردن اتاق کامیون (باکس یا بارگیر) استفاده می‌شود. این سیستم با بهره‌گیری از فشار هوا و مکانیزم کمک فنر یا بالن بادی، امکان تنظیم ارتفاع عقب اتاق و کمک به بارگیری و تخلیه بار را فراهم می‌کند.

عملکرد اصلی بالن عقب کمک عبارت است از:

  • حمایت از بار و کاهش لرزش: با جذب شوک‌های جاده، به استحکام و ثبات بار کمک می‌کند.

  • تنظیم ارتفاع عقب اتاق: با تغییر فشار بالن، ارتفاع عقب اتاق قابل تنظیم است تا عملیات بارگیری راحت‌تر انجام شود.

  • کاهش فشار روی محور عقب: با توزیع بهتر وزن، عمر محور و لاستیک‌ها افزایش می‌یابد.


2. اجزای اصلی

  • بالن بادی (Air Spring): یک کیسه لاستیکی مقاوم که با هوای فشرده پر می‌شود و نیروی فنری ایجاد می‌کند.

  • کمپرسور هوا: دستگاهی که هوای فشرده لازم برای بالن را تامین می‌کند.

  • شیر برقی (Solenoid Valve): کنترل جریان هوا به داخل یا خارج از بالن را به عهده دارد.

  • مخزن هوا (Air Tank): ذخیره‌سازی هوای فشرده برای تامین سریع فشار لازم.

  • شیر کنترل فشار: تنظیم و حفظ فشار هوای بالن در سطح مطلوب.

  • لوله‌ها و اتصالات هوا: مجاری انتقال هوا بین کمپرسور، مخزن، شیرها و بالن.

  • سنسورها و کلیدهای کنترلی: برای اندازه‌گیری فشار و کنترل خودکار سیستم.


3. سیستم‌های جانبی

  • سیستم تعلیق هوایی: که معمولا با بالن عقب ترکیب می‌شود تا تعلیق نرم‌تری ایجاد کند.

  • سیستم کنترل الکترونیکی: برای تنظیم خودکار فشار بالن و پاسخ به شرایط بار و جاده.

  • سیستم تهویه و اگزوز هوا: برای تخلیه هوای اضافی یا تنظیم فشار.

  • سنسور ارتفاع: جهت اطلاع از ارتفاع دقیق عقب اتاق و تنظیم خودکار بالن.


4. مزایا

  • افزایش راحتی راننده و محافظت از بار: کاهش ضربات و لرزش‌های ناخواسته.

  • تنظیم ارتفاع اتاق برای بارگیری آسان‌تر: امکان هماهنگی با ارتفاع سکوی بارگیری.

  • افزایش عمر قطعات مکانیکی: کاهش فشار روی محور عقب، فنرها و لاستیک‌ها.

  • کاهش خستگی راننده و بهبود ایمنی: با بهبود تعادل و ثبات خودرو.


5. معایب

  • نیاز به نگهداری دقیق سیستم پنوماتیک: نشت هوا یا خرابی شیرها می‌تواند باعث از کار افتادن سیستم شود.

  • هزینه تعمیرات بالا: قطعات پنوماتیک نسبت به فنرهای مکانیکی گران‌تر و پیچیده‌تر هستند.

  • احتمال آسیب به بالن در شرایط سخت جاده‌ای: پارگی یا ساییدگی بالن ممکن است اتفاق بیفتد.

  • نیاز به برق برای کمپرسور و کنترل‌ها: وابستگی به سیستم‌های الکتریکی و پنوماتیکی.


6. نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری

  • بازرسی دوره‌ای بالن‌ها و اتصالات هوا: بررسی وجود ترک، پارگی یا نشت.

  • بررسی فشار هوای سیستم: تنظیم دقیق فشار و کنترل عدم نشت.

  • بازرسی و تمیزکاری شیرها و کمپرسور: برای جلوگیری از گرفتگی و خرابی.

