سبد خرید شما خالی‌ست!

قاب پرژکتور چپ کشنده دیما HT-490

  • برند:
ارسال به سراسر کشور
کد انبار: KBC005321
4   امتیاز
4   امتیاز با خرید این کالا
1٬200٬000 تومان
+ 0 -
مشاهده سبد خرید
مرجوع کردن کالا به دلیل «انصراف از خرید» تنها در صورت باز نشدن پلمپ محصول امکان‌پذیر است. جهت اطلاع دقیق از شرایط بازگرداندن کالا، لطفاً کلیک کنید.

⚙️ ۱. عملکرد قاب پرژکتور چپ

قاب پرژکتور چپ، بخشی از مجموعه جلوی کابین (Front Bumper Assembly) است که در سمت چپ سپر جلو و اطراف چراغ مه‌شکن (Fog Lamp) نصب می‌شود.
این قاب وظیفه دارد:

  1. نگهداری و ثابت‌سازی چراغ مه‌شکن در محل دقیق نصب،

  2. محافظت از بدنه و شیشه چراغ در برابر ضربه، آب و گردوغبار،

  3. ایجاد هماهنگی ظاهری بین سپر، مه‌شکن و دیگر اجزای جلوی خودرو،

  4. بهبود جریان هوا و آیرودینامیک در اطراف چراغ.

در کشنده دیما HT-490، قاب پرژکتور معمولاً از پلاستیک فشرده ABS ساخته شده و یا به رنگ بدنه رنگ‌آمیزی می‌شود.


🧩 ۲. اجزای اصلی قاب پرژکتور چپ

  1. بدنه اصلی قاب (Main Frame):

    • ساخته‌شده از ABS یا PP تقویت‌شده.

    • دارای شیار برای قرارگیری چراغ و نقاط اتصال به سپر.

  2. پایه‌ها یا خارهای نصب (Mounting Tabs & Clips):

    • اتصال قاب به سپر یا براکت چراغ را ممکن می‌کنند.

    • بسته به مدل، ممکن است با پیچ یا خار فشاری ثابت شود.

  3. لبه آب‌بندی (Sealing Edge):

    • برای جلوگیری از نفوذ آب و گردوغبار به پشت چراغ.

    • معمولاً همراه با لاستیک یا فوم آب‌بند است.

  4. قسمت تزئینی بیرونی:

    • در مدل‌های جدید دارای رنگ براق یا کرومی برای زیبایی بیشتر است.


🔄 ۳. سیستم‌های جانبی مرتبط

سیستم جانبی نقش ارتباطی
سیستم روشنایی جلو (چراغ مه‌شکن) قاب، چراغ مه‌شکن را در محل دقیق نگه می‌دارد.
سپر جلو قاب روی سپر نصب می‌شود و هماهنگی ظاهری را برقرار می‌کند.
سیستم سیم‌کشی برق جلو سیم مه‌شکن از پشت قاب عبور می‌کند؛ خرابی قاب ممکن است باعث باز ماندن مسیر سیم‌ها شود.
سیستم آیرودینامیک بدنه شکل قاب مسیر جریان هوا را در اطراف سپر تنظیم می‌کند.

✅ ۴. مزایا

مزیت توضیح
محافظت از چراغ مه‌شکن در برابر ضربه‌های کوچک، گل و سنگ‌ریزه.
زیبایی ظاهری بدنه جلو تکمیل طراحی سپر و هماهنگی رنگی.
نصب و تعویض آسان با چند خار یا پیچ متصل می‌شود.
وزن سبک و ضدزنگ به دلیل جنس پلاستیکی.
مقاومت در برابر حرارت چراغ از جنس مقاوم به گرما ساخته می‌شود.

⚠️ ۵. معایب

عیب توضیح
شکنندگی در سرما یا ضربه در دمای پایین یا در تصادف‌های جزئی ترک برمی‌دارد.
تغییر رنگ در برابر آفتاب اگر از جنس بی‌کیفیت باشد، در طول زمان رنگ می‌پَرد.
شکستن خارهای نصب هنگام باز کردن نادرست یا فشار بیش از حد.
حساس به شوینده‌های قوی تماس با تینر یا اسید باعث مات شدن سطح می‌شود.

