لوله ریتارد 5010 یکی از اجزای کلیدی سیستم ترمز کمکی در کامیون دیما است که مسئول انتقال سیال تحت فشار (هوا یا روغن هیدرولیک) بین واحد ریتارد و سیستم کنترل میباشد. این لوله وظیفه دارد فرمان ترمز کمکی را به صورت مطمئن و بدون نشتی به واحد ریتارد منتقل کند تا عملیات ترمزگیری کمکی به بهترین شکل انجام شود.
گیربکس تمام اتوماتیک، مخصوصاً مدلهای ZF، برای کنترل خودکار تعویض دندهها، قفل مبدل گشتاور (torque converter lock‑up)، فشار روغن گیربکس، دمای روغن، و تطابق با دور موتور و سرعت خودرو، به مجموعهای از سنسورهای الکترونیکی نیاز دارد. این سنسورها اطلاعات دقیق و بلادرنگ تهیه میکنند و به واحد کنترل گیربکس (TCU = Transmission Control Unit) ارسال میشود تا تصمیمات تعویض دنده و دیگر عملکردهای مرتبط انجام شود.
ضربهگیر گیربکس (که بعضی وقتها “دَمپر گیربکس”، یا “کلاچ دمپر”، “تورک دمپر” و غیره هم نامیده میشود) قطعهای است که برای کاهش ارتعاشات، ضربههای انتقالی گشتاور بین موتور و گیربکس یا داخل اجزای داخلی گیربکس به کار میرود. در کامیونهای سنگین مثل دیما HT‑490 که دارای گیربکس اتوماتیک ZF (با مبدل گشتاور یا مبدل کلاج / Torque Converter) هستند، ضربهگیرها اهمیت زیادی دارند برای محافظت گیربکس، بهبود راحتی راننده، کاهش صدا و کاهش استرس در اشکال مختلف بار و تغییر دنده.
سلکتور گیربکس کشنده دیما HT-490 ابزاری است که راننده از طریق آن نسبت دنده گیربکس را انتخاب میکند. این سلکتور میتواند مکانیکی، الکترونیکی یا ترکیبی باشد و وظیفه آن ارسال فرمان به گیربکس جهت تعویض دنده (مثلاً دنده جلو، دنده عقب، خلاص، دندههای مختلف سرعت) است.
در مدلهای جدید کشنده HT-490، اغلب سلکتور از نوع الکترونیکی (Shift-by-Wire) است که با ارسال سیگنال الکترونیکی به واحد کنترل گیربکس (TCU) کار میکند.