  • بررسی سیستم کنترل الکترونیکی و سنسورها: اطمینان از عملکرد صحیح تنظیم ارتفاع.

عیب‌یابی

  • خالی شدن سریع بالن: احتمالا نشت هوا در بالن یا اتصالات.

  • عدم تغییر ارتفاع عقب اتاق: مشکل در کمپرسور، شیرها یا سیستم کنترل.

  • صدای غیرعادی یا لرزش بیش از حد: خرابی در بالن یا سیستم تعلیق.

  • روشن شدن چراغ هشدار پنوماتیک (در صورت وجود): مشکل در فشار یا سیستم کنترل.

  • کاهش عملکرد کمک فنر: کاهش کیفیت جذب ضربه و افزایش لرزش.


7. علائم خرابی

  • عقب اتاق پایین‌تر یا بالاتر از حد معمول قرار می‌گیرد.

  • خودرو در هنگام بارگیری یا حرکت دچار تکان‌های شدید می‌شود.

  • صدای نشت هوا یا صدای غیرمعمول در زیر کامیون.

  • خاموش نشدن یا روشن شدن مکرر کمپرسور.

  • کاهش کارایی سیستم تعلیق عقب و افزایش لرزش.


8. نتیجه‌گیری

بالن عقب اتاق با کمک کامیون دیما، یک سیستم هوشمند و کارآمد برای بهبود تعلیق و افزایش راحتی و ایمنی در حمل بار است. نگهداری منظم و بررسی دقیق سیستم‌های پنوماتیکی و کنترل، باعث افزایش طول عمر قطعات و جلوگیری از خرابی‌های پرهزینه می‌شود. اگرچه هزینه‌های نگهداری و حساسیت سیستم پنوماتیک از معایب آن است، مزایای فراوان آن در زمینه راحتی رانندگی و حفاظت از بار، این سیستم را به یک گزینه ایده‌آل برای کامیون‌های سنگین تبدیل کرده است.

1. عملکرد

بالن عقب اتاق با کمک، یک سیستم مکانیکی-پنوماتیکی است که برای بالا و پایین بردن اتاق کامیون (باکس یا بارگیر) استفاده می‌شود. این سیستم با بهره‌گیری از فشار هوا و مکانیزم کمک فنر یا بالن بادی، امکان تنظیم ارتفاع عقب اتاق و کمک به بارگیری و تخلیه بار را فراهم می‌کند.

عملکرد اصلی بالن عقب کمک عبارت است از:

  • حمایت از بار و کاهش لرزش: با جذب شوک‌های جاده، به استحکام و ثبات بار کمک می‌کند.

  • تنظیم ارتفاع عقب اتاق: با تغییر فشار بالن، ارتفاع عقب اتاق قابل تنظیم است تا عملیات بارگیری راحت‌تر انجام شود.

  • کاهش فشار روی محور عقب: با توزیع بهتر وزن، عمر محور و لاستیک‌ها افزایش می‌یابد.


2. اجزای اصلی

  • بالن بادی (Air Spring): یک کیسه لاستیکی مقاوم که با هوای فشرده پر می‌شود و نیروی فنری ایجاد می‌کند.

  • کمپرسور هوا: دستگاهی که هوای فشرده لازم برای بالن را تامین می‌کند.

  • شیر برقی (Solenoid Valve): کنترل جریان هوا به داخل یا خارج از بالن را به عهده دارد.

  • مخزن هوا (Air Tank): ذخیره‌سازی هوای فشرده برای تامین سریع فشار لازم.

  • شیر کنترل فشار: تنظیم و حفظ فشار هوای بالن در سطح مطلوب.

  • لوله‌ها و اتصالات هوا: مجاری انتقال هوا بین کمپرسور، مخزن، شیرها و بالن.

  • سنسورها و کلیدهای کنترلی: برای اندازه‌گیری فشار و کنترل خودکار سیستم.


3. سیستم‌های جانبی

  • سیستم تعلیق هوایی: که معمولا با بالن عقب ترکیب می‌شود تا تعلیق نرم‌تری ایجاد کند.