🧰 ۶. نگهداری و سرویس

  1. شست‌وشو با مواد شوینده ملایم خودرو:
    از مواد نفتی، بنزین یا تینر برای تمیزکردن قاب استفاده نکنید.

  2. بازرسی فصلی:
    در سرویس دوره‌ای جلو، قاب از نظر شکستگی، لق‌شدگی یا ترک بررسی شود.

  3. درزگیری صحیح:
    هنگام نصب قاب، مطمئن شوید نوار آب‌بند سالم و کامل است تا رطوبت وارد چراغ نشود.

  4. در هنگام رنگ‌آمیزی بدنه:
    قاب را جدا کنید تا رنگ یا حرارت به پلاستیک آن آسیب نزند.

  5. استفاده از خار و پیچ اصلی (OEM):
    در صورت استفاده از بست غیراستاندارد، قاب به‌درستی در جای خود قفل نمی‌شود.


🛠️ ۷. عیب‌یابی و علائم خرابی

علامت خرابی علت محتمل
لق‌شدن قاب یا فاصله از سپر شکستگی خار یا شکم‌دادن پلاستیک.
ورود آب یا بخار به داخل چراغ مه‌شکن خرابی نوار آب‌بندی بین قاب و چراغ.
صدای تق‌تق هنگام حرکت قاب به‌درستی در جای خود قفل نشده است.
خراش یا رنگ‌پریدگی شدید تماس با سنگ، مواد شیمیایی یا تابش زیاد آفتاب.
افتادن قاب در حرکت شکستگی کامل پایه یا خارها.

🔧 ۸. روش تعویض قاب پرژکتور چپ

  1. موتور را خاموش کرده و از سرد بودن چراغ اطمینان حاصل کنید.

  2. پیچ یا خارهای پشت قاب (در بخش داخلی سپر) را باز کنید.

  3. قاب را با دقت بیرون بکشید تا خارها نشکنند.

  4. محل نصب را تمیز کرده و خارها یا گیره‌های آسیب‌دیده را بررسی کنید.

  5. قاب جدید را هم‌تراز کرده و از پایین به بالا فشار دهید تا قفل شود.

  6. در صورت وجود پیچ، با گشتاور کم محکم کنید (حدود ۳–۵ نیوتن‌متر).

  7. چراغ مه‌شکن را روشن کرده و موقعیت نور را بررسی کنید.


🚨 ۹. علائم خرابی خطرناک یا نیاز فوری به تعویض

  • قاب از سپر جدا شده یا در حال افتادن است.

  • چراغ مه‌شکن بدون قاب در معرض ضربه مستقیم قرار دارد.

  • آب یا بخار داخل چراغ مشاهده می‌شود.

  • قاب به چراغ برخورد کرده و لرزش ایجاد می‌کند.

در این شرایط ادامه‌ی رانندگی باعث خرابی مه‌شکن یا نفوذ رطوبت به سیستم برق جلو می‌شود و باید فوراً تعویض شود.


📋 ۱۰. نتیجه‌گیری

قاب پرژکتور چپ کشنده دیما HT-490 یکی از اجزای مهم تزئینی و محافظتی در بخش جلوی خودرو است که علاوه بر نقش ظاهری، در نگهداری و عملکرد صحیح چراغ مه‌شکن و جلوگیری از نفوذ گردوغبار و رطوبت مؤثر است.

اگرچه قطعه‌ای ساده به‌نظر می‌رسد، خرابی آن می‌تواند به نفوذ آب به چراغ، افت زیبایی ظاهری، و حتی لرزش سپر جلو منجر شود.

🔧 توصیه نهایی:

  • هنگام شست‌وشو و سرویس جلو، سلامت قاب‌ها و خارهایشان بررسی شود.

