توربو شارژر (Turbocharger) یک سیستم توربوفنری است که به منظور افزایش توان موتور و بهبود راندمان سوخت طراحی شده است. توربو شارژر با استفاده از انرژی گازهای خروجی موتور، هوای فشرده و پر فشار را به داخل سیلندرها میفرستد تا میزان اکسیژن ورودی افزایش یافته و احتراق کاملتر و قویتری ایجاد شود.
مجموعه گیربکس تراکسون (Traxon) یکی از پیشرفتهترین گیربکسهای اتوماتیک طراحی شده برای کامیونهای سنگین است که وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخها را با بهینهترین نسبتهای دندهای دارد. این گیربکس با استفاده از سیستمهای الکترونیکی و هیدرولیکی، تعویض دندهها را به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت راننده انجام میدهد و باعث افزایش راندمان، کاهش مصرف سوخت و بهبود راحتی رانندگی میشود.
لوله ریتارد 5060 یکی از اجزای مهم سیستم ترمز ریتارد (Retarder) در کامیون دیما است. سیستم ریتارد به منظور کاهش سرعت وسیله نقلیه بدون استفاده از ترمزهای اصلی و دیسکی طراحی شده و نقش مهمی در افزایش ایمنی و کاهش فرسودگی ترمزهای اصلی دارد.
لوله ریتارد 5060 به عنوان یک مجرای انتقال سیال یا فشار در این سیستم عمل میکند که امکان انتقال سیال هیدرولیکی یا هوای فشرده را برای فعالسازی ترمز ریتارد فراهم میآورد.
لوله ریتارد (Retarder) یک سیستم کمکی در ترمزگیری کامیونها و وسایل نقلیه سنگین است که برای کاهش سرعت خودرو بدون استفاده مستقیم از ترمزهای اصلی طراحی شده است. این سیستم معمولاً به سیستم ترمز اصلی کمک میکند تا عمر قطعات ترمز را افزایش داده و ایمنی رانندگی را بالا ببرد.
لوله ریتارد 5050 مخصوص کامیون دیما یک نوع از سیستمهای ریتارد است که در انتقال قدرت و کنترل سرعت وسیله نقلیه نقش مهمی ایفا میکند.
لوله ریتارد 5040 یکی از اجزای کلیدی سیستم ترمز کمکی در کامیون دیما است که بهمنظور کمک به کاهش سرعت و کنترل ایمنتر خودرو در شرایط مختلف مانند سراشیبیها، طراحی شده است. این لوله نقش انتقال سیال (معمولاً هیدرولیک یا هوای فشرده) بین اجزای سیستم ریتارد را ایفا میکند و باعث فعال شدن واحد ترمز کمکی میشود.
لوله ریتارد 5030 یکی از قطعات مهم سیستم ترمز کمکی در کامیون دیما است که وظیفه انتقال سیال تحت فشار (هوا یا روغن هیدرولیک) را بین واحد ریتارد و مدار کنترل بر عهده دارد. این لوله به عنوان مسیر اصلی عبور فرمان ترمز کمکی عمل میکند و کمک میکند تا خودرو در شرایط مختلف به خصوص سراشیبیها با ایمنی بیشتری سرعت خود را کاهش دهد.
لوله ریتارد 5020 یکی از اجزای حیاتی سیستم ترمز کمکی کامیون دیما است که وظیفه انتقال سیال (هوا یا روغن هیدرولیک) بین واحد ریتارد و سیستم کنترل را بر عهده دارد. این لوله باعث میشود تا سیال با فشار مناسب به واحد ریتارد برسد و ترمز کمکی به درستی فعال شود. استفاده از این لوله موجب بهبود عملکرد ترمزگیری و افزایش ایمنی خودروهای سنگین میگردد.
لوله ریتارد 5010 یکی از اجزای کلیدی سیستم ترمز کمکی در کامیون دیما است که مسئول انتقال سیال تحت فشار (هوا یا روغن هیدرولیک) بین واحد ریتارد و سیستم کنترل میباشد. این لوله وظیفه دارد فرمان ترمز کمکی را به صورت مطمئن و بدون نشتی به واحد ریتارد منتقل کند تا عملیات ترمزگیری کمکی به بهترین شکل انجام شود.
توربو شارژ وسیلهای مکانیکی است که با استفاده از انرژی گازهای خروجی موتور، هوای ورودی به موتور را متراکم (فشرده) میکند. این کار باعث افزایش حجم هوای ورودی و در نتیجه افزایش اکسیژن میشود که به بهبود احتراق و افزایش توان موتور منجر میشود.
گیربکس تمام اتوماتیک، مخصوصاً مدلهای ZF، برای کنترل خودکار تعویض دندهها، قفل مبدل گشتاور (torque converter lock‑up)، فشار روغن گیربکس، دمای روغن، و تطابق با دور موتور و سرعت خودرو، به مجموعهای از سنسورهای الکترونیکی نیاز دارد. این سنسورها اطلاعات دقیق و بلادرنگ تهیه میکنند و به واحد کنترل گیربکس (TCU = Transmission Control Unit) ارسال میشود تا تصمیمات تعویض دنده و دیگر عملکردهای مرتبط انجام شود.
ضربهگیر گیربکس (که بعضی وقتها “دَمپر گیربکس”، یا “کلاچ دمپر”، “تورک دمپر” و غیره هم نامیده میشود) قطعهای است که برای کاهش ارتعاشات، ضربههای انتقالی گشتاور بین موتور و گیربکس یا داخل اجزای داخلی گیربکس به کار میرود. در کامیونهای سنگین مثل دیما HT‑490 که دارای گیربکس اتوماتیک ZF (با مبدل گشتاور یا مبدل کلاج / Torque Converter) هستند، ضربهگیرها اهمیت زیادی دارند برای محافظت گیربکس، بهبود راحتی راننده، کاهش صدا و کاهش استرس در اشکال مختلف بار و تغییر دنده.
میللنگ کشنده HT-490 بهعنوان قطعهای مهم در سیستم انتقال قدرت کشنده دیما عمل میکند و وظیفه اصلی آن انتقال گشتاور از موتور به سیستم انتقال (گیربکس و سپس به چرخها) است. این قطعه با تبدیل حرکت دورانی موتور به حرکت چرخشی، امکان حرکت خودرو را فراهم میکند.
سلکتور گیربکس کشنده دیما HT-490 ابزاری است که راننده از طریق آن نسبت دنده گیربکس را انتخاب میکند. این سلکتور میتواند مکانیکی، الکترونیکی یا ترکیبی باشد و وظیفه آن ارسال فرمان به گیربکس جهت تعویض دنده (مثلاً دنده جلو، دنده عقب، خلاص، دندههای مختلف سرعت) است.
در مدلهای جدید کشنده HT-490، اغلب سلکتور از نوع الکترونیکی (Shift-by-Wire) است که با ارسال سیگنال الکترونیکی به واحد کنترل گیربکس (TCU) کار میکند.
در کشنده دیما HT-490، سیستم کرومبیل و پنیون (Crown and Pinion) بهعنوان اجزای حیاتی در انتقال قدرت از موتور به چرخها عمل میکنند. این سیستم شامل چرخدندههای مخروطی مارپیچی است که با نسبت دنده مشخص، گشتاور را به چرخها منتقل میکنند.