  • سیستم کنترل الکترونیکی: برای تنظیم خودکار فشار بالن و پاسخ به شرایط بار و جاده.

  • سیستم تهویه و اگزوز هوا: برای تخلیه هوای اضافی یا تنظیم فشار.

  • سنسور ارتفاع: جهت اطلاع از ارتفاع دقیق عقب اتاق و تنظیم خودکار بالن.


4. مزایا

  • افزایش راحتی راننده و محافظت از بار: کاهش ضربات و لرزش‌های ناخواسته.

  • تنظیم ارتفاع اتاق برای بارگیری آسان‌تر: امکان هماهنگی با ارتفاع سکوی بارگیری.

  • افزایش عمر قطعات مکانیکی: کاهش فشار روی محور عقب، فنرها و لاستیک‌ها.

  • کاهش خستگی راننده و بهبود ایمنی: با بهبود تعادل و ثبات خودرو.


5. معایب

  • نیاز به نگهداری دقیق سیستم پنوماتیک: نشت هوا یا خرابی شیرها می‌تواند باعث از کار افتادن سیستم شود.

  • هزینه تعمیرات بالا: قطعات پنوماتیک نسبت به فنرهای مکانیکی گران‌تر و پیچیده‌تر هستند.

  • احتمال آسیب به بالن در شرایط سخت جاده‌ای: پارگی یا ساییدگی بالن ممکن است اتفاق بیفتد.

  • نیاز به برق برای کمپرسور و کنترل‌ها: وابستگی به سیستم‌های الکتریکی و پنوماتیکی.


6. نگهداری و عیب‌یابی

نگهداری

  • بازرسی دوره‌ای بالن‌ها و اتصالات هوا: بررسی وجود ترک، پارگی یا نشت.

  • بررسی فشار هوای سیستم: تنظیم دقیق فشار و کنترل عدم نشت.

  • بازرسی و تمیزکاری شیرها و کمپرسور: برای جلوگیری از گرفتگی و خرابی.

  • بررسی سیستم کنترل الکترونیکی و سنسورها: اطمینان از عملکرد صحیح تنظیم ارتفاع.

عیب‌یابی

  • خالی شدن سریع بالن: احتمالا نشت هوا در بالن یا اتصالات.

  • عدم تغییر ارتفاع عقب اتاق: مشکل در کمپرسور، شیرها یا سیستم کنترل.

  • صدای غیرعادی یا لرزش بیش از حد: خرابی در بالن یا سیستم تعلیق.

  • روشن شدن چراغ هشدار پنوماتیک (در صورت وجود): مشکل در فشار یا سیستم کنترل.

  • کاهش عملکرد کمک فنر: کاهش کیفیت جذب ضربه و افزایش لرزش.


7. علائم خرابی

  • عقب اتاق پایین‌تر یا بالاتر از حد معمول قرار می‌گیرد.

  • خودرو در هنگام بارگیری یا حرکت دچار تکان‌های شدید می‌شود.

  • صدای نشت هوا یا صدای غیرمعمول در زیر کامیون.

  • خاموش نشدن یا روشن شدن مکرر کمپرسور.

  • کاهش کارایی سیستم تعلیق عقب و افزایش لرزش.


8. نتیجه‌گیری

بالن عقب اتاق با کمک کامیون دیما، یک سیستم هوشمند و کارآمد برای بهبود تعلیق و افزایش راحتی و ایمنی در حمل بار است. نگهداری منظم و بررسی دقیق سیستم‌های پنوماتیکی و کنترل، باعث افزایش طول عمر قطعات و جلوگیری از خرابی‌های پرهزینه می‌شود. اگرچه هزینه‌های نگهداری و حساسیت سیستم پنوماتیک از معایب آن است، مزایای فراوان آن در زمینه راحتی رانندگی و حفاظت از بار، این سیستم را به یک گزینه ایده‌آل برای کامیون‌های سنگین تبدیل کرده است.