  • در صورت آسیب، از قاب‌های اصلی دیما یا OEM با کیفیت بالا استفاده شود.

  • نصب دقیق و هم‌ترازی با چراغ مه‌شکن الزامی است تا از لرزش یا نفوذ آب جلوگیری گردد.

⚙️ ۱. عملکرد قاب پرژکتور چپ

قاب پرژکتور چپ، بخشی از مجموعه جلوی کابین (Front Bumper Assembly) است که در سمت چپ سپر جلو و اطراف چراغ مه‌شکن (Fog Lamp) نصب می‌شود.
این قاب وظیفه دارد:

  1. نگهداری و ثابت‌سازی چراغ مه‌شکن در محل دقیق نصب،

  2. محافظت از بدنه و شیشه چراغ در برابر ضربه، آب و گردوغبار،

  3. ایجاد هماهنگی ظاهری بین سپر، مه‌شکن و دیگر اجزای جلوی خودرو،

  4. بهبود جریان هوا و آیرودینامیک در اطراف چراغ.

در کشنده دیما HT-490، قاب پرژکتور معمولاً از پلاستیک فشرده ABS ساخته شده و یا به رنگ بدنه رنگ‌آمیزی می‌شود.


🧩 ۲. اجزای اصلی قاب پرژکتور چپ

  1. بدنه اصلی قاب (Main Frame):

    • ساخته‌شده از ABS یا PP تقویت‌شده.

    • دارای شیار برای قرارگیری چراغ و نقاط اتصال به سپر.

  2. پایه‌ها یا خارهای نصب (Mounting Tabs & Clips):

    • اتصال قاب به سپر یا براکت چراغ را ممکن می‌کنند.

    • بسته به مدل، ممکن است با پیچ یا خار فشاری ثابت شود.

  3. لبه آب‌بندی (Sealing Edge):

    • برای جلوگیری از نفوذ آب و گردوغبار به پشت چراغ.

    • معمولاً همراه با لاستیک یا فوم آب‌بند است.

  4. قسمت تزئینی بیرونی:

    • در مدل‌های جدید دارای رنگ براق یا کرومی برای زیبایی بیشتر است.


🔄 ۳. سیستم‌های جانبی مرتبط

سیستم جانبی نقش ارتباطی
سیستم روشنایی جلو (چراغ مه‌شکن) قاب، چراغ مه‌شکن را در محل دقیق نگه می‌دارد.
سپر جلو قاب روی سپر نصب می‌شود و هماهنگی ظاهری را برقرار می‌کند.
سیستم سیم‌کشی برق جلو سیم مه‌شکن از پشت قاب عبور می‌کند؛ خرابی قاب ممکن است باعث باز ماندن مسیر سیم‌ها شود.
سیستم آیرودینامیک بدنه شکل قاب مسیر جریان هوا را در اطراف سپر تنظیم می‌کند.

✅ ۴. مزایا

مزیت توضیح
محافظت از چراغ مه‌شکن در برابر ضربه‌های کوچک، گل و سنگ‌ریزه.
زیبایی ظاهری بدنه جلو تکمیل طراحی سپر و هماهنگی رنگی.
نصب و تعویض آسان با چند خار یا پیچ متصل می‌شود.
وزن سبک و ضدزنگ به دلیل جنس پلاستیکی.
مقاومت در برابر حرارت چراغ از جنس مقاوم به گرما ساخته می‌شود.

⚠️ ۵. معایب

عیب توضیح
شکنندگی در سرما یا ضربه در دمای پایین یا در تصادف‌های جزئی ترک برمی‌دارد.
تغییر رنگ در برابر آفتاب اگر از جنس بی‌کیفیت باشد، در طول زمان رنگ می‌پَرد.
شکستن خارهای نصب هنگام باز کردن نادرست یا فشار بیش از حد.
حساس به شوینده‌های قوی تماس با تینر یا اسید باعث مات شدن سطح می‌شود.

🧰 ۶. نگهداری و سرویس

  1. شست‌وشو با مواد شوینده ملایم خودرو:
    از مواد نفتی، بنزین یا تینر برای تمیزکردن قاب استفاده نکنید.

  2. بازرسی فصلی:
    در سرویس دوره‌ای جلو، قاب از نظر شکستگی، لق‌شدگی یا ترک بررسی شود.

  3. درزگیری صحیح:
    هنگام نصب قاب، مطمئن شوید نوار آب‌بند سالم و کامل است تا رطوبت وارد چراغ نشود.

  4. در هنگام رنگ‌آمیزی بدنه:
    قاب را جدا کنید تا رنگ یا حرارت به پلاستیک آن آسیب نزند.

  5. استفاده از خار و پیچ اصلی (OEM):
    در صورت استفاده از بست غیراستاندارد، قاب به‌درستی در جای خود قفل نمی‌شود.


🛠️ ۷. عیب‌یابی و علائم خرابی

علامت خرابی علت محتمل
لق‌شدن قاب یا فاصله از سپر شکستگی خار یا شکم‌دادن پلاستیک.
ورود آب یا بخار به داخل چراغ مه‌شکن خرابی نوار آب‌بندی بین قاب و چراغ.
صدای تق‌تق هنگام حرکت قاب به‌درستی در جای خود قفل نشده است.
خراش یا رنگ‌پریدگی شدید تماس با سنگ، مواد شیمیایی یا تابش زیاد آفتاب.
افتادن قاب در حرکت شکستگی کامل پایه یا خارها.

🔧 ۸. روش تعویض قاب پرژکتور چپ

  1. موتور را خاموش کرده و از سرد بودن چراغ اطمینان حاصل کنید.

  2. پیچ یا خارهای پشت قاب (در بخش داخلی سپر) را باز کنید.

  3. قاب را با دقت بیرون بکشید تا خارها نشکنند.

  4. محل نصب را تمیز کرده و خارها یا گیره‌های آسیب‌دیده را بررسی کنید.

  5. قاب جدید را هم‌تراز کرده و از پایین به بالا فشار دهید تا قفل شود.

  6. در صورت وجود پیچ، با گشتاور کم محکم کنید (حدود ۳–۵ نیوتن‌متر).

  7. چراغ مه‌شکن را روشن کرده و موقعیت نور را بررسی کنید.


🚨 ۹. علائم خرابی خطرناک یا نیاز فوری به تعویض

  • قاب از سپر جدا شده یا در حال افتادن است.

  • چراغ مه‌شکن بدون قاب در معرض ضربه مستقیم قرار دارد.

  • آب یا بخار داخل چراغ مشاهده می‌شود.

  • قاب به چراغ برخورد کرده و لرزش ایجاد می‌کند.

در این شرایط ادامه‌ی رانندگی باعث خرابی مه‌شکن یا نفوذ رطوبت به سیستم برق جلو می‌شود و باید فوراً تعویض شود.


📋 ۱۰. نتیجه‌گیری

قاب پرژکتور چپ کشنده دیما HT-490 یکی از اجزای مهم تزئینی و محافظتی در بخش جلوی خودرو است که علاوه بر نقش ظاهری، در نگهداری و عملکرد صحیح چراغ مه‌شکن و جلوگیری از نفوذ گردوغبار و رطوبت مؤثر است.

اگرچه قطعه‌ای ساده به‌نظر می‌رسد، خرابی آن می‌تواند به نفوذ آب به چراغ، افت زیبایی ظاهری، و حتی لرزش سپر جلو منجر شود.

🔧 توصیه نهایی:

  • هنگام شست‌وشو و سرویس جلو، سلامت قاب‌ها و خارهایشان بررسی شود.

  • در صورت آسیب، از قاب‌های اصلی دیما یا OEM با کیفیت بالا استفاده شود.

  • نصب دقیق و هم‌ترازی با چراغ مه‌شکن الزامی است تا از لرزش یا نفوذ آب جلوگیری گردد.